Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring met Nikon 60mm AFS macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring met Nikon 60mm AFS macro?

    Heeft er iemand ervaring met de Nikon 60mm AFS macro? Ik zou deze lens willen aanschaffen maar twijfel of ik toch niet beter de oudere AFD-versie zou kopen (deze heeft immers geen zonnekap nodig en heeft dus een grotere werkafstand). Met de nieuwere AFS-versie zit je op 1:1 met de rand van je zonnekap blijkbaar slechts op 1 cm van je onderwerp. Blokkeer je zo het noodzakelijke licht niet?

    Hartelijk dank!
    Danny's Photosite

  • #2
    Re: Ervaring met Nikon 60mm AFS macro?

    geen antwoord op je vraag maar waarom kies je 60 mm als brandpuntsafstand en niet wat meer?
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring met Nikon 60mm AFS macro?

      Ik heb nog de oude versie. Ik weet niet wat de nieuwe me nog meer zou kunnen bieden. De werkafstand van de oude is net iets beter, trouwens.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring met Nikon 60mm AFS macro?

        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
        geen antwoord op je vraag maar waarom kies je 60 mm als brandpuntsafstand en niet wat meer?
        Een begrijpelijke vraag Ik gebruik al een Nikon 200/4 macro. Maar dat is een 1,2kg zware lens en die neem ik enkel mee als ik echt macro wil fotograferen. Ik zou gewoon een 60mm willen bijkopen om altijd bij me te hebben in m'n rugzak. Zo kan ik tijdens een wandeling ook onverwachte closeups nemen.

        Een 105mm zou misschien interessanter zijn vanwege de iets grotere werkafstand maar de Nikon 105 VR weegt ook al bijna het dubbele van een 60mm. En ik dacht dat de oudere Nikon 105/2.8 AFD geen al te mooie bokeh heeft.
        Danny's Photosite

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring met Nikon 60mm AFS macro?

          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
          Ik heb nog de oude versie. Ik weet niet wat de nieuwe me nog meer zou kunnen bieden. De werkafstand van de oude is net iets beter, trouwens.
          Wat ik gelezen heb op het internet is dat de beelden van de nieuwe versie een beter contrast en 3D-look hebben (nanocoating), wat scherper zijn in de hoeken en natuurlijk sneller focussen. De bokeh van de AFS zou ook mooier zijn.

          De snellere autofocus vind ik niet echt nodig want ik focus macro steeds manueel. De grotere werkafstand is inderdaad een voordeel voor de AFD en ik dacht (maar ik ben niet zeker) dat m'n PK-13 tussenring wel op de AFD kan gebruikt worden maar zeker niet op de AFS.

          Ik heb wel geen idee of het prijsverschil tussen een nieuwe AFs en tweedehands AFD erg groot is.
          Last edited by roadrunner; 21 december 2011, 21:50. Reden: typo
          Danny's Photosite

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring met Nikon 60mm AFS macro?

            De AF-D is in ieder geval de scherpste lens die ik bezit: full res vb. (al wordt de lens wel minder scherp naar oneindig toe)
            De extra scherpte die de AF-S biedt zal het verschil wel niet maken

            Maar goed, als het prijsverschil klein is zou ik wellicht wel voor de meest recente versie gaan.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Ervaring met Nikon 60mm AFS macro?

              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              De AF-D is in ieder geval de scherpste lens die ik bezit: full res vb. (al wordt de lens wel minder scherp naar oneindig toe)
              De extra scherpte die de AF-S biedt zal het verschil wel niet maken

              Maar goed, als het prijsverschil klein is zou ik wellicht wel voor de meest recente versie gaan.
              Ik zal de prijzen eens bekijken...

              Hartelijk voor de link naar je mooie foto. Inderdaad scherp met mooie kleuren en bokeh! Ik denk ook dat die extra scherpte van de AFS het verschil niet zal maken. En zo'n lens koop je om macro en closeups te fotograferen dus wat ze op oneindig wat minder is maakt niet veel uit.
              Danny's Photosite

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring met Nikon 60mm AFS macro?

                Voor wat het waard is: ik heb ook een lange macrolens die ik voornamelijk gebruik, maar de 60mm komt af en toe wel nog van pas als licht en "handelbaar" alternatief. Die foto van de vlindertjes is uit de hand gemaakt van bovenaf naar de grond gericht. Met een 180mm zou dat heel moeilijk gelukt zijn.

                Verder is het een hele leuke standaardlens!
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaring met Nikon 60mm AFS macro?

                  Gebruik de oude versie Nikon 60mm f/2.8 Micro-NIKKOR AF-D.
                  Een jaar geleden 250 euro betaald tweedehands.
                  Werk heel graag met deze lens, omdat ze zo licht en handelbaar is (434g.)
                  Valt goed mee te werken uit de vrije hand.
                  Ik fotografeer er behoorlijk wat soorten insecten mee, behalve de erg schuwe zoals libellen en vlinders.
                  Ook voor paddenstoelen te fotograferen, vind ik de lens erg praktisch.
                  De lens is naar mijn gevoel behoorlijk scherp.
                  Kan helaas niet vergelijken met de nieuwe 60mm AFS versie.

                  Heb eveneens een 180mm. macro lens, maar dit is een ander verhaal,
                  gebruik deze vrijwel uitsluitend voor libellen en vlinders, de lens weegt 935gram.
                  Gebruik van een statief is bij deze aan te bevelen.

                  Succes bij je keuze.
                  Nikon D7000, en wat glas.
                  http://blog.seniorennet.be/pacha/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaring met Nikon 60mm AFS macro?

                    De 60mm afs is een zeer fijn lensje, ook voor algemene fotografie. De bloempotten van Nikon gebruik ik zelden op mijn macrolenzen, gewoon een rubberen zonnekapje. Compacter om mee te nemen en ook sla je er de beestjes niet van de bloemen af.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaring met Nikon 60mm AFS macro?

                      Hartelijk dank allemaal! Blijkbaar kan ik zowel met de AFD als met de AFS niet echt een miskoop doen!
                      Danny's Photosite

                      Comment

                      Working...
                      X