Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens, Canon 550D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens, Canon 550D

    Dag iedereen,

    We komen nu dichter bij nieuwjaar, en ik wil me graag een macro lens kopen.
    Ik heb me eerder al gericht op de 100mm varianten: Tamron 90mm, Sigma 105mm, Tokina 100mm en Canon 100mm (niet L).

    Eerder leunde ik meer naar de Tokina, vanwege de bouw van het objectief. Maar nu heb ik toch meer de neiging naar de Canon 100mm. Deze 'extend' niet wanneer je scherp stelt, wat toch best wel handig is. Zeker als je insectjes wil fotograferen, of druppeltjes zodat het glas niet nat word.
    Heb ook eens een 150mm van sigma aangeboden gekregen. Deze krijgt dan ook weer mijn voorkeur. Heeft vooral voordelen t.o.v de 100mm macro's, maar ook 1 nadeel (in mijn inziens, en wil dus zeker jullie meningen horen!).
    Voornaamste voordeel; Ik kan verder van mijn druppeltjes blijven en het er toch mooi beeldvullend opkrijgen, zonder dat de lens nat word. Ook van de insecten.
    Nadeel; Geen IS, wat volgens mij een must is, als je op een ongemakkelijke manier gehurkt staat voor een beesje erop te krijgen?
    Vooral voor dit nadeel wil ik jullie meningen.

    Ik zou de lens dus het meest gebruiken om druppeltjes, insecten te fotograferen.. Voor de rest ook bloemen of dergelijke, maar is niet het voornaamste.

    Om een lang verhaal kort te maken: Canon 100mm f/2.8 USM nieuw: 420-450 euro? of de Sigma 150mm HSM tweedehands: 350-450 euro?

    Bedankt alvast en hopelijk helpt dit enorm in mijn beslissing

    Groetjes, en vooral een gelukkig en fotografievol 2012!
    Joren
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

  • #2
    Re: Macro lens, Canon 550D

    Als je echt IS wil , de sigma 150mm variant wordt nu ook (enkel ?) nieuw verkocht met OS (IS voor canon ) , maar ik neem uitsluitend macrofoto's vanop statief en dan heb je de IS of OS niet nodig .
    Ik moet wel toegeven dat ik nog maar één seizoen macro's genomen heb , maar heb niet echt die stabilisatie gemist . Voordeel van de 150mm is dat je een veel rustigere BG verkrijgt , maar de 100mm is dan weer wel wat lichter . Als je veel uit de hand fotografeerd is het misschien aangewezen van IS te overwegen , maar in macrofotografie is dit volgens mij veel minder gebruikelijk dan in andere takken van de fotografie .

    Grtz .

    Dirk .
    Last edited by jendi; 26 december 2011, 20:43.
    Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens, Canon 550D

      Word inderdaad enkel nieuw nog met OS verkocht, maar deze is wel wat boven mijn budget. mijn max is 450 a 500 euro. Daarmee dat ik de Sigma 150mm tweedehands aangaf. Idd is statief veel beter, maar denk dat ik beter een deftig statief koop, eentje dat zowel laag, als hoog (zo'n 160 a 170 cm) gaat.
      Denk dat de 100mm iets 'allrounder' is, maar dat ik daarmee soms wat tegen de beperkingen aan ga lopen.
      Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
      https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens, Canon 550D

        Er staat hier op het forum een 150mm sigma te koop voor 350 euro , maar er is geen statiefgondel bij en als je die moet bijbestellen ben je 169 euro kwijt . Als je er echt in geinteresseerd bent probeer dan nog wat van de prijs af te krijgen en bestel dan de statiefgondel apart . Ik denk dat je daar geen spijt van zal krijgen .

        Grtz .

        Dirk .
        Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens, Canon 550D

          De Sigma is eeen fantastische lens en bruikbaar al bij volle opening.

          Indien je atatief gebruikt is afwezigheid van OS geen nadeel. Als gewoon teleobjectief heeft dat objectief dan wel wat beperkingen.

          Stap je later over op FF dan heeft de Sigma grote voordelen t.o.v. een 100 mm objecitef.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens, Canon 550D

            Oorspronkelijk geplaatst door jendi Bekijk bericht
            Er staat hier op het forum een 150mm sigma te koop voor 350 euro , maar er is geen statiefgondel bij en als je die moet bijbestellen ben je 169 euro kwijt . Als je er echt in geinteresseerd bent probeer dan nog wat van de prijs af te krijgen en bestel dan de statiefgondel apart . Ik denk dat je daar geen spijt van zal krijgen .

            Grtz .

            Dirk .
            Heb deze ook zien staan, en weet niet waar ik dat statiefgondel terugvind, of ik heb niet goed gezocht. Heb gekeken bij Cameranu voor de prijs ong, en zag dat de meeste 110 euro kosten. Ik had ooit iemand die me de lens voor 450 had aangeboden, ik zal hem nog eens aanspreken, op hoop van zegen dan...

            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            De Sigma is eeen fantastische lens en bruikbaar al bij volle opening.

            Indien je atatief gebruikt is afwezigheid van OS geen nadeel. Als gewoon teleobjectief heeft dat objectief dan wel wat beperkingen.

            Stap je later over op FF dan heeft de Sigma grote voordelen t.o.v. een 100 mm objecitef.
            Heb al vaak gehoord dat deze een fantastische lens is, en: wat er niet in zit (in dit geval OS) kan ook niet stuk gaan
            Heb een 70-300 IS USM dus voor tele gebruik ik deze dan wel.

