Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens voor Nikon.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens voor Nikon.

    Ik denk er al enige tijd over een macrolens aan te schaffen.
    Het doel is vooral het maken van foto's van paddestoelen, bloemen en een enkel insect.

    Ik heb al wat rondgekeken op deze en andere sites. Persoonlijk denk ik dat een lens in het bereik 90-105mm voor mij het beste is, nu twijfel ik nog over welke lens het moet worden.

    De lenzen waar ik nu tussen wil kiezen:
    1: sigma 105 f: 2.8 maro
    2: tokina 100mm f: 2.8 at-x macro
    3: nikon 85mm f: 3.5 vr dx micro
    4: nikon 105mm f: 2.8 vr micro

    Nu is mijn vraag: welke van de bovengenoemde lenzen is het handigst om te kopen?
    Belangrijk voor mij is dat de lens scherp is en dat de focus redelijk snel is, omdat ik deze lens ook voor binnenfotografie wil gaan gebruiken.
    Nikon gear

  • #2
    Re: Macro lens voor Nikon.

    De Nikkor 105mm scoort het minst op prijs-kwaliteit verhouding, maar lijkt wel het meest geschikt voor wat je ermee wil doen.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens voor Nikon.

      Oorspronkelijk geplaatst door lesley2 Bekijk bericht

      Nu is mijn vraag: welke van de bovengenoemde lenzen is het handigst om te kopen?
      Belangrijk voor mij is dat de lens scherp is en dat de focus redelijk snel is, omdat ik deze lens ook voor binnenfotografie wil gaan gebruiken.
      ze zijn allemaal scherp
      focussen allemaal traag

      en wat bedoel je met binnenfotografie?
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens voor Nikon.

        Wat dacht je van de AF Micro-NIKKOR 60mm f/2.8D , en is (ook) een knappe portretlens.
        Groeten Hervé.

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens voor Nikon.

          [QUOTEen wat bedoel je met binnenfotografie?][/QUOTE]
          met binnenfotografie bedoel ik binnenfoto's van familie, vrienden en wat portretwerk.
          Nikon gear

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens voor Nikon.

            let op: click
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens voor Nikon.

              een 60 mm op een 1.5 crop camera zou ik zelf niet gouw een 'kanppe portretlens'' noemen.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens voor Nikon.

                Je vergeet hier een dijk van macro-lens:

                Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro

                Deze mag zeker in je lijstje staan en zeker bovenaan. Scoort bij iedereen heel goed wat beeldkwaliteit betreft.
                Ze is wel traag, in plastiek ... maar. Zoek maar eens na op het internet naar reviews ervan.
                Ik heb ze en wil ze voor geen geld missen, wisselen
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens voor Nikon.

                  Volg hierboven ,knappe lens
                  Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens voor Nikon.

                    1- Het lijkt me geen goed idee, een macrolens te kiezen, met in het achterhoofd er portret werk mee te doen.
                    Het kan, maar zo'n lens is er niet echt voor geschikt, er is beter voor binnenfotografie/portretfotografie.

                    Heb zelf een macrolens 60mm. micro nikkor, overgekocht van iemand die er vooral portret werk mee wou doen, hiervoor is de lens eigenlijk te scherp, afgezien van andere ongemakken.

                    Wil je een macrolens, kies dan op de eerste plaats een lens die, in Uw overtuiging het best geschikt is voor macro, sluit geen compromis.
                    Koop voor portretten en binnenhuis fotografie een lens die hiervoor echt geschikt is, dan zal je tevreden kunnen zijn over zowel je macrowerk als je portretwerk.

                    2- voor hetgeen je voor ogen hebt, lijkt me de Nikkor 105mm het best geschikt, zoals Thierry M. hier reeds aanhaalde, uiteraard hou ik hier geen rekening met de aanschafprijs.
                    Heb de lens via een kennis mogen uittesten, en was onder de indruk.
                    Heb zelf behalve de 60mm. macro, een 180mm. macrolens, het bereik van beide, is voor U minder geschikt, al zijn het prima lenzen.

                    3- het lijkt me aangewezen, om de lens die je wil kopen, op voorhand uit te testen,
                    zo merk je snel of aan je verwachtingen is voldaan.

                    4- macrolenzen worden met een zekere regelmaat, tweedehands aangeboden, is tweedehands voor U een optie, kijk dan eens rond, wat er aangeboden wordt.
                    Maak een afspraak met de verkoper, en test de lens uit, je zal snel merken of de lens je ligt.

                    Succes bij je keuze.
                    Nikon D7000, en wat glas.
                    http://blog.seniorennet.be/pacha/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens voor Nikon.

                      Het lijkt me geen goed idee, een macrolens te kiezen, met in het achterhoofd er portret werk mee te doen.
                      Het kan, maar zo'n lens is er niet echt voor geschikt, er is beter voor binnenfotografie/portretfotografie.
                      90% van de foto's die met de lens gemaakt zullen worden zullen macrofoto's zijn, het zou leuk zijn als ik naast macrofoto's ook iets anders met zo'n lens kan doen. Kan dit echter niet dan koop ik er een andere lens bij.

                      macrolenzen worden met een zekere regelmaat, tweedehands aangeboden, is tweedehands voor U een optie, kijk dan eens rond, wat er aangeboden wordt.
                      Maak een afspraak met de verkoper, en test de lens uit, je zal snel merken of de lens je ligt.
                      tweedehands is zeker een optie, ik heb niet het budget om de Nikon 105mm F: 2.8 micro nieuw aan te schaffen, dus dan ga ik maar eens uitkijken naar een 2e hands versie.
                      Nikon gear

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens voor Nikon.

                        Oorspronkelijk geplaatst door lesley2 Bekijk bericht
                        90% van de foto's die met de lens gemaakt zullen worden zullen macrofoto's zijn, het zou leuk zijn als ik naast macrofoto's ook iets anders met zo'n lens kan doen. Kan dit echter niet dan koop ik er een andere lens bij.
                        Ik maak geregeld leuke foto's van familieleden met mijn 60mm macro. Ideaal is het niet, maar dat wil niet zeggen dat het daarom automatisch vreselijke foto's zijn. Integendeel

                        Laat je niet te veel afschrikken. Macrolenzen tot en met +/-100mm zijn prima inzetbaar voor andere toepassingen. Later kun je nog steeds een 85 1.8 bijkopen voor portretjes.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment

                        Working...
                        X