Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Set 10 tot 200mm zoom vs prime

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Set 10 tot 200mm zoom vs prime

    Ik ben volledig nieuw in de 'hobby', werk op dit moment nog met een Canon S45 en heb mijn zinnen volledig op een DSLR gezet (600D, 650D in feb of een koopje 2ehands).

    Ik heb 2 sets lenzen samengesteld die mijn noden volledig dekken. Hier Canon modellen, maar kan net zo goed Sigma ea zijn.

    Zoom:
    Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM
    Canon EF 24-70mm F/2.8L USM
    Canon EF 70-200mm F/4L IS USM

    Prime + UW:
    Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM
    Canon EF 28mm f/1.8 USM
    Canon EF 50mm F/1.4 USM
    Canon EF 100mm F/2.0 USM
    Canon EF 200mm F/2.8L USM II

    De prijs van deze sets zijn vrijwel identiek (2600 tov 2500€).

    Het doel is gezinsfoto's, ihb het actieve zoontje, en alles wat ik tegenkom op mijn natuurwandelingen, die voortaan iets gerichter zullen zijn op fotografie.
    Foto's met sterke focus op het onderwerp en mooie bokeh en ultra-wide perspectief spreken me het meeste aan. Dieren heel wat minder. Ik wil me ook wagen aan HDR.

    Jullie mening over bereik en snelheid van de lenzen voor mijn doelstellingen?
    Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

  • #2
    Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

    Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
    Het doel is gezinsfoto's, ihb het actieve zoontje, en alles wat ik tegenkom op mijn natuurwandelingen, die voortaan iets gerichter zullen zijn op fotografie.
    Foto's met sterke focus op het onderwerp en mooie bokeh en ultra-wide perspectief spreken me het meeste aan. Dieren heel wat minder.
    ik mis een goede portret lens... een 85mm f1.4...

    en een standaardlens... zoiets als een 35mm f1.8 (op fullframe is dat een 50mm)
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      ik mis een goede portret lens... een 85mm f1.4...

      en een standaardlens... zoiets als een 35mm f1.8 (op fullframe is dat een 50mm)
      Ik dacht 28mm (of Sigma 30mm) te gebruiken als standaardlens.

      Die 85 bijkomend of ter vervanging van 50 en/of 100?
      Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

      Comment


      • #4
        Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

        Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
        Ik dacht 28mm (of Sigma 30mm) te gebruiken als standaardlens.

        Die 85 bijkomend of ter vervanging van 50 en/of 100?
        een 50 is een beetje noch mossel noch vis... te kort voor portret (je krijgt vertekening) en te lang voor standaard lens... vanaf 80 is het ideaal. 50mm is echter een prima fullframe lens!

        28mm is bruikbaar, als standaardlens... hangt van je smaak af... ik vind het al een beetje breed (bv. voor straatfotografie is een 35mm beter)

        Als je een 85mm hebt, dan is een 100 overbodig en kan je bijvoorbeeld een 135mm f2.0 nemen... is een zalige lens op fullframe...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

          de zoomlenzen die je hier zet zijn prima en je kunt geen betere set vinden tenzij de duurdere 70-200 natuurlijk. Maar de primes die je hier aanhaalt ... zijn in mijn ogen niet meteen die dat ik persoonlijk zou kiezen. Je UWA mag blijven maar de rest zou ik echt wel veranderen.
          kzou eerder iets nemen in de aard van

          35mm f/2.0
          85mm f/1.8
          135mm f/2.0 L
          200mm f/2.8 L

          persoonlijk is de 135L mijn favoriete lens, en 35mm is gewoon een aangenaam bereik. Mispak je niet aan zijn prijs van deze versie van 35mm, het is echt waar een pareltje, niet zoals zijn grotere broer de 35L maar je kan er heus heel wat mee doen. De 85mm daar kan je meteen portretten mee doen, de 200mm f/2.8L hoeft ook geen introductie, daar kan je niet veel verkeerd mee doen. En moest je ooit overstappen naar FF dan moet je enkel je 10-22 verkopen en een 24mm bvb in de plek kopen of een goeikope 17-40L. Die 28mm is echt geen al te beste lens en een 50mm ghoh ja, als je een 35mm en een 85mm hebt zal die hoogstwaarschijnlijk toch maar in je zak blijven.
          das nu wel mijn mening, en je zal ook zien dat ik ongeveer zo een setup gebruik op de UWA en 200mm na.

