Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nifty Fifty

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nifty Fifty

    Hallo

    Gisteren de Canon 50 mm 1.8 II aangeschaft. Op verschillende reviews had ik gelezen dat ondanks de relatief lage prijs, deze lens enorm scherp zou zijn (vergelijkbaar met L glas) en ik wou ook wel eens experimenteren met een kleine DOF op 1.8.
    Ondertussen een aantal testen gedaan en begrijp niet waar de hype vandaag komt. Ik vind de lens totaal niet zo scherp. Op 1.8 krijg ik wel mooi bokeh effect, prachtig om onderwerpen of delen ervan te isoleren, maar het gedeelte waarop gefocust wordt, is heel klein (begrjipelijk) maar helemaal niet zo scherp, waardoor het bijna lijkt alsof heel de foto onscherp is. Er is een verschil te zien tussen de scherpe en onscherpe delen, maar bv een bloem is helemaal niet zo scherp (zeker niet bij een beetje inzoomen op de foto).
    Als ik verder ga naar 5.6, 8, 11 wordt uiteraard de DOF groter, en de foto is het algemeen scherper, maar zeker niet zoals op forums vermeld wordt. Aanvaardbaar scherp, maar sowieso minder dan bv mijn 17-85 f4-5.6 ...

  • #2
    Re: Nifty Fifty

    je moet van een lens van 100€ niet verwachten dat ze volopen superscherp is. Probeer eens op f/2.8.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Nifty Fifty

      had ik ook niet verwacht voor die prijs, heb ze eerder gekocht om wat te testen met de DOF, om te kijken of ik dat nodig heb voor toekomstige, betere, duurdere lenzen...
      op 2.8 ook getest, is lichtjes beter, maar sowieso niet echt scherp ...
      zal eens paar test foto's online plaatsen, kunnen degenen die de lens ook hebben beoordelen of dit de kwaliteit is die ik van deze lens kan verwachten ...
      heb foto's gezien online, gemaakt met deze lens, bv portretten, die echt haarscherp zijn
      lens wordt overal enorm geprezen om de prachtige, haarsherpe beelden (niet vol open), maar bv op f4 of f5.6, maar die scherpte krijg ik er niet uit ... tenzij het aan mijn fotografische skills ligt natuurlijk ;-)

      Comment


      • #4
        Re: Nifty Fifty

        Oorspronkelijk geplaatst door Flipsken Bekijk bericht
        maar bv op f4 of f5.6, maar die scherpte krijg ik er niet uit ... tenzij het aan mijn fotografische skills ligt natuurlijk ;-)
        je zal een slecht exemplaar hebben... mijn (nikon) 50mm f1.8 is haarscherp vanaf f2.8...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Nifty Fifty

          De objectieven van nikon scoren over het algemeen beter heb ik al begrepen. Nikkor word heel veel gebruikt bij sorteermachines waar scherpte heel belangrijk is om een duidelijk beeld te vormen. Ik dacht deze ook te kopen maar zal dan nog maar wat doorsparen voor de EF 85 F1.8.
          Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Nifty Fifty

            ben ondertussen aantal foto's aan het uploaden naar Picasaweb zodat jullie kunnen oordelen
            Vraag is hoe ik weet of ik een 'slecht exemplaar' heb. Had al gelezen dat de ene Canon 50mm 1.8 de andere niet is. Sommigen hebben 3 exemplaren (soms door om te ruilen) gehad, waarvan er 2 maar zo-zo waren en de derde haarscherp.
            Hoe leg je dat uit in de winkel ... lens werkt wel maar is precies niet zo scherp als ik zou verwachten ... er is niet echt een aanwijsbaar defect en scherpte is ook deels subjectief.
            En wie weet moest ze vervangen worden dat de volgende beter is ...

            Comment


            • #7
              Re: Nifty Fifty

              Hey

              Heb aan aantal foto's (originele grootte/formaat - niets bijgewerkt) online geplaatst op Picasaweb : https://picasaweb.google.com/Flipske...Dq_ryJ6oGb8gE#

              Misschien kunnen jullie eens kijken en me laten weten of deze kwaliteit is wat ik er mag van verwachten.

              Nu ik de foto's in een kleiner formaat online zie, valt het kwaliteit nog best mee, maar op volledige schermgrootte (of lichtjes inzoomen) was ik toch wat teleurgesteld ...

              Ik hoor graag jullie reacties...

              ps een aantal van de foto's zijn genomen op 1.8, sommigen op 2.8 en een paar op f4 of f8/f11

              Comment


              • #8
                Re: Nifty Fifty

                Als dat onbewerkte foto's zijn zie ik er niks mis aan...
                Je moet wel met zo'n lens om kunnen gaan , d.w.z. de focus precies leggen waar je wil, anders heb je onscherpte....
                Verder moet je het laatste beetje in de nabewerking eruit halen, een JPGtje met alles op neutraal wordt nooit haarscherp.