            Denk als ik ooit op FF overstap, heb ik véél geld en koop ik me de 100mm L gewoon bij

            Bedankt voor deze reacties al, ik begin precies meer en meer naar de Sigma toe te leunen. Er mogen altijd meer meningen komen natuurlijk heb nog even de tijd tot wanneer ik ze aanschaf.

            Groetjes,
            Joren
            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens, Canon 550D

              TS,
              als je overstapt naar FF dan zou ik juist geen 100 mm maar 150 mm aan brandpuntsafstand adviseren!

              Heb je ooit wel eens de verschillen tussen de brandpuntsafstanden gezien en bemerkt?
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens, Canon 550D

                Ga eens wat voorbeelden bekijken op flickr , type in Sigma 150mm 2.8 en je krijgt allemaal foto's met deze lens genomen , hetzelfde kan je dan doen met de canon 100mm L , dus daar kan je dan al een beetje vergelijken .

                Grtz .

                Dirk .
                Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens, Canon 550D

                  Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                  TS,
                  als je overstapt naar FF dan zou ik juist geen 100 mm maar 150 mm aan brandpuntsafstand adviseren!

                  Heb je ooit wel eens de verschillen tussen de brandpuntsafstanden gezien en bemerkt?
                  Weet ik wel hoor, dit was gewoon bij wijze van spreken, en hou ik zoiezo die sigma bij hoor. Overstap naar FF = veel geld (in mijn ogen) = dus ook betere lenzen willen = NOG meer geld
                  Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                  https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens, Canon 550D

                    Oorspronkelijk geplaatst door jendi Bekijk bericht
                    Ga eens wat voorbeelden bekijken op flickr , type in Sigma 150mm 2.8 en je krijgt allemaal foto's met deze lens genomen , hetzelfde kan je dan doen met de canon 100mm L , dus daar kan je dan al een beetje vergelijken .

                    Grtz .

                    Dirk .
                    Wist niet dat dit kon Ik ga dit vandaag eens bekijken, bedankt voor de tip!
                    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens, Canon 550D

                      Hier een zeer tevreden gebruiker van de sigma 150.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens, Canon 550D

                        Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                        Hier een zeer tevreden gebruiker van de sigma 150.
                        Ik heb begin dit jaar mijn Canon 100mm vervangen door een Sigma 180mm.
                        Als beginnend macrofotograaf direct betere resultaten met vlinders en libellen.

                        Zou ook voor de Sigma 150 gaan.

                        De ring is dezelfde als voor de 180, op het eerste zicht 70mm.
                        Die bij lens zit is type TS-21 van Sigma, ong 100 EUR.

                        Voor Canon zijn er goedkope alternatieven, oa bij Konijn, nog geen van Sigma gevonden (tenzij één van de Canons zou passen).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens, Canon 550D

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Ik heb begin dit jaar mijn Canon 100mm vervangen door een Sigma 180mm.
                          Als beginnend macrofotograaf direct betere resultaten met vlinders en libellen.

                          Zou ook voor de Sigma 150 gaan.

                          De ring is dezelfde als voor de 180, op het eerste zicht 70mm.
                          Die bij lens zit is type TS-21 van Sigma, ong 100 EUR.

                          Voor Canon zijn er goedkope alternatieven, oa bij Konijn, nog geen van Sigma gevonden (tenzij één van de Canons zou passen).
                          Bent u zeker dat het dezelfde ring is? Als dit niet het geval is, wil ik het aan alle andere die dit topic volgen vragen of dit werkelijk zo is. Ik ga dit zo meteen ook eens opzoeken, hopelijk vind ik de nodige informatie.

                          Bedankt voor de reacties en hulp
                          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens, Canon 550D

                            Oorspronkelijk geplaatst door jendi Bekijk bericht
                            Er staat hier op het forum een 150mm sigma te koop voor 350 euro , maar er is geen statiefgondel bij en als je die moet bijbestellen ben je 169 euro kwijt . Als je er echt in geinteresseerd bent probeer dan nog wat van de prijs af te krijgen en bestel dan de statiefgondel apart . Ik denk dat je daar geen spijt van zal krijgen .

                            Grtz .

                            Dirk .
                            De lens staat nog steeds te koop en over de prijs valt te praten, maar daar wil ik niet over hebben.
                            Mijn ervaring is, dat de lens met mijn body 50D op statief (statief aan body) prima werkt. Hier een paar voorbeelden foto 1, foto 2, foto 3, foto 4 en foto 5 deze zijn allemaal vanaf statief gemaakt zonder de statiefgondel.
                            Als je wilt komen testen ben je van harte welkom.
                            Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro lens, Canon 550D

                              Oorspronkelijk geplaatst door MartinB Bekijk bericht
                              De lens staat nog steeds te koop en over de prijs valt te praten, maar daar wil ik niet over hebben.
                              Mijn ervaring is, dat de lens met mijn body 50D op statief (statief aan body) prima werkt. Hier een paar voorbeelden foto 1, foto 2, foto 3, foto 4 en foto 5 deze zijn allemaal vanaf statief gemaakt zonder de statiefgondel.
                              Als je wilt komen testen ben je van harte welkom.
                              Ik weet dat het zeker gaat zonder dat gondeltje, maar ik heb een statiefje wat 25 euro kost bij cameranu.nl, en denk dat het gewoonweg beter is om het gondeltje erbij te hebben. Weet wel dat richtprijs niet zo hoog is, maar het is de afstand van hier tot bij U wat lang is. Ik denk er wat over na en ik laat het U weten.
                              Mooie foto's trouwens.

                              Groeten!
                              Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                              https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                              Comment

                              Working...
                              X