Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

35 mm of 50 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 35 mm of 50 mm

    Beste BD'ers

    Nikon AF-S nikkor 50mm f/1.8 G
    Nikon AF-S DX nikkor 35mm F:1.8 G

    Is er een groot verschil tussen deze 2 lenzen in gebruik ?
    Het is voor een Nikon D5100 en ik zou één van deze lenzen graag gebruiken bij beperkt licht of portretten en landschappen.
    Alleen het grote probleem is levering van de lenzen. De winkel waar ik naartoe wil gaan daar hebben ze nog de 35 m lens 1.8G in stock maar de 50mm 1.8G lijkt een groot probleem in aanlevering.
    Welke is beter voor op de D5100 en is 't misschien dan beter dat ik wacht op de 50mm ipv de 35 mm aankoop.

    Groeten
    E&A
    Last edited by erwinanja; 27 december 2011, 14:02. Reden: Moet naar de rubriek Objectieven AUB

  • #2
    Re: 35 mm of 50 mm

    Verplaatst naar geschikter forum . . .
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: 35 mm of 50 mm

      Oorspronkelijk geplaatst door erwinanja Bekijk bericht

      Nikon AF-S nikkor 50mm f/1.8 G
      Nikon AF-S DX nikkor 35mm F:1.8 G
      de 35mm is in mijn perceptie een veel handigere lens voor een D5100 als een 50mm lens...
      Voor portretten is hij te kort, maar dat is een 50mm ook.
      Binnen in huis is het een prima lensje, alsook voor straat fotografie en bezoeken van een stad...

      er komt binnenkort een 85mm f1.8 AF-S lens uit... die wordt interessant voor portretten!

      50mm is minder geschikt, eerder nuttig voor een fullframe camera...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: 35 mm of 50 mm

        Oorspronkelijk geplaatst door erwinanja Bekijk bericht
        ......

        Is er een groot verschil tussen deze 2 lenzen in gebruik ?
        nou niet zo,n groot verschil hoor, maar 15mm.
        ____
        maar zou gaan voor de 35mm, geschikt voor alle gebruik.
        landschap/portret/straatfotografie.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: 35 mm of 50 mm

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          nou niet zo,n groot verschil hoor, maar 15mm.

          grt,bouk.
          hier een handige tool als je het verschil wilt zien:



          mvg,
          EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
          www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

          Comment


          • #6
            Re: 35 mm of 50 mm

            Ik vind de 50 mm als portretlens net ideaal op een crop camera . . . Ik gebruik de 85 mm op mijn FF camera
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: 35 mm of 50 mm

              Ik heb zelf een 50mm op een crop-sensor en ik ben eer zeer tevreden van, ik vind het ideaal voor portret foto's. Het geef je net genoeg bereik en je kan je onderwerp mooi afscheiden van de omgeving met de 1.8

              Als ik naar feestjes ga neem ik altijd deze lens mee, ik neem dan wel alleen portret foto's aangezien je geen brede hoek hebt.
              D90 /10.5mm 2.8 (nikkor)/ 50mm 1.8 G(nikkor) / 24-70mm 2.8 (nikkor)/18-105mm 3.5-5.6 G (nikkor)

              Comment


              • #8
                Re: 35 mm of 50 mm

                50 mm vind ik op een cropcamera een beetje een ongelukkige afstand. Enfin, mij ligt hij
                niet. Vandaar liever een 35 mm of een 85 1.8.

                Comment


                • #9
                  Re: 35 mm of 50 mm

                  Zowel 35 als 50 mm zijn een wat ongelukkige keuze voor portretwerk tenzij je de optredende vertrkening mooi vindt.............

                  Los van discussie over beeldhoek, ik heb gemerkt dat de bokeh van de 50 mm Nikon fraai is. Ik weet echter niet of TS dat belangrijk vindt.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: 35 mm of 50 mm

                    Website http://www.cameranu.nl/

                    Nikkor AFS-DX 35mm 1.8 G

                    Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G

                    Altijd correcte afhandeling en snelle levering mijn ervaring
                    Last edited by jessey; 29 december 2011, 08:15.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 35 mm of 50 mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                      Zowel 35 als 50 mm zijn een wat ongelukkige keuze voor portretwerk tenzij je de optredende vertrkening mooi vindt.............

