Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

60D met of zonder kitlens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 60D met of zonder kitlens?

    Momenteel beschik ik over een canon 300D en volgende lenzen :

    canon kitlens EFS 18-55 (versie zonder IS)
    canon EF 50mm 1.8
    Tamron 28-75mm 2.8
    canon 70-300 (uit analoge tijdperk)

    De camera is een beetje gedateerd en daarom ben ik van plan om binnenkort over te stappen naar een canon 60D.

    De bedenking die ik me nu echter maak is of ik enkel een 60D body zou kopen tesamen met mijn huidige lenzen, of ik er toch de kitlens zou bijnemen.
    Wat betreft de 18-55 kitlens versie mét IS. Ga ik het verschil merken in vergelijking met mijn oude versie zonder IS? Is het eventuele kwaliteitsverschil de moeite waard om te investeren in een nieuwe kitlens of denk ik dan beter meteen richting 18-55mm 2.8 (Sigma of Tamron)?

    De 60D komt ook in combinatie met een 18-135mm IS kitlens. Deze zou ik misschien nog eerder overwegen dan de 18-55 kitlens omdat ik dan een all round lens heb die ik kan meenemen wanneer ik niet teveel wil meesleuren.

    Misschien nog even meegeven dat ik mijn camera vooral gebruik voor vakantiefoto's en portretfoto's van mijn zoontje. Ik ben een gepassioneerde amateur en zeker geen semipro.

    Alle input is welkom.
    Sony a6400 / Sony 16-50mm kitlens / Sigma 56mm f 1.4 / Sigma 30mm f 1.4

  • #2
    Re: 60D met of zonder kitlens?

    Ik vermoed niet dat je voor vakantiefoto's en wat all-round foto's van je zoontje een IS lens nodig hebt. Tenzij je op vakantie veel kerken fotografeerd binnen zonder statief.
    Wanneer je een statief gebruikt, heb je IS in feite niet nodig.
    Mijn handtekening kan een hele hoop cijfers en getallen bevatten, Maar het belangrijkste is dat ik weet hoe het te gebruiken en dat het bijna 16 Kilogram weegt.

    Comment


    • #3
      Re: 60D met of zonder kitlens?

      De 18-55 IS is optisch significant beter dan de oude , neem die er daarom maar bij, voor die kleine meerprijs krijg je een goede lichtgewicht lens die vaak van pas komt.
      IS moet je zien als toegift, hoewel het soms van pas komt.

      Comment


      • #4
        Re: 60D met of zonder kitlens?

        Canon EOS 60D + EF-S 17-85mm iS + EF 70-300mm iS
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: 60D met of zonder kitlens?

          TS,

          Uit je post blijkt niet wat voor een eisen jij stelt aan de scherpte. Die eisen hebben te maken met het eindproduct. Is het eindproduct van je bestanden een afdrukje van 10 x 15 cm, een A4 of een A2 poster?

          Dat soort zaken bepalen sterk welk objectief bij jou past. (los van de beeldhoek)
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: 60D met of zonder kitlens?

            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            TS,

            Uit je post blijkt niet wat voor een eisen jij stelt aan de scherpte. Die eisen hebben te maken met het eindproduct. Is het eindproduct van je bestanden een afdrukje van 10 x 15 cm, een A4 of een A2 poster?

            Dat soort zaken bepalen sterk welk objectief bij jou past. (los van de beeldhoek)

            Een A2 poster zal ik niet snel maken van mijn bestanden. Een print op A4 of A3 (spread in een fotoboek) moet wel tot de mogelijkheden behoren. 't Is trouwens voor die zaken dat mijn huidige camera soms tekort schiet. Voor 10x15 printjes volstaat die best maar als je eens wil croppen na opname en dan nog een mooie print, dan is de kwaliteit niet meer wat het moet zijn.
            Sony a6400 / Sony 16-50mm kitlens / Sigma 56mm f 1.4 / Sigma 30mm f 1.4

            Comment


            • #7
              Re: 60D met of zonder kitlens?

              Voorlopig geen reactie op de 18-135mm lens. Ik heb al wel wat reviews gelezen en de lens zou niet super zijn. Mijn vraag is dus eerder, is de lens prijs/kwaliteit interessant voor een hobbyist als ik (en rekening houdend met de lenzen die ik al heb)?
              Sony a6400 / Sony 16-50mm kitlens / Sigma 56mm f 1.4 / Sigma 30mm f 1.4

              Comment


              • #8
                Re: 60D met of zonder kitlens?

                De 18-135 is niet beter dan de 18-55 IS , integendeel , maar biedt meer bereik.
                Je moet zelf uitmaken of het voor jou lonend is.
                Je hebt in ieder geval iets redelijks/goeds nodig vanaf 15 tot 18mm
                Daarin heb je de keuze tussen:
                Goedkoop en niet slecht (18-55 IS)
                Veel bereik en redelijk, maar prijziger. (18-135)
                Redelijk bereik, optisch goed , maar lichtzwak en prijzig (15-85)

                Verder zijn er vrij veel goede berichten over de Sigma 17-70 OS , maar die is niet heel goedkoop en het bereik is ook niet veel meer als 18-55...

