Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade Nikon D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade Nikon D300

    Hoi,

    Ik heb jullie advies nodig.

    Momenteel bezit ik 2 x Nikon D300 met de 2 objectieven :
    Tokina 11-16mm en Nikon 18-200mm.

    Ik zou graag upgraden, zodanig dat ik ook kan filmen.
    Ook de 18-200 lens is aan vervanging toe (>5 jaar)

    In ieder geval zou ik graag 2 bodies hebben. Daarom dacht ik 1 D300 met
    de 11-16mm lens te behouden, de andere D300 met 18-200mm te verkopen en deze
    te vervangen. Maar door wat ?
    Is de D700 met een Nikon 28-300 een goede keuze ? Het bereik zou daardoor zo goed
    als identiek zijn, maar de kwaliteit zou iets minder zijn ?
    Prijs speelt niet zo veel rol, maar ook niet overdrijven.

    Mijn doel is voornamelijk reisfotografie.
    Alle tips welkom.
    *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

  • #2
    Re: Upgrade Nikon D300

    Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik heb jullie advies nodig.

    Momenteel bezit ik 2 x Nikon D300 met de 2 objectieven :
    Tokina 11-16mm en Nikon 18-200mm.

    Ik zou graag upgraden, zodanig dat ik ook kan filmen.
    Ook de 18-200 lens is aan vervanging toe (>5 jaar)

    In ieder geval zou ik graag 2 bodies hebben. Daarom dacht ik 1 D300 met
    de 11-16mm lens te behouden, de andere D300 met 18-200mm te verkopen en deze
    te vervangen. Maar door wat ?
    Is de D700 met een Nikon 28-300 een goede keuze ? Het bereik zou daardoor zo goed
    als identiek zijn, maar de kwaliteit zou iets minder zijn ?
    Prijs speelt niet zo veel rol, maar ook niet overdrijven.

    Mijn doel is voornamelijk reisfotografie.
    Alle tips welkom.


    De D700 kan NIET filmen. (allé, de mijne toch niet)

    De combinatie D700 en 28-300 is goed.
    Maar als je wil filmen D300S of wachten naar de opvolger van de D700.

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade Nikon D300

      Als je wil filmen zul je voor een D300s of een D7000 moeten gaan...

      Ik zou zelf de D300s niet aanraden als je echt alleen voor het filmen de upgrade doet. De kwaliteit van de videobeelden is niet echt zeer goed en vooral de autofocus is gewoon slecht. Als je herfocust terwijl je aan het filmen bent, ga je het ganse bereik van je lens af (vanaf dichtbij tot oneindig), wat je natuurlijk steeds in uit je videoclip uit moet zitten knippen.
      Met de D7000 heb ik geen ervaring maar men beweert dat die daar beter in is..
      mvg
      Bert

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade Nikon D300

        Een lens is niet aan vervanging toe omdat die 5 jaar oud is, maar omdat er wat aan mankeert.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade Nikon D300

          Bedankt voor de reakties.
          Beter dus nog even wachten op de opvolger van de D700...

          Ik plan tegen volgende zomer een citytrip naar NY, dus hopelijk is er tegen dan
          al iets nieuw.
          *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade Nikon D300

            Ok,

            ik heb alles nog eens even laten bezinken, en ben tot het volgende idee gekomen:
            Filmen hoeft niet, daar kan ik beter een aparte camera voor kopen.

            * ik hou 1 D300 met de 11-16 mm Tokina
            * ik verkoop 1 D300 met de 18-200 VR lens en koop een D700 met de 28-300 mm lens

            => resultaat is hetzelfde bereik.
            Ik hoop dat de fotos van de D700 + 28-300 lens een iets scherper en beter resultaat
            gaan geven dan de D300 met de 18-200 lens. ISO kan in ieder geval een stuk naar boven. Ik merkte tijdens mijn vorige reis dat ik erg veel fotos neem zonder flits, en de iso toch regelmatig moet opschroeven naar 800. Dat is soms wel te merken, en hopelijk valt dit nadeel dan weg met de D700.
            Als ik in de toekomst een safari ga doen, kan ik de 28-300 ook op de D300 zetten.
            Op die manier heb ik een bereik tot 450 mm !
            En de D700 gebruikt ook CF kaartjes, waar ik een heleboel van heb.

            Misschien nog even wachten tot de D800 er is, dan zakt de prijs van de D700 waarschijnlijk een beetje.

