Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telegetwijfel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telegetwijfel

    Hi!

    Sinds kort heb ik een EOS 550D in bezit. Mijn doel is amateur/recreatief fotograferen van vooral dieren (bewegende paarden, honden, katten). Ik heb momenteel een kitlens van canon (18-55mm IS).
    Ik wil graag een telezoom aanschaffen en mijn eerste gedacht ging naar de canon 70-200mm f/4.0 zonder IS. Naart schijnt zou ik de IS niet missen met het doel dat ik voor ogen heb. Klopt dit? Ik ben btw niet van plan in maneges binnen te gaan fotograferen, doel is toch vooral buiten in de open natuur.

    Na een beetje na te denken vraag ik me af of ik zulke professionele lens wel nodig heb? Hij kost toch zo'n 520 euro en ik vraag me af of er geen goedkoper alternatief is waar ik toch ook mooie resultaten mee haal.

    Ik heb wat zitten snuffelen op de site van konijnenberg en kwam de volgende lenzen tegen:

    - Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG Macro 154 euro
    - Tamron 70-300 mm F4-5.6 1:2 LD DI 134 euro
    - Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro 214 euro
    - Sigma 50-200 4-5,6 DC OS HSM 209 euro
    - Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG OS 329 euro
    - Tamron 70-300mm F4-5.6 Di VC USD 369 euro
    - Canon EF 75-300mm f/4.0-5.6 III 164 euro
    - Canon EF 75-300mm f/4.0-5.6 III USM 279 euro
    - Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS II 214 euro

    Ik weet het; een heel lijstje. Maar zoals ik al zei ben ik momenteel amateur en wil ik niet meteen richting proffesioneel gaan.
    Spaar ik toch best door voor die canon 70-200 mm f/4.0 of is er in mijn lijstje toch ook een lens waar ik best tevreden over zal zijn?
    (Die afkortingen als DG, LD, APO, HSM, OS, VC,.. ken ik allemaal niet)

  • #2
    Re: Telegetwijfel

    Blij dat ik als beginner een andere beginner kan helpen:

    De enige codes die je moet onthouden
    IS = OS = VC: beeldstabilisatie
    USM = HSM = USD: ultrasone autofocus motor, stiller en sneller dan micromotor (geen afkorting)
    L = EX = SP: luxe lenzen met betere afwerking, heeft geen effect op de beeldkwaliteit maar de allerbeste lenzen zitten meestal in deze klasse dus wordt die analogie wel gelegd.

    EF-S, DS en Di II zijn gericht op APC-S (crop) camera's, zoals de 550D en zijn niet geschikt voor full frame. EF, DG, Di zijn geschikt voor crop en full frame.

    II, III (mark 2, mark 3) zijn nieuwere versies van dezelfde lens.

    Al de rest heeft met de bouw en afwerking van de lenzen te maken, zoals coatings, aspherisch, enz.


    IS helpt bij lage sluitertijd (lage belichting of effecten) en -als het je interesseert- maakt een wereld van verschil als je filmpjes maakt.
    IS op zich zal je niet helpen om paarden in galop scherpen op foto te krijgen.
    Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

    Comment


    • #3
      Re: Telegetwijfel

      - Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG OS 329 euro

      over deze lens kan ik alleen maar mijn mening kwijt aangezien ze in mijn lenzencollectie zit,
      ik vind deze heel goed. ik heb er deze zomer een vliegshow mee bijgewoond en was onder de
      indruk van de prestaties. stabilisatie zou ik toch ten zeerste aanraden, je kan ze nog steeds uitschakelen moest je ze niet nodig hebben. voor 300mm vind ik dit onmisbaar.

      tot deze dag nog zeker geen spijt voor deze keuze.

      hopelijk ben je er een beetje mee geholpen
      https://www.facebook.com/SimplyMyPhotography
      nikon D7100&D90 / 18-105mm nikkor / 50mm f1.8 nikkor /
      70-200mm f2.8 sigma / 40mm nikkor macro / flits etc....