                Comment


                • #9
                  Re: Nifty Fifty

                  als er niks met de lens is, en dit de kwaliteit is die ze geeft, is het ok, dan moet ik ze niet omruilen ...
                  heb gelezen dat hij vooral in het midden scherp is, wil dit zeggen dat als ik focus op een punt en dan mijn compositie aanpas, en het onderwerp niet in het midden van het frame staat, het ni zo ideaal is ? ... kan moeilijk altijd het onderwerp vlak in het midden plaatsen
                  normaal maak ik foto's in raw (soms raw+jpg) ... nu voor snelle testen en het gemak effe enkel in jpg geschoten

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nifty Fifty

                    Oorspronkelijk geplaatst door Flipsken Bekijk bericht
                    normaal maak ik foto's in raw (soms raw+jpg) ... nu voor snelle testen en het gemak effe enkel in jpg geschoten
                    "wie de vijand in het hart wil steken, mag niet vergeten de vijand in het hart te steken. Hierover moet men goed nadenken" (Myamoto Mushashi, Boek der vijf ringen)

                    ofwel: wie een lens wil testen, mag niet vergeten de lens te testen. Dat doe je niet met een paar snelle opnamen. Neem eens je tijd en werk je foto goed af.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nifty Fifty

                      Ik dacht dit in het begin ook zelf van deze lens maar ga ze eens op 2.8 gebruiken. Vergeet ook niet dat er geen IS op zit.
                      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nifty Fifty

                        morgen nog een paar extra testen doen
                        IS zou ni echt nodig moeten zijn op 50 mm he
                        en op 1.8 of 2.8 is de shutter zo snel dat je geen is vandoen hebt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nifty Fifty

                          Oorspronkelijk geplaatst door Flipsken Bekijk bericht
                          als er niks met de lens is, en dit de kwaliteit is die ze geeft, is het ok, dan moet ik ze niet omruilen ...
                          heb gelezen dat hij vooral in het midden scherp is, wil dit zeggen dat als ik focus op een punt en dan mijn compositie aanpas, en het onderwerp niet in het midden van het frame staat, het ni zo ideaal is ? ... kan moeilijk altijd het onderwerp vlak in het midden plaatsen
                          normaal maak ik foto's in raw (soms raw+jpg) ... nu voor snelle testen en het gemak effe enkel in jpg geschoten
                          Het is geen superlens , het ontwerp werd al gebruikt voor de 50/1.8 FD.
                          De ontwikkeling staat niet stil , moderne zooms komen aardig in de buurt.
                          Het enige voordeel van zulke lenzen is nog veel licht voor weinig geld , alleen voor scherpte moet je ze niet kopen.

                          Ik moet er wel bij zeggen dat, als ik eens op pad ga met mijn SMC Takumar 50mm F1.4 , er toch nogal eens plaatjes bij zijn die zelfs op het computerscherm opvallen, bij ingewijden wordt dat het "pop"effect genoemd, meestal aan Zeiss lenzen toegeschreven.....
                          Voor dat dingetje heb ik 40€ betaald....
                          Last edited by Keeskanon; 22 december 2011, 22:44.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nifty Fifty

                            Het is normaal dat een 50mm f1,8 wat minder scherp is met het diafragma volledig open:


                            En als je foto's maakt met het diafragma ver open, dan moet je ook rekening houden met de erg beperkte scherptediepte, zeker als het onderwerp dicht bij de camera zit.
                            Bij de foto's van de colafles met het diafragma op f1,8 zal de scherptediepte eerder een aantal millimeters zijn dan centimeters.

                            Een 17-85 heeft op 50mm een maximale diafragma-opening van f5,6 , dat maakt het veel gemakkelijker om er scherpe foto's mee te maken omdat er zelfs met het diafragma volledig open al veel meer scherptediepte is ten opzichte van bij de 50mm op f1,8. Volgens de test van de 17-85 http://www.photozone.de/canon-eos/17...report--review is die op 50mm en 5,6 in het center van het beeld ongeveer even scherp als de 50mm op f5,6. Maar bij de 50mm is dan het beeld ongeveer even scherp over de hele oppervlakte, terwijl het bij de 17-85 toch wat minder scherp zal zijn in de hoeken.

                            Je moet ook controleren of de lens wel juist focust op jouw camera.
                            Elke lens en elke camera wordt afgeregeld binnen een bepaalde tolerantie, dat wil zeggen dat ze zelden echt allebei 100% juist afgeregeld zijn, meestal geeft dat geen problemen, maar als de camera én de lens tegelijk een afwijking hebben in dezelfde richting, dan kan dat toch zichtbaar zijn als je met grote diafragma-openingen werkt.
                            Er wordt gesproken over een "slecht exemplaar", over het algemeen is zo'n lens niet slecht, maar heeft ze gewoon een afwijking (=tolerantie) die de afwijking van de camera versterkt.
                            Dat is de reden waarom je bij de meeste camera's "voor gevorderden" zelf een correctie kan uitvoeren voor elk objectief.
                            Als je lens werkelijk buiten de toleranties valt, dan zou je ze binnen de garantieperiode gratis moeten kunnen laten hercalibreren.
                            Maar dan hebben ze je camera ook nodig als ze het perfect willen doen, en ook al je andere objectieven...

                            Hier is een artikel over de scherpte van lenzen en de invloed van de afwijkingen van lenzen en camera's, dat geldt voor alle merken, geen enkel merk kan garanderen dat al hun producten 100% juist gecalibreerd zijn. Als ze dat wel zouden moeten doen, dan zou de prijs van elke lens hoger worden omdat er dan meer tijd nodig is om alles perfect af te regelen.
                            A funny thing happened when I opened Lensrentals and started getting 6 or 10 copies of each lens: I found out they weren't all the same. Not quite. And each of those copies behaved a bit different on different cameras. I wrote a couple of articles about this: This Lens is Soft and Other Myths [...]
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment

                            Working...
                            X