Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgraden canon 100-400 L is

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • upgraden canon 100-400 L is

    Dag allemaal,

    Ik ben in het bezit van een canon 100-400 L is,en op zich bevalt deze lens mij goed alleen bij bewolkt weer is er minder detail in de foto.
    Ik ben dus op zoek naar een andere scherpe lens waarmee ik ook detail heb bij bewolkt weer.
    Welke lens komt volgens jullie in aanmerking?

    Groeten Bert

  • #2
    Re: upgraden canon 100-400 L is

    Ik denk dat het gebrek aan 'detail' bij bewolkt weer eerder aan de weersomstandigheden ligt, dan aan je (uitstekende) lens.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: upgraden canon 100-400 L is

      Oorspronkelijk geplaatst door bert schoemaker Bekijk bericht
      Welke lens komt volgens jullie in aanmerking?
      Groeten Bert
      Als je een slordige 10.000€ wil geven aan de 400 2,8, dan heb je zeker een betere lens

      Maar ik gebruik de 100-400 in soms zeer slechte weersomstandigheden tijdens bv rally's
      en ik heb nog geen problemen gehad dat de foto's niet scherp zijn omwille van het weer.

      tenzij ik sta te bibberen van de kou natuurlijk

      Comment


      • #4
        Re: upgraden canon 100-400 L is

        Ik gebruik inmiddels deze lens nu 3 jaar,ik zie dat er foto's worden gemaakt met bewolkt weer met toch nog detail in de foto's.
        Dit heb ik nog niet voor elkaar gekregen.
        Ik heb een canon 40d deze heeft geen mogelijkheid om front/backfocus te corrigeren,zou het daar aan kunnen liggen?

        Comment


        • #5
          Re: upgraden canon 100-400 L is

          Oorspronkelijk geplaatst door bert schoemaker Bekijk bericht
          Ik gebruik inmiddels deze lens nu 3 jaar,ik zie dat er foto's worden gemaakt met bewolkt weer met toch nog detail in de foto's.
          Dit heb ik nog niet voor elkaar gekregen.
          Ik heb een canon 40d deze heeft geen mogelijkheid om front/backfocus te corrigeren,zou het daar aan kunnen liggen?
          Je kan de test doen met batterijen om te zien of de focus juist is.Je kan het op de site hier wel terugvinden.

          Comment


          • #6
            Re: upgraden canon 100-400 L is

            Oorspronkelijk geplaatst door bert schoemaker Bekijk bericht
            Ik gebruik inmiddels deze lens nu 3 jaar,ik zie dat er foto's worden gemaakt met bewolkt weer met toch nog detail in de foto's.
            Dit heb ik nog niet voor elkaar gekregen.
            En waar wil jij detail ??? in een onderwerp dat je fotografeert of detail in de lucht ?

            Oorspronkelijk geplaatst door bert schoemaker Bekijk bericht
            Ik heb een canon 40d deze heeft geen mogelijkheid om front/backfocus te corrigeren,zou het daar aan kunnen liggen?
            Front of backfocus is voor zo ver ik weet niet weersgevoelig.

            Comment


            • #7
              Re: upgraden canon 100-400 L is

              Dag Dave,

              Ik wil graag detail in het onderwerp dat ik fotografeer,ik zie foto's voorbij komen die wel detail in het onderwerp bevatten.

              groet Bert

              Comment


              • #8
                Re: upgraden canon 100-400 L is

                Er lopen wat verschillende zaken door elkaar.

                Ik zou, voordat je met een neiuwe lens gaat fotograferen, altijd die nieuwe lens controleren op front focus en backfocus. Mijn vraag is dan ook of die test uitgevoerd is en of er sprake is van back dan wel front focus.

                Vervolgens kan je kijken hoe scherp jouw specifike lens tekent. Bij elke productie batch heb je spreiding aan kwaliteit. Mijn vraag is dus hoe scherp je lens tekent, in centrum en hoeken, bij volle opening en f/8.0. Bij 100 en 200 en 400 mm. Mijn vraag is dus hoe scherp het onderhavige objectief tekent.

                Bedenk wel dat het zien van details sterk te maken heeft met het licht tijdens de opname en met de fotobewerking. Vragen die bij mij opkomen zijn: hoe correct is de belichting? Hoe goed is de fotobewerking? Mis je ook details met je andere lenzen bij gelijke omstandigheden?

                TS,
                Kortom, enige analyse is op zijn plek. ben benieuwd naar je reactie.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: upgraden canon 100-400 L is

                  Oorspronkelijk geplaatst door bert schoemaker Bekijk bericht
                  Dag Dave,

                  Ik wil graag detail in het onderwerp dat ik fotografeer,ik zie foto's voorbij komen die wel detail in het onderwerp bevatten.

                  groet Bert
                  Als er onder goede lichtomstandigheden wel details zichtbaar zijn, dan ligt het zeer waarschijnlijk niet aan het objectief. Wat wel een verklaring kan zijn: bij minder licht en een niet al te lichtsterk objectief verzeil je al snel in langere sluitertijden en/of hogere ISO-waarden bij het maken van je foto's. Beide factoren zorgen ervoor dat details minder goed zichtbaar zijn.

