Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke breedhoeklens voor Sony alfa?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke breedhoeklens voor Sony alfa?

    Graag advies voor aanschaf breedhoeklens. Bedoeling: voor reisfotografie, familiefeestjes, wandelingen … Ik ben niet zo ervaren, maar wil me meer toeleggen op landschappen. Camera: Sony Alfa 55, met Tamron 18-270 F/3.5-3.3 PZD. Ik denk aan 2 à 3 (min of meer betaalbare) lenzen: Tokina 11-16, F/2.8, en Sigma 10-20 F/3.5. In (gebruikers)reviews op het internet (Lenstips) scoort de Tokina beter dan deze Sigma (de oudere 10-20, F/3.5-5.6, zou beter zijn, maar is minder snel en bovendien variabel). De Tokina heeft dus mijn voorkeur, maar ... veel vragen!
    Is een 11-16 wel een bruikbare lens voor een amateur? Is de hoek niet té breed? Is het bereik niet te klein? Ik mis dan het gebied 16-18, is dat een bezwaar? Krijg je met zo'n lens niet altijd een ongewoon effect? (Ik heb de flickr-gallery bekeken; veel bizarre foto's!).
    Kunnen lezers met ervaring met beide lenzen mij ook hierover antwoorden: is de chromatische vervorming en de vignettering van de Sigma gemakkelijk weg te werken?
    Veel dank alvast aan iedereen die wat duidelijkheid helpt te scheppen.

    P.S. Of is een vaste lens - de Samyang 14 - ook een optie?

    Oliba
    Last edited by Oliba; 26 december 2011, 09:59.

  • #2
    Re: Welke breedhoeklens voor Sony alfa?

    Die Tokina biedt een goede scherpte maar heeft last van CA (kun je wel wegwerken in ACR maar toch ).
    De Sigma 10-20/F4-5.6 heb ik en ben niet echt tevreden over de scherpte. Vervorming is wel heel goed onder controle en CA valt ook mee.
    Ik zou de Sigma 8-16 overwegen, komt er zeer goed uit in reviews.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Welke breedhoeklens voor Sony alfa?

      Die Tokina is een toplens. Echt scherp, ook volopen, en een mooie kleurweergave.
      Die chromatische aberratie heb ik enkel nog maar gezien in de pixelpeeptests. Trouwens, als die al voorvalt dan knijp je het diafragma een stop en het zal al verholpen zijn.Trouwens, voor landschappen zal je ze toch uiterst zelden volopen gebruiken.

      Ik kan wel zeggen dat dergelijke ultragroothoek echt niet makkelijk is om mee te fotograferen. De minste stap vooruit of achteruit heeft al direct een drastische invloed op de compositie, en het is een kunst om niet alles in het niets te laten verdwijnen omdat alles zo wijds wordt afgebeeld. Indien kundig gebruikt kunnen de resultaten wel tóp zijn, bijvoorbeeld onder andere Dama en *Fuse op dit forum.

      Landschappen en ultragroothoek worden dikwijls in 1 adem genoemd, maar mijns inziens is dit bijlange niet altijd 100% terecht. Ook met 'gewone' breedhoek (17-35mm op crop) valt er echt wel wat te doen in landschappenland, en ik heb ook al prachtige landschapsfoto gezien met..een tele.

      Comment


      • #4
        Re: Welke breedhoeklens voor Sony alfa?

        Sorry, maar wat bedoelt u met "17-35 mm op crop"?
        Ik vind uw bedenkingen heel interessant: het zal wel niet aan het soort lens alleen liggen of de foto's geslaagd zijn of niet. Maar ik heb voorlopig alleen die Tamron 18-270, en die is niet snel genoeg, zeker niet vanaf de middelste waarden, om vanuit de hand landschappen te fotograferen (ik maak heel veel natuurwandelingen). Nu is de keuze aan lenzen voor Sony niet zo groot (voor de Zeiss-lenzen heb ik niet de fondsen). Ik dacht dus dat een lichtsterke lens een goede aanvulling zou zijn.

        Oliba

        Comment


        • #5
          Re: Welke breedhoeklens voor Sony alfa?

