Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera/Objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera/Objectief

    Hallo iedereen,
    ik zoek een camera met objectief geschikt voor het fotograferen van kleine objecten van heel dichtbij. Het toestel mag niet te groot zijn omdat het moeten kunnen gebruikt worden in kleine ruimtes. Het zouden wel foto's moeten zijn van heel goede kwaliteit.
    Iemand suggesties?
    Claudie
    Last edited by Franciskine; 25 december 2011, 18:06.

  • #2
    Re: Camera/Objevtief

    zowat elke recente dslr met een macrolens. Dat moeten dan wel heel kleine ruimtes zijn als het toestel niet groot mag zijn...fotograaf is meestal beduidend groter dan het toestel, en die moet ook in die ruimte passen
    My Website : http://www.ineedair.org
    Music / Painting / Motion Graphics / Image
    Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

    Comment


    • #3
      Re: Camera/Objevtief

      Als je niet in de problemen wil komen met beperkte schertpediepte (crop factor van 2x) kan je kiezen voor een M4/3 systeem zoals de Panasonic Gf3/G3 met een macro lens klik.
      Of een Olympus uit de PEN series maar ik geloof niet dat daar een macro lens voor beschikbaar is.

      Nog betere beeldkwaliteit en dan voornamelijk op hoge ISO krijg je met de Nex-C3 of Nex-5N met een macro lens klik.
      Met de Sony en de 30mm/3.5 macrolens kan je tot 2cm geloof ik (afstand tot het objectief) , je onderwerp naderen. De goede ISO prestaties komt goed van pas bij macrofotografie omdat je meestal met een klein diafragma moet werken omwille vd beperkte scherptediepte.

      Als je er geen probleem mee hebt om zo dicht je onderwerp te naderen (voor echte 1op1 macro dan), is de Nex-C3 simpelweg de beste keus, betere kwaliteit foto's en goedkoper dan de Panasonic.
      Last edited by alex606; 23 december 2011, 18:16.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Camera/Objevtief

        Budget is wel zo handig om te geven. En wellicht een toelichting wat de kleine objecten zijn.

        Anders kun je combinaties verwachten als EOS 7D + 100 Macro f/2.8L IS

        Comment


        • #5
          Re: Camera/Objevtief

          Oorspronkelijk geplaatst door Claudie Bekijk bericht
          Hallo iedereen,
          ik zoek een camera met objectief geschikt voor het fotograferen van kleine objecten van heel dichtbij. Het toetsel mag niet te groot zijn omdat het moeten kunnen gebruikt worden in kleine ruimtes. Het zouden wel foto's moeten zijn van heel goede kwaliteit.
          Iemand suggsties?
          Claudie

          Vergeet bovenstaande suggesties met grote, lompe dure dingen, allemaal overkill.
          Dat kan zo ongeveer iedere compact.
          Ook een groot toestel kan gebruikt worden in heel kleine ruimten.

          Comment


          • #6
            Re: Camera/Objectief

            Oorspronkelijk geplaatst door Claudie Bekijk bericht
            Hallo iedereen,
            ik zoek een camera met objectief geschikt voor het fotograferen van kleine objecten van heel dichtbij. Het toetsel mag niet te groot zijn omdat het moeten kunnen gebruikt worden in kleine ruimtes. Het zouden wel foto's moeten zijn van heel goede kwaliteit.
            Iemand suggsties?
            Claudie
            Kun je wat nader preciseren over "kleine ruimte" en "kleine objecten" en "heel dichtbij".
            Met mijn (oudere) compact Olympus SP510 UZ kan ik een "supermacrostand" instellen waarmee ik op plm 2,5cm van de frontlens kan fotograferen; ik zie dan plm 4 cm in de breedte. Maar daar word ik niet vrolijk van omdat ik nauwelijks licht tussen lens en onderwerp kan prakken.
            Als ik een redelijk compacte DSLR als Nikon D80 neem met een 35mm Tokina macrolens, kom ik bij 1:1 op plm 16 mm van de lenstuut, plm 30mm van de frontlens. Heb ik qua verlichting ook niet zoveel aan.
            Wil ik een hogere vergrotingsmaatstaf dan 1:1 kom ik al gauw terecht bij de tussenringen/ balgapparaat, die meer volume toevoegen. Verlichtingsprobleem is dan wat afhankelijk van de gebruikte brandpuntsafstand.
            Alternatief zou je met grotere vergrotingen ook microscooplenzen kunnen toepassen. Deze zijn iha veel slanker gebouwd, waardoor verlichting makkelijker kan. Microscooplenzen hebben wel hun eigen eigenaardigheden.

            Groet Hans.

            Comment


            • #7
              Re: Camera/Objectief

              Mijn G9 van canon kan tot op 1mm scherp trekken. Ik veronderstel dat de nieuwere modellen dit nog steeds kunnen. En je kan daarenboven ook nog raw trekken (goed voor fotobewerking).

              mvg
              Paul
              Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

              Comment


              • #8
                Re: Camera/Objectief

                [Mod-LesC]Verplaatst van Accessoires () naar Camera's. [/Mod]
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Camera/Objectief

                  foto's van heel goede kwaliteit zegt OP...

                  dus DSLR met goeie macrolens, statief, ringflits ev....

                  nikon d300 of 700 of beter
                  nikkor 105 micro 2.8

                  als je op een fotografieforum vraagt om goeie kwaliteit.... is een compactje of micro 4/3 gewoon niet iets wat die standaard haalt...
                  www.aeri-photography.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera/Objectief

                    Gezien de vraagstelling schat ik in dat voor "heel goede kwaliteit" niet de zware overkill nodig is als door jou genoemd.
                    Leg niet je eigen norm aan bij iets wat dat niet nodig heeft.
                    De grotere scherptediepte bij gebruik van een kompakt daarentegen is welkom...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera/Objectief

                      Alle zgn "overkill" is nog steeds een antwoord op de vraag van de TS. De TS heeft nog niet gereageerd op diverse ideeen en vragen. Het is dan moeilijk adviseren wat hij "nodig" heeft.

                      Groet Hans.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera/Objectief

                        Iemand die zo'n vraag stelt legt de lat echt niet heel erg hoog.
                        Zo interpreteer ik dat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera/Objectief

                          Ik stel voor een Hasselbladt met 120mm. Kost wat, maar dan heb je bij juist gebruik een zeer goede kwaliteit.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera/Objectief

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                            Hasselbladt
                            Zelfs in merknamen duiken t's op die soms in werkwoordsvormen moeten.
                            De jarenlange onderwijsbezuinigingen eisen hun tol.

                            Comment

                            Working...
                            X