Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flits vs sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flits vs sluitertijd

    Hi,

    Dit weekend wat aan het expirimenteren geweest en wou foto's maken met off-camera flits (Canon 400D en 580EX).
    Ben tot de ontdekking gekomen dat (wat voor de meesten waarschijnlijk parate kennis is) dat vanaf sluitertijden => 1/250 s er een probleem optreedt.
    Langere sluitertijden verplichten mij echter het diafragma te verkleinen wat op dat moment niet gewenst was ivm gewenste beperkte scherptediepte.

    De flits heeft wel een 'high speed' functie maar dit bleek geen verschil te maken.
    Weet ik niet hoe dit werkt, is dit überhaupt geen oplossing, komt dit doordat de flits niet op de camera stond maar met een catus trigger werd bediend,...

    Vermoedelijk allemaal vrij basic maar voor mij dus nog deel van de wondere wereld van de geheimen der fotografie.
    Enlighten me

    PS: er staan een 5-tal boeken over fotografie op mijn nieuwjaarslijstje, hulp is dus ook via dat kanaal onderweg.

  • #2
    Re: flits vs sluitertijd

    click
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: flits vs sluitertijd

      De high speed functie op je flitser is bedoeld om te kunnen flitsen in omstandigheden met veel licht ( Buiten overdag ). Dat word het meeste gebruikt om schaduwen in portretten op te lichten en om in tegenlicht te fotograferen.

      Khoop je een beetje geholpen te hebben want ik ben ook nog maar een beginner.

      Ik heb het boek Digitale fotografie licht en belichting techniek en praktijk voor binnen en buiten en ik vind dit een heel interessante boek als beginner. Alles wordt simpel en goed uitgelegd met praktische voorbeelden. Mess nog 1 voor op je nieuwjaarslijstje.


      groetjes

      Comment


      • #4
        Re: flits vs sluitertijd

        Kon je je flits niet minder zetten? 1/2, 1/4, 1/8, 1/16,... flitskracht? Flits dan wel op manueel. Of de flits verder van het onderwerp plaatsen?

        P.S. Ik ben hier ook nog maar een beginner in.
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

        Comment


        • #5
          Re: flits vs sluitertijd

          Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
          Kon je je flits niet minder zetten? 1/2, 1/4, 1/8, 1/16,... flitskracht? Flits dan wel op manueel. Of de flits verder van het onderwerp plaatsen?

          P.S. Ik ben hier ook nog maar een beginner in.
          zelfs zonder flits, bij daglicht met diafragma wijd open is 1/250ste te lang.

          Comment


          • #6
            Re: flits vs sluitertijd

            Als je teveel licht hebt, moet je je diafragma toch wel een stukje dichtdraaien hoor.
            Staat je ISO-waarde trouwens ook op het minimum?

            Tenzij je off-camera systeem TTL ondersteunt, zal je niet anders kunnen dan alles manueel in te stellen trouwens.
            Als ik me niet vergis, lukt hi-speed sync dan ook niet, en met je 400D zal je je dan aan een sluitertijd van 1/200 of langer moeten houden. Anders krijg je een zwarte balk op je foto, en dat is je sluiter die alweer dicht gaat op dat moment. Je enige mogelijkheid is dan om je diafragma dicht te draaien.

            Met mijn studioflitsers kan ik vaak niet anders dan op 1/200 en f8 of f11 werken, omdat ik anders teveel licht heb.

            Waarvoor gebruik je je flitser dan, als je toch al teveel licht hebt? Als het om in te vullen is, kan je je flitser evengoed gewoon op je camera laten staan en het systeem zelf de output van de flitser laten bepalen toch?
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: flits vs sluitertijd

              ND-Filters (Neutral Density) lijken me in dit geval de enigste oplossing.
              Er kan al snel een goedkope oplossing gevonden worden; al is de wachttijd wel navenant.

              Adaptor ring (Kies de juiste maat)
              Holder
              ND 4
              ND 8
              Fietsen is gezond. Eet meer fietsen.

              Comment


              • #8
                Re: flits vs sluitertijd

                Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                Als je teveel licht hebt, moet je je diafragma toch wel een stukje dichtdraaien hoor.
                Staat je ISO-waarde trouwens ook op het minimum?

                Tenzij je off-camera systeem TTL ondersteunt, zal je niet anders kunnen dan alles manueel in te stellen trouwens.
                Als ik me niet vergis, lukt hi-speed sync dan ook niet, en met je 400D zal je je dan aan een sluitertijd van 1/200 of langer moeten houden. Anders krijg je een zwarte balk op je foto, en dat is je sluiter die alweer dicht gaat op dat moment. Je enige mogelijkheid is dan om je diafragma dicht te draaien.

                Met mijn studioflitsers kan ik vaak niet anders dan op 1/200 en f8 of f11 werken, omdat ik anders teveel licht heb.

