Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor portretfotografie Nikon D5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor portretfotografie Nikon D5000

    Hoi,

    Ik hou mij nu al een tijdje bezig met fotografie, ik begrijp niets van de technologie erachter, ben zelfs op een gegeven moment met een opleiding begonnen, maar vond het, na een hele dag zwaar werken op mijn bureaujob, in de avondles meer op chinees lijken.
    Dus ik heb op een gegeven moment besloten om gewoon foto's te blijven kieken op mijn gevoel.
    En nu... heb ik het gevoel dat ik een nieuwe lens nodig heb en heb al een hoop lopen googlen maar begrijp er eigenlijk geen jota van.

    Ik heb een Nikon D5000 met een standaard kitlens (18-55). Ik huur op occasionele basis een fotostudio voor kinderportretten. Ik gebruik dan meestal de lens van een vriendin, een Nikkor 55-200, omdat ik vind dat dit mooiere foto's oplevert.
    Nu sta ik op het punt een nieuwe lens te kopen, ik zou de 55-200 willen kopen, maar weet niet zeker of dit het beste is voor wat ik doe. (budget +- 250€ omdat ik gewoonweg niet meer kan spenderen, 2de hands mag ook!)

    Ik heb eigenlijk een héél simpel en duidelijk antwoord nodig op volgende vraag:

    koop ik een 55-200 van Nikkor of hebben jullie een beter voorstel?

    om jullie een idee te geven van wat voor foto's ik neem (let niet op de belichting, ben daar volop op aan't oefenen)



    Alvast bedankt voor jullie info

  • #2
    Re: Lens voor portretfotografie Nikon D5000

    voor portretten: 85mm 1.8
    voor allround: 35mm 1.8

    Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G objectief - Het compacte Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G objectief heeft een geavanceerd optisch ontwerp en een scherpe prijs!


    Bekijk hier het overzicht van onze Nikon prime objectieven; bij Cameranu altijd scherp geprijsd en snel geleverd!


    De tweede is wel een D versie (zonder interne focusmotor) maar bij portretten is het goed mogelijk om handmatig scherp te stellen. Met motor is 1300 euro op het moment

    dan nog een strobist boxje (met een sB-600 flitsert en een Yongnuo RF-602 trigger en zender komt het helemaal goed!
    portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
    Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor portretfotografie Nikon D5000

      een mooi portret wordt bekomen door de geportretteerde af te scheiden van z'n omgeving...
      dit bijvoorbeeld door een verschil in belichting maar ook door een verschil in scherpte
      dus ofwel
      door de achtergrond meer of minder te belichten dan het onderwerp
      ofwel
      zorgen we dat de achtergrond minder scherper is als het onderwerp. We spelen dus met de scherpte diepte. En hier komt een portret lens van pas. Portret lenzen zijn dus lenzen met een geringe scherpte diepte: F1.4 of F1.8

      Daarnaast is het ook van belang hoe die onscherpe achtergrond er uit ziet... is die voldoende rustig, zodat de aandacht naar het onderwerp gaat? Dit is de bokeh.

      Tenslotte dient met ook rekening te houden met mogelijke vertekening van het beeld.
      Hoe dichter je met de camera bij je onderwerp komt, hoe grote de vertekening. (grote neuzen, etc...)

      Er wordt algemeen aangenomen (click) dat deze vertekening voldoende verdwijnt vanaf 80mm op een D5000, als je een beeldvullend portret (hoofd) zou nemen. Maar ik vermoed dat je dat al ondervonden hebt en daarom naar die 55-200mm lens grijpt.

      jammer genoeg zijn alle portret lenzen... bv. 85mm boven jouw budget

      voor studiowerk speelt dit echter weinig rol, daar werk je met onderscheid door belichting en niet met scherpte diepte, dus daar komt de 55-200mm zeker van pas!
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor portretfotografie Nikon D5000

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht

        jammer genoeg zijn alle portret lenzen... bv. 85mm boven jouw budget
        De Nikkor 85mm f/1.8 valt zeker te vinden voor €250. De ideale portretlens wat mij betreft (de f/1.4 buiten beschouwing gelaten natuurlijk ), maar op de D5000 wel geen autofocus dan..

        Comment

        Working...
        X