Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpte probleem

    Wie kan me raad geven? Heb vandaag een test uitgevoerd op scherpte, met mijn 5DII, cabelrelease, tripod, 24-105 en 17-40 na het zien van gelijkaardige opnames en dezelfde uitrusting maar veel meer scherpte!!

    Bij beide lenzen vind ik de lagere (getallen) f stops scherper?
    enig idee?

  • #2
    Re: scherpte probleem

    voorbeeldje?
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: scherpte probleem

      Oorspronkelijk geplaatst door filiph Bekijk bericht
      Wie kan me raad geven? Heb vandaag een test uitgevoerd op scherpte, met mijn 5DII, cabelrelease, tripod, 24-105 en 17-40 na het zien van gelijkaardige opnames en dezelfde uitrusting maar veel meer scherpte!!

      Bij beide lenzen vind ik de lagere (getallen) f stops scherper?
      enig idee?
      Als je met dat toestel en die lenzen geen uitstekende resultaten haalt, moet je denk ik toch naar je eigen techniek gaan kijken vrees ik. Je hebt een beestige set in handen hoor.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: scherpte probleem

        geloof het of nie, bovenste 6.3, onderste f20


        Comment


        • #5
          Re: scherpte probleem

          en waarop is er scherp gesteld?
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: scherpte probleem

            Bij kleine diafragma's (f20) kun je diffractie krijgen. En ook een langere sluitertijd en dus beweging, ook vanaf statief kan dat.
            https://www.naturephotoportal.com/

            Comment


            • #7
              Re: scherpte probleem

              Is het niet zo dat vanaf f/18 ofzo de scherpte weer afneemt? of ben ik mis?
              Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
              https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

              Comment


              • #8
                Re: scherpte probleem

                alles geprobeerd, statief, mirror lock, f stops 5.4, 6.3, 11, 16, 18, 20 en 22.
                hogere iso om bewegings onscherpte te vermijden...niks helpt, en dit op beide lenzen!!
                f11 geeft eigenlijk het meest aanvaardbare resultaat zonder goed te zijn

                Comment


                • #9
                  Re: scherpte probleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                  Is het niet zo dat vanaf f/18 ofzo de scherpte weer afneemt? of ben ik mis?
                  Ja, dat klopt. Over het algemeen zijn lenzen op hun scherpst tussen f8 en f11 dacht ik. Maar de lenzen van TS mogen dat probleem niet hebben. Mijn 17-40 is wel wat softer op f4, maar vanaf 5.6 is die beestig scherp, en de 24-105 moet vol open al heel scherp zijn.

                  Ander vraagje: welke filters zitten erop, en haal die er eens af en maak dan nog eens die foto? Ik kreeg indertijd bij mijn 70-200 een hele slechte UV-filter. Eens die eraf was, kreeg ik een heel ander resultaat. Nu gebruik ik helemaal geen filters meer.

                  En ook: als je in jpeg fotografeert en er gebeurt geen nabewerking in de camera, dan kan je ook dit soort resultaten zien. Heb je daar iets aan veranderd?
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpte probleem

                    dit is een uitsnede natuurlijk, manueel scherp gezet iets voor eerste bloempotje met live view..is ook ongeveer midden van het beeld.

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpte probleem

                      ik fotografeer alles in raw, deze beelden zijn niet nagescherpt...ik probeer dadelijk eens zonder filter...maar toch..filter is gelijk voor f5.6 en f20?8

                      Comment


                      • #12
                        Re: scherpte probleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door filiph Bekijk bericht
                        ik fotografeer alles in raw, deze beelden zijn niet nagescherpt...ik probeer dadelijk eens zonder filter...maar toch..filter is gelijk voor f5.6 en f20?8
                        Jawel, maar een slechte filter vernielt de kwaliteit van je lens, en wat ik bij jouw foto's zie is gelijkaardig als wat ik toen voorhad. Lijnen zijn overdreven uitgesproken, maar de foto is op zich niet scherp. Probeer eens en laat het resultaat maar eens weten. Welke filters staan er trouwens op?
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: scherpte probleem

                          B+W uv haze filter

                          Comment


                          • #14
                            Re: scherpte probleem

                            Oorspronkelijk geplaatst door filiph Bekijk bericht
                            B+W uv haze filter
                            Tja, en dat zijn goeie filters.
                            We kunnen het hier ook niet goed beoordelen omdat je een uitsnede hebt gemaakt. Kan je niet eens een detailfoto maken van bijvoorbeeld die bloempot, verkleinen voor 't forum en toch wat verscherpen? Want dat is toch wel altijd nodig hoor.
                            Wat je vooral niet moet doen is gaan pixelpeepen. Je zal vermoedelijk je foto's niet levensgroot gaan printen toch?
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: scherpte probleem

                              ja maar voor landschaps fotografie verwacht je toch veel meer scherptediepte bij f18 dan bij f5.6??? begrijp er niets van, juist de test herhaald zonder filters...idemdito

                              Comment

                              Working...
                              X