                Waarvoor gebruik je je flitser dan, als je toch al teveel licht hebt? Als het om in te vullen is, kan je je flitser evengoed gewoon op je camera laten staan en het systeem zelf de output van de flitser laten bepalen toch?
                Zoals u het uitlegt is Photography echt wel simple.
                Ik zal eens op bijles moeten komen.

                -> als de flits op het toestel staat hoe controleer je dan van waar het licht komt?
                -> Is een flits op het toestel niet te direct (te hard licht)?
                -> meer vragen dan antwoorden voorlopig... ik zal die boeken hard nodig hebben

                Comment


                • #9
                  Re: flits vs sluitertijd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                  Waarvoor gebruik je je flitser dan, als je toch al teveel licht hebt? Als het om in te vullen is, kan je je flitser evengoed gewoon op je camera laten staan en het systeem zelf de output van de flitser laten bepalen toch?
                  Om een onderscheid te maken tussen onderwerp en achtergrond... dat kan je met licht doen of met scherpte

                  flitser op het toestel geeft "plat licht", niet echt mooi! alleen gebruiken als het niet anders kan...

                  Oorspronkelijk geplaatst door De Ware Bekijk bericht

                  -> Is een flits op het toestel niet te direct (te hard licht)?
                  hard licht heeft te maken met de grote van de lichtbron: click
                  niet met de richting van het licht.
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: flits vs sluitertijd

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    Oorspronkelijk geplaatst door De Ware Bekijk bericht
                    Langere sluitertijden verplichten mij echter het diafragma te verkleinen wat op dat moment niet gewenst was ivm gewenste beperkte scherptediepte.

                    De flits heeft wel een 'high speed' functie maar dit bleek geen verschil te maken.
                    Weet ik niet hoe dit werkt, is dit überhaupt geen oplossing, komt dit doordat de flits niet op de camera stond maar met een catus trigger werd bediend,...
                    als je op de "click" hierboven clickt... dan krijg je antwoord op je hele vraag... maar je moet wel het draadje eens doorlezen...

                    cactus triggers kunnen geen highspeed sync signalen doorgeven. Er bestaan triggers die dat wel kunnen, maar die kosten wel wat meer.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: flits vs sluitertijd

                      Oorspronkelijk geplaatst door De Ware Bekijk bericht
                      Zoals u het uitlegt is Photography echt wel simple.
                      Ik zal eens op bijles moeten komen.

                      -> als de flits op het toestel staat hoe controleer je dan van waar het licht komt?
                      -> Is een flits op het toestel niet te direct (te hard licht)?
                      -> meer vragen dan antwoorden voorlopig... ik zal die boeken hard nodig hebben
                      Als je flits op je toestel staat gaat kan je je licht gaan bouncen als je een witten muur hebt of een wit plafon zo kun je het licht een beetje controleren. Ander zal je licht van voor van op de camera komen. ( Buiten is dit bouncen bijna nooit nuttig omdat de ruimte veel te groot is )
                      Je kan mess nog met een reflector werken.

                      Je kan hulpstukken kopen om het licht als het op de camera staan te verzachten , beetje gelijk een mini softbox voor over je flits te bevestigen , dan zal het licht niet zo hard zijn.






                      groetjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: flits vs sluitertijd

                        Oorspronkelijk geplaatst door De Ware Bekijk bericht
                        zelfs zonder flits, bij daglicht met diafragma wijd open is 1/250ste te lang.
                        Ik denk dat je hier je sluitertijd bedoelt met 1/250, niet je flitskracht!
                        Fotografie is leren kijken.
                        http://johanluyckx.weebly.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: flits vs sluitertijd

                          Oorspronkelijk geplaatst door De Ware Bekijk bericht
                          Hi,


                          Ben tot de ontdekking gekomen dat (wat voor de meesten waarschijnlijk parate kennis is) dat vanaf sluitertijden => 1/250 s er een probleem optreedt.
                          Langere sluitertijden verplichten mij echter het diafragma te verkleinen wat op dat moment niet gewenst was ivm gewenste beperkte scherptediepte.

                          De flits heeft wel een 'high speed' functie maar dit bleek geen verschil te maken.
                          High speed sync wordt net vaak gebruikt in jouw situatie, dus wanneer je een groot diafragma wilt gebruiken, F2.8 of kleiner. Dan moet je sluitertijd omhoog, ideaal om in high speed sync te gaan.
                          Het zou moeten werken. Of je triggers kunnen niet werken met high speed sync of je flitser ondersteunt geen remote high speed sync (wat me zou verwonderen).
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: flits vs sluitertijd

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                            Ik denk dat je hier je sluitertijd bedoelt met 1/250, niet je flitskracht!
                            Inderdaad, zie mijn openingspost.

                            Comment


                            • #15
                              Re: flits vs sluitertijd

                              Oorspronkelijk geplaatst door De Ware Bekijk bericht
                              Inderdaad, zie mijn openingspost.
                              hoeveel of hoe weinig scherptediepte wil je en met welke lens?
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X