Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een vraagje lens 24-105

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een vraagje lens 24-105

    Een vraagje de foto's genomen met mijn canon 5D en de lens 24-105 de gebouwen staan scheef is er geen lens die dat veel minder heeft of bijna niet . voor de rest wel konten over de lens
    gr andreas

  • #2
    Re: Een vraagje lens 24-105

    is dit een grap?

    voor het geval het dat niet is:

    dat ligt aan jou en niet aan je lens

    1 de foto staat niet recht: je hield de camera gewoon scheef. alles helt naar rechts af.

    2 de verticalen wijzen naar elkaar, dat is een werking van het perspectief en heeft ook niets met de lens te maken. Als je je hoofd achterover kantelt om een hoog gebouw te bekijken corrigeren je hersenen het perspectief. Camera's en lenzen doen dat niet, dus komen de evenwijdige verticalen samen in een verdwijnpunt. Je kan dat voorkomen door je sensor mooi recht te houden (niet achterover kantelen) of met een tilt/shift lens en je kan dat genezen in nabewerking.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Een vraagje lens 24-105

      Bedankt voor de snelle reactie. oeps das nog erger dat het aan mij licht.
      de volgende keer nog meer aan dacht aan schenken .en mijn hooft recht houden
      iets wat ik nu zeker niet gedaan heb .
      gr

      Comment


      • #4
        Re: Een vraagje lens 24-105

        Lensvervorming en vertekening in perspectief kunnen rare effecten geven. Zeker in de groothoek stand. Je kunt een hele hoop corrigeren in software. Een juiste houding aannemen met je camera tov een gebouw helpt ook al veel.
        Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

        Comment


        • #5
          Re: Een vraagje lens 24-105

          Oorspronkelijk geplaatst door andreas Bekijk bericht
          Bedankt voor de snelle reactie. oeps das nog erger dat het aan mij licht.
          de volgende keer nog meer aan dacht aan schenken .en mijn hooft recht houden
          iets wat ik nu zeker niet gedaan heb .
          gr
          net niet, je techniek bijschaven is gratis. Je materiaal laten nakijken of vervangen...
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Een vraagje lens 24-105

            Oorspronkelijk geplaatst door andreas Bekijk bericht
            Een vraagje de foto's genomen met mijn canon 5D en de lens 24-105 de gebouwen staan scheef is er geen lens die dat veel minder heeft of bijna niet . voor de rest wel konten over de lens
            gr andreas
            Nam je de foto's in Amsterdam?

            Comment


            • #7
              Re: Een vraagje lens 24-105

              Naar welke richting hellen de foto's over?
              Ik denk dit ook al eens voorgehad te hebben met deze en andere lenzen...

              Ik ken misschien de oplossing!
              Last edited by jelleken; 26 december 2011, 11:18.
              GRAFISCH ONTWERP | WWW.ANNONSE.BE
              AUTOMOTIVE ARTWORK | WWW.JELLECLAEYS.BE

              Comment


              • #8
                Re: Een vraagje lens 24-105

                Oorspronkelijk geplaatst door andreas Bekijk bericht
                ........ mijn hooft recht houden
                iets wat ik nu zeker niet gedaan heb .
                beter je toestel recht houden)(.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Een vraagje lens 24-105

                  Oorspronkelijk geplaatst door andreas Bekijk bericht
                  Bedankt voor de snelle reactie. oeps das nog erger dat het aan mij licht.
                  de volgende keer nog meer aan dacht aan schenken .en mijn hooft recht houden
                  iets wat ik nu zeker niet gedaan heb .
                  gr
                  Het licht zeker niet aan je hooft....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een vraagje lens 24-105

                    Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                    Het licht zeker niet aan je hooft....
                    neeneen, en ook niet aan het toesdel

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een vraagje lens 24-105

                      Het gaat dus hoogstwaarschijnlijk over perspectiefvervorming.
                      Er bestaat een lens waarmee je die kan wegwerken, maar dat is zeker geen goedkope oplossing.
                      Met zo'n tilt-shift lens zal je eerst moeten leren werken, en je maakt er zeker niet zomaar snel eventjes een foto mee.
                      De camera zal dan best op een statief staan, dan kan je rustig het beel "recht zetten" vooralleer je afdrukt.

                      Met elke andere lens krijg je perspectiefvervorming, hoe breder de lens, en hoe dichter je bij het onderwerp komt, des te meer vervorming krijg je te zien op de foto.

                      Als je foto's kan maken vanaf een grotere afstand, met een langere lens, dan zal er dus minder perspectiefvervorming te zien zijn op de foto.

                      Het is wel mogelijk om perspectiefvervorming weg te werken met een fotobewerkingsprogramma.

                      De 24-105 heeft in de breedste stand ook nog een ander soort vervorming, alles ziet er dan "bol" uit, dat is tonvorming.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een vraagje lens 24-105

                        Toch jammer dat die Wiki auteur gewoon weer verder gaat met verwarring stichten door vervorming vertekening te noemen en perspectivische vertekening simpelweg te negeren.
                        Die dingen hebben weliswaar niets met elkaar van doen en hebben ook verschillende oorzaken, maar worden nogal eens door elkaar gehaspeld....
                        Mogelijk ligt het aan de vertaling, distortion is letterlijk vervorming

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een vraagje lens 24-105

                          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                          Toch jammer dat die Wiki auteur gewoon weer verder gaat met verwarring stichten door vervorming vertekening te noemen en perspectivische vertekening simpelweg te negeren.
                          Die dingen hebben weliswaar niets met elkaar van doen en hebben ook verschillende oorzaken, maar worden nogal eens door elkaar gehaspeld....
                          Mogelijk ligt het aan de vertaling, distortion is letterlijk vervorming
                          Dan was dit misschien een betere link geweest om de lensvervorming (distortion) te laten zien.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment

                          Working...
                          X