Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blinkend of mat scherm ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Blinkend of mat scherm ???

    Please hellup !!

    Ik ben dus van plan om een Eizo scherm aan te kopen, mijn monitor dat ik nu heb is ongeveer 6 à 7 jaar oud en ik krijg mijn backlight niet meer hoog genoeg om wit echt wit te laten tonen.
    Het enige dat me wat tegenhoud is dat ik gewend ben van op een blinkend scherm te kijken en een Eizo is dus mat.

    Zijn er hier nog mensen die zijn overgeschakeld van blinkend naar mat, en zoja wat is jullie ondervinding ?

    Andere mensen ook graag wat ervaringen over hun scherm, blinkend of mat, wat is het voordeel bij het ene tegenover het andere ??

    Bedankt voor de eventuele reacties !

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Blinkend of mat scherm ???

    Hoi,

    op mijn laptop heb ik een blinkend scherm en op mijn PC een mat scherm. Voor fotobewerking geef ik echt wel de voorkeur aan het matte scherm. nagenoeg geen last van reflecties of omgevingslicht met het matte scherm, met het blinknede valt dit soms tegen;

    mvg,

    Wouter.
    Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

    Comment


    • #3
      Re: Blinkend of mat scherm ???

      Een beeld op een blinkend scherm lijkt vaak scherper, levendiger, contrastrijker. Mooi in een verduisterde omgeving, maar een ramp in lichtomstandigheden waar refecties kunnen optreden (raam of lichtbron zichbaar in de weerspiegeling op je scherm), zeker als je relatief donkere beelden bekijkt (dan valt het veel meer op dan bvb. bij tekstverwerking op een witte achtergrond).
      Als ik kan kiezen ga ik altijd voor mat, maar voor sommige laptops heb je jammer genoeg geen keuze.
      Master the craft, and the art will follow.
      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

      Comment


      • #4
        Re: Blinkend of mat scherm ???

        Ik gebruik een 26 inch NEC met een mat scherm. Ik zou echt geen blinkend scherm willen wegens mogelijke storende reflecties.
        Danny's Photosite

        Comment


        • #5
          Re: Blinkend of mat scherm ???

          Mijn laptop heeft een blinkend scherm, dat geeft reflecties.
          Maar het grootste probleem van dat scherm is niet dat het last heeft van reflecties, de heel beperkte kijkhoek is veel storender als ik het scherm zou willen gebruiken voor fotobewerking. Het scherm een beetje hoger of lager draaien geeft een compleet andere lichtsterkte, dat is dus veel erger dan wat reflecties.

          Maar een mat scherm heeft helemaal geen last van reflecties, en daarom krijgt het voor mij altijd de voorkeur tegenover een glanzend scherm.
          Als ik dus de keuze heb tussen een mat en een glanzend scherm met ecact dezelfde beeldweergave, dan zal ik voor het matte scherm kiezen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Blinkend of mat scherm ???

            Ik heb nu ook een blinkend scherm op mijn laptop. Wanneer die aan vervanging toe is neem ik een desktop met een mat scherm, zeker weten.
            I love my D500

            Comment


            • #7
              Re: Blinkend of mat scherm ???

              Mijn broer heeft een laptop met blinkend scherm, ik heb een desktop met mat scherm. Als ik mijn foto's bekijk op zijn scherm zien ze er een beetje scherper uit. De kijkhoek is wel beneden alle peil .
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Blinkend of mat scherm ???

                Ik wou absoluut geen blinkend scherm voor mijn laptop wegens de reflecties. Jammer dat je die met mat scherm alleen in de business-modellen vindt en die vallen dan weer duurder uit.

                Ook voor de PC hebben we een monitor gekozen met mat scherm.
                Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

                Comment


                • #9
                  Re: Blinkend of mat scherm ???

                  Iedereen bedankt voor de recties !!
                  De kueze is ondertussen reeds gemaakt en aangekocht, zit op dit moment te kijken op m'n nieuwe Eizo SX2462W
                  Gecalibreerd met een Spyder 3Elite

                  Er gaat een andere wereld voor mij open

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Blinkend of mat scherm ???

                    Wel mensen , ik gisteren een mat scherm gekocht van Samsung 27 inch , en ik moet hier uitdrukkelijk vermelden dat de scherpte tegenover mijn fijitsu-siemens 22 inch WAT EEN BLINKEND SCHERM IS !!!!!!! VEEL scherper is dan het nieuwe matte scherm!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                    Het vervolg is dat ik de Samsung 27 inch heb terug gedaan en heb omgewisseld voor een ander scherm iiyama 27 inch Prolite E2773HDS , wat ook een mat scherm is en veel scherper , een aanrader !!!!, lekker breed voor fotobewerking..
                    Last edited by floepke; 8 november 2012, 23:59.
                    ik streef naar goeie fotokes
                    Canon 7D en Canon glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Blinkend of mat scherm ???

                      De keuze is gemaakt, dus voor TS zijn dit vijgen na pasen, maar toch:

                      Mijn desktopscherm is blinkend, want daar heb ik de verlichting nagenoeg perfect in de hand. Blinkende monitors zijn scherper (vergelijk dit met mat/blinkend fotopapier), en zijn meestal contrastrijker.
                      Mijn 9" subnote heeft een mat scherm, er komt een 15" notebook bij, en dat zal ook een mat geval zijn. Dit omdat 15" sowieso te klein is voor ernstig werk, maar vooral omdat je in de meest ongunstige lichtsituaties terechtkomt, en dan is een blinker nog minder bruikbaar.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment

                      Working...
                      X