      Comment


      • #4
        Re: Telegetwijfel

        Ik ben zeer tevreden over mijn Tamrom 70-300 VC USD en volgens diverse testen is het de beste uit het hele rijtje en marginaal minder als de L versie van Canon. De VC werkt erg goed.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Telegetwijfel

          Ikzelf heb eentje die niet in jouw lijstje staat, de Canon EF 70-300 F/4.0-F/5.6 IS USM, deze kost zo'n dikke 400 euro.
          Het ging deze of de 55-250 IS van canon worden, uiteindelijk heb ik deze gekozen omdat deze er 'beter' uitziet. Maar heb vaak gelezen dat verschil in beeldkwaliteit bijna, of niet te zeggen niets is. Van de Tamron of Sigma kan ik niets zeggen, enkel dat je (volgens mij) niet veel mis kan kopen met de 55-250 IS.

          Mijn bijdrage, hopelijk heb je er iets aan.
          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

          Comment


          • #6
            Re: Telegetwijfel

            Zit in een redelijk gelijkaardige situatie. Heb ook een Canon EOS 550D met kit lens (EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS) en de EF 50mm F/1.8 II. Zou graag een L lens hebben omdat er toch altijd gezegd wordt dat deze optisch heel goed en heel scherp zijn (zelfs wijd open). En als er nu één ding is waar ik wild van word, dan zijn het haarscherpe foto's. De meest betaalbare L lens is toch de EF 70-200mm F/4L USM. Alleen jammer dat deze lens niet zo snel is. Anders zou ik er "motion mee kunnen freezen" bij indoor sporten (bvb Aikidoka's die rollen). Het gebrek aan IS is geen ramp aangezien ik een statief heb. Jammer dat de EF 70-200mm F/2.8L USM dubbel zo duur is.
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

            Comment


            • #7
              Re: Telegetwijfel

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik ben zeer tevreden over mijn Tamrom 70-300 VC USD en volgens diverse testen is het de beste uit het hele rijtje en marginaal minder als de L versie van Canon. De VC werkt erg goed.
              Mijn voorkeur gaat ook naar de tamron!

              Comment


              • #8
                Re: Telegetwijfel

                De Tamron 70-300 VC zou volgens de tests vrij goed moeten zijn, de goedkope Tamron 70-300 zou ik zeker niet aanraden, want de beeldkwaliteit van die lens is niet al te best.

                De Canon 75-300 lenzen zou ik ook niet nemen (trage AF en niet zo'n goede beeldkwaliteit), de recentere 70-300 IS is wel goed, maar die is duurder.

                De Canon EF-S 55-250 IS is een low-budget lens die vrij goed presteert (toch zeker als je rekening houdt met de prijs).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Telegetwijfel

                  Bedankt voor jullie posts. Als ik het goed leest komt die Tamron van 369 euro er het beste uit. Ik ga eens googlen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Telegetwijfel

                    Oorspronkelijk geplaatst door amouroke Bekijk bericht
                    Bedankt voor jullie posts. Als ik het goed leest komt die Tamron van 369 euro er het beste uit. Ik ga eens googlen
                    Die heb ik al €40 goedkoper gezien.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Telegetwijfel

                      321 euro bij redcoon :
                      Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Telegetwijfel

                        Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
                        L = EX = SP: luxe lenzen met betere afwerking, heeft geen effect op de beeldkwaliteit maar de allerbeste lenzen zitten meestal in deze klasse dus wordt die analogie wel gelegd.
                        Weet je dat uit ervaring, of heb je het "van horen zeggen"?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Telegetwijfel

                          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                          Weet je dat uit ervaring, of heb je het "van horen zeggen"?
                          Klopt het heeft geen invloed op de beeldkwaliteit, maar ze passen het alleen toe op erg goede lenzen. Je gaat toch geen perfect afgewerkte lens maken met prut glas erin? Ofschoon van Sigma heb ik er één gehad......
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Telegetwijfel

                            Oorspronkelijk geplaatst door amouroke Bekijk bericht
                            ..........
                            Spaar ik toch best door voor die canon 70-200 mm f/4.0 ....
                            zeker doen .
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Telegetwijfel

                              Op nummer 1 met stip, de 70-200 van Canon, in welke variant dan ook.
                              Op nummer 2 Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS II 214 euro
                              De rest zou ik zelfs niet in overweging nemen.

                              Over stabilisatie is mijn standpunt, altijd nuttig. Ik koop indien mogelijk altijd de IS variant. IS levert scherpere foto's op bij langere sluitersnelheden.

                              Comment

                              Working...
                              X