            Lijkt jullie dit een goed idee of niet ?
            *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade Nikon D300

              Hoi ,
              megazoom's zijn hier al veel besproken en iedereen weet dat dat een compromis is.
              Als je eenmaal een "goede" lens erop hebt gehad dan ga je meestal niet meer terug....
              Ook die 28/300 zal niet ontsnappen aan die tekortkomingen.
              Ik denk dat als je enkel die upgrade gaat doen voor de iso het wel een erg dure stap vooruit is. Het echte potentieel van de D700 ga je ook niet krijgen met een megazoom.
              Iso 800 is trouwens niet té hoog, probeer eens in raw te trekken , dan heb je een beter eindresultaat tov jpg.
              Begrijp me niet verkeerd, een D700 is een prachtig toestel maar kost zelfs tweedehands nog minstens het dubbele van wat je voor je D300 krijgt en die 28/300 lens ook ongeveer tov je 18/200 .
              Voor je het weet ben je 1000€ kwijt en volgens mij is de verbetering die je gaat krijgen dat niet waard.
              Maar dat is natuurlijk mijn gedacht maar
              D800 en een goed glasservies

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade Nikon D300

                Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
                * ik verkoop 1 D300 met de 18-200 VR lens en koop een D700 met de 28-300 mm lens
                ik ben van D300 naar D700 destijds overgestapt, en het verschil is toch wel groot. Maar dit hangt van je fotografie af. Heb je dikwijls hoge ISO's nodig? bijvoorbeeld indoor-sport of dans fotografie. Kleine DOF? Mooi voor modellen fotografie.
                Voor landschap, huis, tuin en keuken fotografie zou ik het niet doen.
                maar dan eerder een deftige lens kopen zoals een 17-55mm F2.8 op de D300

                persoonlijk is de 28-300mm een lens die ik voor m'n D700 nooit ga kopen... er zijn veel scherpere lenzen...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade Nikon D300

                  Ik schiet altijd in RAW.

                  Mijn doel is voornamlijk reisfotografie.
                  Ik heb 2 bodies, en wil slechts 2 lenzen.
                  Hoge kwaliteit 17-55 mm is onvoldoende op reis.
                  Dan zou ik een 11-16 en een 17-55 hebben. Wuif dan die safari maar goeiedag.
                  *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade Nikon D300

                    ofwel sleur je met 2 croppers rond oftewel zeul je met 2 FF camera's
                    een mix ... gekke combinatie omwille van optiek ... mijn gedacht
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade Nikon D300

                      Ik zou graag vergelijkende fotos zien van de D300 met de 18-200 en de D700 met de 28-300. (op verschillende ISOs)

                      Als iemand zo een test of een website kent ?
                      *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade Nikon D300

                        Je zal je niet veel verbeteren met een D700 + 28-300 lens. Die 28-300 lens is OK voor iemand die een D700 heeft met uitstekende lenzen en toch zijn D700 eens wil meenemen b.v. op reis met 1 lens. Maar een D700 koop je m.i. niet om er alleen een 28-300 op te zetten.

                        Uiteindelijk sleep je 400 gram meer mee (ivgl met uw D300 / 18-200) voor weinig meerwaarde.

                        Hoge ISO zal zeker beter zijn met de D700 maar met de VR van de 18-200 kan je die hoge ISO al in veel situaties vermijden op de D300. Je zal misschien beter af zijn met een investering in een lichtsterkere lens voor de situaties waar de VR niet kan helpen.

                        Met de D700 op reis: ik zou eerder kiezen voor de 24-120 F4 VR en als je meer tele nodig hebt, de 70-300 VR erbij nemen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgrade Nikon D300



                          Een link waar ik naar op zoek was.
                          *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgrade Nikon D300

                            Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                            Je zal je niet veel verbeteren met een D700 + 28-300 lens. Die 28-300 lens is OK voor iemand die een D700 heeft met uitstekende lenzen en toch zijn D700 eens wil meenemen b.v. op reis met 1 lens. Maar een D700 koop je m.i. niet om er alleen een 28-300 op te zetten.

                            Uiteindelijk sleep je 400 gram meer mee (ivgl met uw D300 / 18-200) voor weinig meerwaarde.

                            Hoge ISO zal zeker beter zijn met de D700 maar met de VR van de 18-200 kan je die hoge ISO al in veel situaties vermijden op de D300. Je zal misschien beter af zijn met een investering in een lichtsterkere lens voor de situaties waar de VR niet kan helpen.

                            Met de D700 op reis: ik zou eerder kiezen voor de 24-120 F4 VR en als je meer tele nodig hebt, de 70-300 VR erbij nemen.
                            Over de 24-120 F4 VR heb ik ook nog aan het twijfelen geweest,
                            maar dan in combinatie met de 120-300 F2.8 ipv de 70-300.
                            Maar dan zou ik wel mijn beiden D300-en moeten verkopen en volledig FX gaan. (2x)
                            Dat gaat prijzig worden.

                            Zal ik dan ook niet vaak liggen wisselen van camera.
                            Nu schiet ik 90 percent met de 18-200 en 10 percent met de 11-16.
                            *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

                            Comment


                            • #15
                              Re: Upgrade Nikon D300

                              Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht

                              Mijn doel is voornamlijk reisfotografie.
                              daar heb je geen D700 voor nodig...

                              in steden loop ik gewoon met een D700 + een 50mm F1.8 rond... nieks zoom...
                              maar dat kan net zo goed een D300 met 35mm lensje zijn...

                              ik begrijp echter dat je graag inzoomt op dingen of dieren... dan is een crop handiger door z'n crop... een 300mm wordt 450mm...

                              koop dan een 70-300mm erbij!
                              Last edited by d_oracle; 3 januari 2012, 11:13.
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X