                      Los van discussie over beeldhoek, ik heb gemerkt dat de bokeh van de 50 mm Nikon fraai is. Ik weet echter niet of TS dat belangrijk vindt.
                      Annoh,
                      Ik heb al in diversie topics gelezen dat je 85 mm ( full frame of 50mm crop) ongeschikt vindt voor portretfotografie vanwege de optredende vertekening maar ik denk dat je daarmee verkeerde informatie meegeeft.
                      Een portret met bvb een 200 of 300 mm is uiteraard veel mooier dan met een 85 mm maar dan eerder vanwege de dof en Bokeh.
                      Een 85mm geldt toch nog altijd als een typische portretlens/focuslengte.
                      Benieuwd naar je reactie !?

                      Comment


                      • #12
                        Re: 35 mm of 50 mm

                        Picha,
                        Vertekening ontstaat indien je te dicht bij het onderwerp staat. Vertekening ontstaat niet door brandpuntsafstand.

                        Wanneer je een portet wilt maken dan wil je een juiste verhouding hebben tussen weeergave neus en oren. Is die verhouding niet juist dan spreek je van vertekening.

                        Wanneer je heel dicht bij een gezicht bent, bv 30 cm, en je wilt dan een formaatvullend portret maken, dan heb je een groothoek nodig en je zal bemerken dat er vertekening ontstaan is.

                        Sta je bijvoorbeeld 1,5 meter afstand van het gezicht en je maakt dan een gekaderd portet dan heb je een brandpuntsafstand, ff, van iets meer dan 105 mm nodig. Werk je met bv 50 mm dan zal je later moeten croppen en dat is jammer!

                        Ik heb gemerkt dat bij veel gezichten een 85 mm (op FF) tekort is om een krap gekaderd portret te maken. Hangt overigens wel een beetje van vorm gezicht af.

                        Ik fotografeerde laatst een model. Doe ik normaal met pakweg 140 mm (FF) vanwege vorm van haar gezicht. Omdat ik juist een objectief aan het uittesten was had ik een 17-50 mm (APS-C) op een crop camera geschroefd. Ik liet de opnamen aan het model zien en ik kreeg meteen commentaar erop. In de zin van "wat heb je nu gedaan, mijn neus is veel te groot!!'

                        Bij productfotografie kom ik precies hetzelfde tegen. Ik fotografeer heel veel producten voor mijn site, denk daarbij aan printers, camera's, lenzen, cameratassen, fotoboeken en dozen van fotopapier. Ook dan werk ik graag met ongeveer 100 mm FF. Zou ik met 50 mm werken dan ziet uiteindelijk het beeld er niet natuurgetrouw uit. De producten die ik fotografeer zijn vaak evengroot als een gezicht.

                        Picha, ik hoop dat ik duidelijk ben. Zo niet graag reactie!
                        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: 35 mm of 50 mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door Picha Bekijk bericht
                          Een 85mm geldt toch nog altijd als een typische portretlens/focuslengte.
                          Benieuwd naar je reactie !?
                          oordeel zelf: click

                          kijk naar de neus en lippen...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: 35 mm of 50 mm

                            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                            Ik fotografeerde laatst een model. Doe ik normaal met pakweg 140 mm (FF) vanwege vorm van haar gezicht.
                            Voor headshots gebruik 'k in studio, meer dan gemiddeld, een sigma 150mm macro (op FF). En daarmee zit 'k dan nog maar op een afstand van 2m van het model. Waarschijnlijk soms zelfs nog dichter... Maar de vorm van het gezicht bepaalt bij mij eerder de hoek waaronder wordt geschoten dan het aantal mm's.

                            Anyway, terug naar TS: portretteren op een DX lukt perfect met een 50mm. Dit is trouwens steevast een combo die ik gebruik op kinderfeestjes maar dan wel met een f1.4. Voor landschappen heb je een kortere lens nodig, alsook voor algemeen gebruik. 'k Zou je dus die 35mm aanraden alhoewel 't verre van ideaal is om daar flatterende headshots mee te maken (maar daarvoor moet je al voorbij de 50mm gaan...).

                            Veel succes.
                            F.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 35 mm of 50 mm

                              Oorspronkelijk geplaatst door Picha Bekijk bericht
                              Een 85mm geldt toch nog altijd als een typische portretlens/focuslengte.
                              Da's wat de lenzenboer je wilt wijsmaken. En zoals hier reeds aangehaald gebruik je voor flatterende portretten best een zo lang mogelijke lens. Maar dat is niet altijd even praktisch dus moet het soms korter en zodus gebruik ikzelf alles waar glas in zit om portretten mee te schieten, ongeacht het aantal mm's (alhoewel de 14-24 niet aangewezen is ).

                              Greetz.
                              F.

                              Comment

                              Working...
                              X