Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's op feestjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's op feestjes

    hallo,
    ik vroeg mij af welke waarden ik moet gebruiken om foto's op feestjes of evenementen te maken waarbij de achtergrond redelijk donker blijft maar toch een sfeer bevat.
    ik heb nog geen externe flitser (ga ik binnen paar dagen aanschaffen) maar heb ondertussen al wat geprobeerd en ik vind niet de juiste instellingen.
    de juiste iso, sluitertijd en diafragma.

    voorbeeldje met wat ik bedoel
    A riotous punk band on a boat cruise on Sydney Harbour. There's more shots from this gig on my website. I took this photo off the side of the boat that evening.


    en niet zoals dit, waarbij het lijkt alsof het gewoon overdag is genomen en waar niet veel sfeer in zit.


    alvast bedankt

  • #2
    Re: foto's op feestjes

    Check dit topic: http://forum.belgiumdigital.com/f20/...if-196159.html (begin best met de latere pagina's te lezen, in het begin staat er nogal wat onzin)

    Verschil tussen twee foto's (in volgorde van belangrijkheid imho):
    - Er is een onderwerp, de zangeres versus ruggen van mensen?
    - Timing: Er gebeurt iets!
    - Dichterbij: Als er iets gebeurt, wil je met je neus erop zitten!
    - NIet platgeflitst, die is met een externe flits indirect (via plafond oid) gebounced, wat het licht zachter maakt.
    -nabewerking: kleuren en curves zijn aangepast.
    - De flitst stond iets zachter dan normaal ingesteld.
    - Door een groot diafragma valt de achtergrond wat wazig weg.

    Comment


    • #3
      Re: foto's op feestjes

      Oorspronkelijk geplaatst door codiaké Bekijk bericht
      hallo,
      ik vroeg mij af welke waarden ik moet gebruiken om foto's op feestjes of evenementen te maken waarbij de achtergrond redelijk donker blijft maar toch een sfeer bevat.
      ik heb nog geen externe flitser (ga ik binnen paar dagen aanschaffen) maar heb ondertussen al wat geprobeerd en ik vind niet de juiste instellingen.
      de juiste iso, sluitertijd en diafragma.

      voorbeeldje met wat ik bedoel
      A riotous punk band on a boat cruise on Sydney Harbour. There's more shots from this gig on my website. I took this photo off the side of the boat that evening.


      en niet zoals dit, waarbij het lijkt alsof het gewoon overdag is genomen en waar niet veel sfeer in zit.


      alvast bedankt
      ik vind het allebei slechte foto's... bij de eerste wordt het beeld helemaal weggeblazen door de felle belichting van de arm... bij de tweede, net hetzelfde... alle aandacht naar de persoon rechts die overbelicht is...

      je moet eerst de parameters begrijpen:
      Diafragma, sluitertijd, omgekeerde kwadraat wet, ISO, kracht van de flits, richting van licht, kwaliteit van licht...

      ze hebben allemaal een relatie met elkaar. je vindt er alle noodzakelijk informatie over op www.strobist.com (lighting 101). Het gaat weliswaar over off-camera belichting, maar de principes blijven ook voor on-camera gelden.

      De eerste stap die je moet nemen is je camera op manuele mode zetten, en vervolgens met diafragma en sluitertijd gaan experimenteren.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: foto's op feestjes

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        ik vind het allebei slechte foto's... bij de eerste wordt het beeld helemaal weggeblazen door de felle belichting van de arm... bij de tweede, net hetzelfde... alle aandacht naar de persoon rechts die overbelicht is...

        je moet eerst de parameters begrijpen:
        Diafragma, sluitertijd, omgekeerde kwadraat wet, ISO, kracht van de flits, richting van licht, kwaliteit van licht...

        ze hebben allemaal een relatie met elkaar. je vindt er alle noodzakelijk informatie over op www.strobist.com (lighting 101). Het gaat weliswaar over off-camera belichting, maar de principes blijven ook voor on-camera gelden.

        De eerste stap die je moet nemen is je camera op manuele mode zetten, en vervolgens met diafragma en sluitertijd gaan experimenteren.
        Als je beter had gelezen, dan had je geweten dat de TS de laatste foto juist ook niet mooi vind
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: foto's op feestjes

          Als jij beter gelezen had, dan had je geweten dat TS de eerste foto wél mooi vindt en d_oracle niet. En hij heeft een punt. Maar strobist lijkt me hier toch niet aangewezen, je gaat toch niet standaard off-camera flash gebruiken op een feestje/optreden?

          Comment


          • #6
            Re: foto's op feestjes

            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Als jij beter gelezen had, dan had je geweten dat TS de eerste foto wél mooi vindt en d_oracle niet. En hij heeft een punt. Maar strobist lijkt me hier toch niet aangewezen, je gaat toch niet standaard off-camera flash gebruiken op een feestje/optreden?
            Als jij nou eens beter leest.... ik heb het over de laatste foto en niet de eerste!!!
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: foto's op feestjes

              Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
              Als jij nou eens beter leest.... ik heb het over de laatste foto en niet de eerste!!!
              Dat weet ik.

              TS geeft aan dat hij 1 mooi vindt, en 2 niet.
              d_oracle geeft aan dat hij niet alleen 2 niet mooi vindt, maar ook 1 niet.
              Jij zegt dat d_oracle niet goed gelezen heeft?

              Comment


              • #8
                Re: foto's op feestjes

                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                Dat weet ik.

                TS geeft aan dat hij 1 mooi vindt, en 2 niet.
                d_oracle geeft aan dat hij niet alleen 2 niet mooi vindt, maar ook 1 niet.
                Jij zegt dat d_oracle niet goed gelezen heeft?
                lol toch één die mij verstaat op dat uur!

                strobist is inderdaad niet makkelijk op feestjes, dan moet je al met een assistent rondlopen! Ik raad dan ook geen strobist oplossing aan, maar als je op de strobist blog van David hobby de parameters onderzoekt en begrijpt, dan helpen deze ook voor on-camera flitsen... Dacht dat ik dat allemaal geschreven had... lol
                Last edited by d_oracle; 27 december 2011, 09:20.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment

                Working...
                X