Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm X100 vs X10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fujifilm X100 vs X10

    Hallo iedereen,


    Ik ben in twijfel tss een fujifilm X100 of een X10.
    Heeft er iemand al ervaring met 1 van deze 2 camera's?
    Is er is veel verschil van fotokwaliteit tss beide camera's, scherpte, bokey?

    Zou het mogelijk zijn enkele portret voorbeelden te posten. Op internet vind ik weinig portretten die genomen zijn met 1 van beide camera's .

    Alvast bedankt,

    Gr Stef

  • #2
    Re: Fujifilm X100 vs X10

    't Zijn twee totaal verschillende dingen. Ze hebben alleen de naam en een stukje van het retro-design gemeen.
    De X100 is een APS-C sensor met een zeer lichtsterke lens, maar wel een vaste lens, overeenkomstig een 35 mm in fullframe-formaat. De achtergrondonscherpte van de X100 is dus beter dan die van de X10, die een kleinere sensor heeft.
    Aan de andere kant heeft de X10 een zoomlens, die tot 112 mm kleinbeeldequivalent gaat op f 2.8. Verwacht nu geen super bokeh hiervan: daarvoor is de sensor gewoon te klein. De X10 kan wel softwarematig de achtergrondonscherpte nog wat groter maken (in de Advanced Portrait Modus) maar dat is het zowat.
    Een portret met een flinterdunne scherptediepte, à la Stefan Vanfleteren, zal je met geen van beide camera's maken. Dan ben je beter af met bv. een digitale reflex met een 50 of een 85 mm 1.4.
    Ikzelf heb de X10. Ben er zeer tevreden over maar als het echt serieuze portretten moeten zijn dan neem ik een reflex met een 85 1.4 of een 70-200 2.8
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

    Comment


    • #3
      Re: Fujifilm X100 vs X10

      Piet, je bent zeer tevreden over de X10, is het probleem met de' sensor blooming' dan opgelost? of valt dit in de praktijk wel mee, ik denk aan foto's met veel lichtpunten in beeld, verlichte winkelstraten, gebouwen enz.
      Mvg.

      Comment

      Working...
      X