          Oorspronkelijk geplaatst door Oliba Bekijk bericht
          Sorry, maar wat bedoelt u met "17-35 mm op crop"?
          Ik vind uw bedenkingen heel interessant: het zal wel niet aan het soort lens alleen liggen of de foto's geslaagd zijn of niet. Maar ik heb voorlopig alleen die Tamron 18-270, en die is niet snel genoeg, zeker niet vanaf de middelste waarden, om vanuit de hand landschappen te fotograferen (ik maak heel veel natuurwandelingen). Nu is de keuze aan lenzen voor Sony niet zo groot (voor de Zeiss-lenzen heb ik niet de fondsen). Ik dacht dus dat een lichtsterke lens een goede aanvulling zou zijn.

          Oliba
          Met 17-35 bedoel ik de range die op crop typisch als de 'gewone' breedhoekrange wordt beschouwd.

          Ik denk dat voor jouw probleem een lichtsterkere lens slechts als plan C beschouwd kan worden. Idealiter een statief, maar dit zal geen optie zijn vermoed ik op uw wandelingen. Beeldstabilisatie als tweede optie ('VR' voor een Nikon-man als ik; geen idee van het Sony-equivalent): daar kan je afhankelijk van de brandpuntsafstand zelfs op 1/10s nog scherpe resultaten halen uit de hand. Of als ook dat geen optie is, landschappen schieten met groot diafragma..of de ISO opdrijven..

          Comment


          • #6
            Re: Welke breedhoeklens voor Sony alfa?

            Ik zag nog een vaste lens die past op de Sony: de Samyang 14 mm; krijgt ook goede reviews. Maar is zo'n vaste breedhoek niet nog moeilijker om mee te werken?

            Comment


            • #7
              Re: Welke breedhoeklens voor Sony alfa?

              Oorspronkelijk geplaatst door Oliba Bekijk bericht
              Ik zag nog een vaste lens die past op de Sony: de Samyang 14 mm; krijgt ook goede reviews. Maar is zo'n vaste breedhoek niet nog moeilijker om mee te werken?
              Even voor de zekerheid: samyang lenzen zijn prijs/kwaliteit niet te verslaan, maar zijn uitsluitend MF (manual focus)...'t is maar dat je dat weet!

              Comment


              • #8
                Re: Welke breedhoeklens voor Sony alfa?

                Ik heb me onlangs de tamron 17-50 2.8 aangeschaft en de Tokina is zeker en vast mijn volgende lens. Voor mij niet echt voor landschappen maar eerder urbex-fotografie. Veelal sta je op een beperkte plaats en wil je veel in beeld krijgen daar schiet de 17-50 tekort.

                Let op die 17-50 is een super lensje voor zijn prijs en daar dan de 11-16 van tokina bij en dan heb ik alles wat ik maar wensen kan.
                Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy ;)
                https://500px.com/marnix_photography

                Comment


                • #9
                  Re: Welke breedhoeklens voor Sony alfa?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Oliba Bekijk bericht
                  Graag advies voor aanschaf breedhoeklens. Bedoeling: voor reisfotografie, familiefeestjes, wandelingen … Ik ben niet zo ervaren, maar wil me meer toeleggen op landschappen.
                  De 18mm van jouw Tamron 18-270 is al breedhoek.
                  Voor landschap kies je normaal toch voor grote scherptediepte, dus geen f/4 of nog groter diafragma zou ik denken.

                  Wat heb je dan nog meer nodig ?
                  Een ultrabreedhoek gaat je volgens mij geen betere landschapsfoto's opleveren hoor.
                  Ik zou eerder denken in de richting van een statief, monopod, de camera-instellingen zo onder de knie krijgen dat je maximaal je hoge iso-instellingen kan benutten, of yoga gaan doen zodat je zelf onbewogen een foto leert maken .
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke breedhoeklens voor Sony alfa?

                    Een vaste breedhoeklens (Samyang 14) is misschien minder praktisch, maar voor landschappen kan dat geen probleem zijn? Daarbij, manueel instellen met een vaste lens zal wel niet anders zijn met een vaste dan met een zoomlens, zeker? -
                    Wat ik mij wel afvraag: zo'n wijde lens, vast, hoe zit dat met de compositie?
                    Last edited by Oliba; 27 december 2011, 11:04.

                    Comment

                    Working...
                    X