                  Mogelijke oplossingen zijn dan: aankoop van een lichtsterker objectief (is al snel een kostbare zaak als je op 400 mm een stop- F/4.0- wilt winnen) of de keuze voor een camera die het beter doet bij hogere ISO's (EOS 7D).

                  Comment


                  • #10
                    Re: upgraden canon 100-400 L is

                    Hoe vaak is er front of backfocus ? In 1% van de gevallen ?

                    Het op het materiaal steken is dikwijls fout, meestal ligt het aan de fotograaf.

                    Als je op 400 mm uit de hand schiet, kan t wel zijn dat je onscherpe foto's hebt.

                    Ik zoek nog een 100-400 te kopen en heb me wat geinformeerd, volgens mij is t zeker geen slechte lens.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: upgraden canon 100-400 L is

                      Bij het fotograferen met voldoende licht is er wel detail in de foto,als er wat minder licht is fotografeer ik altijd of vanaf rijstzak of een degelijk statief.
                      Wat mij gewoon opvalt is dat er geen detail in bijvoorbeeld in de vogel zit ook al blijft deze even rustig op het takje zitten.
                      Dus was mijn eerste gedachte dat het aan het objectief ligt.

                      Groet Bert

                      Comment


                      • #12
                        Re: upgraden canon 100-400 L is

                        Met weinig licht werk je waarschijnlijk op een hogere iso-waarde, door de ruisonderdrukking zal er ook een deel van de details verloren gaan.

                        Met meer licht wordt een foto ook scherper, en er is minder kans op bewegingsonscherpte (de AF zal ook sneller en correcter werken).

                        Je kan een 400mm f2,8 kopen, die is zeker beter dan de 100-400.
                        Het enige probleem is dat die wel iets duurder is...
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: upgraden canon 100-400 L is

                          Oorspronkelijk geplaatst door bert schoemaker Bekijk bericht
                          Bij het fotograferen met voldoende licht is er wel detail in de foto,als er wat minder licht is fotografeer ik altijd of vanaf rijstzak of een degelijk statief.
                          Wat mij gewoon opvalt is dat er geen detail in bijvoorbeeld in de vogel zit ook al blijft deze even rustig op het takje zitten.
                          Dus was mijn eerste gedachte dat het aan het objectief ligt.

                          Groet Bert
                          Na al de goede raad nog een laatste mogelijkheid: staat je beeldstabilisatie wel degelijk af op rijstzak of statief ?

                          Je werkt vanzelfsprekend in raw.

                          Ik haal de 100-400 vooral boven bij weinig licht, wanneer de 400 5.6 (die geen IS heeft) het niet meer doet uit de hand.
                          Maar de 100-400 is bijna even scherp.

                          Met een 15 of 18mps sensor heb je meer resolutie, je kan wat meer croppen.
                          In tegenstelling tot de algemene regel kan het in dit geval goedkoper zijn om
                          de body up te graden ipv de lens (maar verwacht er geen wonderen van, het blijven crops).

                          Comment


                          • #14
                            Re: upgraden canon 100-400 L is

                            Ik heb uiteraard de stabilisatie uit staan op rijstzak en statief en fotografeer in RAW.
                            Dan toch maar eens kijken naar een andere body en de 40d gebruiken voor het macrowerk.
                            Anders denk ik dat ik het het zal moeten accepteren dat de detail bij bewolkt weer minder is.
                            Toch jammer dat er geen lens is in de prijsklasse van +- 3000 euro die een aanzienlijke verbetering zou zijn voor mijn 100-400.

                            Groet Bert
                            Last edited by bert schoemaker; 27 december 2011, 12:20.

                            Comment


                            • #15
                              Re: upgraden canon 100-400 L is

                              Oorspronkelijk geplaatst door bert schoemaker Bekijk bericht
                              Ik heb uiteraard de stabilisatie uit staan op rijstzak en statief en fotografeer in RAW.
                              Dan toch maar eens kijken naar een andere body en de 40d gebruiken voor het macrowerk.
                              Anders denk ik dat ik het het zal moeten accepteren dat de detail bij bewolkt weer minder is.
                              Toch jammer dat er geen lens is in de prijsklasse van +- 3000 euro die een aanzienlijke verbetering zou zijn voor mijn 100-400.

                              Groet Bert
                              Klopt, 2000 tot 3000 Euro is- als je het over Canon hebt- een soort van niemandsland. De eerstvolgende optie na je 100-400 mm is de 300 mm F/2.8 IS (versie I) + 1.4 extender of de 400 mm F/4 DO. Precies weet ik het niet maar zelfs tweedehands zal een en ander snel richting de 4000 Euro gaan.

                              Comment

                              Working...
                              X