                Voor lichtsterkte ben je al redelijk voorzien, dus 1 van de lichtzwakkere varianten is niet erg bezwaarlijk, kiezen voor meer bereik ligt voor de hand.
                Last edited by Keeskanon; 23 december 2011, 14:53.

                Comment


                • #9
                  Re: 60D met of zonder kitlens?

                  persoonlijk met de lenzen die je reeds hebt en de body die je wil kopen, zou ik idd ook de 18-55 vervangen maar niet door de IS II maar eerder door een 17-50/55 2.8

                  je hebt al de tamron 28-75 2.8 dus waarom ter vervanging als je de 18-range nodig hebt niet de 17-50 (al dan niet VC) van tamron overwegen? kost mss wat meer maar denk dat je dat ook beter zal bevallen, indien het buiten budget valt, kan je ook overwegen om een 2de hands 40/50d aan te schaffen
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: 60D met of zonder kitlens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                    persoonlijk met de lenzen die je reeds hebt en de body die je wil kopen, zou ik idd ook de 18-55 vervangen maar niet door de IS II maar eerder door een 17-50/55 2.8

                    je hebt al de tamron 28-75 2.8 dus waarom ter vervanging als je de 18-range nodig hebt niet de 17-50 (al dan niet VC) van tamron overwegen? kost mss wat meer maar denk dat je dat ook beter zal bevallen, indien het buiten budget valt, kan je ook overwegen om een 2de hands 40/50d aan te schaffen
                    Je suggestie om een 2de hands 50D aan te schaffen in plaats van een nieuwe 60D is een overweging die ik zelf ook al gemaakt heb. Video is voor mij zeker geen prioriteit. Het uitklapbare scherm van de 60D is nice to have maar voor mij ook niet meer dan dat. Als ik een nieuwe camera zou kopen dan is de 60D het enige instapmodel dat me goed in de hand ligt. De 600D en zeker de 550D vind ik nogal klein. Dus misschien inderdaad beter eens kijken naar een 2de hands 50D en iets meer investeren in lenzen. Mijn huidige 300D was destijds trouwens ook al een 2de hands model. Nooit spijt gehad dat ik toen een 2de hands 300D gekocht heb ipv een nieuwe 350D.
                    Sony a6400 / Sony 16-50mm kitlens / Sigma 56mm f 1.4 / Sigma 30mm f 1.4

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Robynn Bekijk bericht
                      .... Als ik een nieuwe camera zou kopen dan is de 60D het enige instapmodel dat me goed in de hand ligt. De 600D en zeker de 550D vind ik nogal klein...
                      Ik heb een grip op mn 60D, echt een aanrader. De 60D ligt zonder ook goed in mijn hand maar met grip de max.
                      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 60D met of zonder kitlens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Robynn Bekijk bericht
                        Je suggestie om een 2de hands 50D aan te schaffen in plaats van een nieuwe 60D is een overweging die ik zelf ook al gemaakt heb. Video is voor mij zeker geen prioriteit. Het uitklapbare scherm van de 60D is nice to have maar voor mij ook niet meer dan dat. Als ik een nieuwe camera zou kopen dan is de 60D het enige instapmodel dat me goed in de hand ligt. De 600D en zeker de 550D vind ik nogal klein. Dus misschien inderdaad beter eens kijken naar een 2de hands 50D en iets meer investeren in lenzen. Mijn huidige 300D was destijds trouwens ook al een 2de hands model. Nooit spijt gehad dat ik toen een 2de hands 300D gekocht heb ipv een nieuwe 350D.
                        ik heb indertijd ook een 300d in occassie gekocht maar na enige tijd (vrij snel) overgestapt wegens te traag en nu 2x 40d, zou niet meer willen terugkeren.

                        ik zou zeker en vast die stap overwegen naar een 40 of 50d, de megapixels gaan het verschil niet maken, enkel de hogere iso's zullen beter zijn van de 60d aangezien het een nieuwere sensor is, ander voordeel mss is de AF-definitie

                        veel succes in ieder geval met je keuze
                        Website: http://www.svisimaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: 60D met of zonder kitlens?

                          .................en om het ingewikkeld te maken, bij de 50D kan je wel en bij de 60D kan je niet de AF per lens afstellen..........
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                            .................en om het ingewikkeld te maken, bij de 50D kan je wel en bij de 60D kan je niet de AF per lens afstellen..........
                            Idd geen microadjustments bij de 60D maar 95% gebruikt dit niet
                            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 60D met of zonder kitlens?

                              Wat begon als een lens-dilemma wordt stilaan een body dilemma.
                              Sony a6400 / Sony 16-50mm kitlens / Sigma 56mm f 1.4 / Sigma 30mm f 1.4

                              Comment

                              Working...
                              X