          Nu is het aan jou om na te gaan wat je het meest praktische ga vinden. Ik gebruik enkel primes omdat ik weet wat ik moet hebben op bvb een huwelijk of voor auto's. Een huwelijk daar gaat het soms ook rap net zoals bij kinderen wil je het juiste moment vastleggen, en als dan de verkeerde lens erop steekt en je hebt geen backup toestel waar een betere lens op zit om het vast te leggen dan is het een verloren foto. Dit probleem heb je niet met de zoomlenzen, maar deze verliezen wel in lichtsterkte. Ik heb ook zelf nog de 24-70L gehad, en heb deze van de hand gedaan omdat ik lichtsterker wou gaan. Nu als je buiten schiet is dit geen probleem, maar binnen is f2.8 toch ook soms wat te nipt. Beide sets hebben voor en nadelen. Qua gewicht: de zoomlenzen zullen ongeveer 2kg in totaal wegen, en de primes zullen iets van een 2,5kg wegen.

          aan jou de keuze maar neem nog deze tip van me aan. Ikzelf ben begonnen met een 2 tal primes, en ben daar heel snel van afgestapt, ik begon pas met fotografie en het was verdomd moeilijk om met primes te schieten. Ben dus snel op zooms overgeschakeld en zo mijn leerproces begonnen. En nu heb ik al mijn zooms verkocht voor primes en ik hou echt enorm veel van primes. Enkel mijn UWA is een zoom maar die is dan ook maar om meestal te gebruiken op 17mm. Want die lichtsterke breedhoek primes kosten echt een fortuin en mijn spaarvarkentje moet nog even van zijn wonden genezen.

          succes met je keuze en laat het ons zeker weten wat het geworden is!

          mvg
          Oli
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

            De 24-70 vervangen door een 17-50(5) 2.8 exemplaar, dat geeft op crop een veel mindere lenzen wissel tussen 10-22 en de standaard zoom en het gaatje tussen 55 en 70 mis je nooit.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

              Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
              kzou eerder iets nemen in de aard van...
              Wat je voorstelt is exact jouw arsenaal Geen nood aan 200mm?

              Je reactie geeft me wel vertrouwen om voor primes te kiezen. Ik heb met mijn S45 nooit de zoom gebruikt. Toegegeven, dat ligt grotendeels aan het kwaliteitverlies en is niet te vergelijken met een degelijke zoomlens.
              Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

              Comment


              • #8
                Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

                Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
                Wat je voorstelt is exact jouw arsenaal Geen nood aan 200mm?

                Je reactie geeft me wel vertrouwen om voor primes te kiezen. Ik heb met mijn S45 nooit de zoom gebruikt. Toegegeven, dat ligt grotendeels aan het kwaliteitverlies en is niet te vergelijken met een degelijke zoomlens.
                200mm heb ik niet nodig voor hetgeen ik doe.Ik bekom een heel goed effect met de 135L Let wel moest ik een 200 f/1.8L kunnen aanschaffen zou ik het nog doen ook, maar die lens is te télé voor mij persoonlijk en de kans is groot dat deze gewoon in mijn zak zou blijven zitten net zoals mijn 50mm die te dicht bij de 35mm en 85mm ligt. 135mm is ruim dan voldoende. Ben je van plan op crop te blijven dan? want dan moet je alles nog eens x 1.5 of 1.6 doen om de juiste brandpunt afstand te kennen op crop.

                Bij de zooms kun je idd de 17-55 f/2.8 IS nemen ipv de 24-70L. maar je ziet me al komen, 10-22 => 17-55 -> 70-200, je laat gaten tussen van 5mm en 15mm, op zich niet veel en je wint er nog IS bij ook, maar de 24-70L kan je nog altijd gebruiken als wandellens ( wel een zware van een kilo ).
                UnicornPictures on Facebook & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  De 24-70 vervangen door een 17-50(5) 2.8 exemplaar, dat geeft op crop een veel mindere lenzen wissel tussen 10-22 en de standaard zoom en het gaatje tussen 55 en 70 mis je nooit.
                  Begin met een 17-50(5) en een 70-200 en zie later verder.

                  Als je een 15-85 neemt is de kans dat je de 10-22 ooit gaat gebruiken weer een stuk kleiner.

                  Als lichtsterke prime een 28 1.8, 35 2.0 (of Sigma 30 1.4), normale beeldhoek op een crop.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

                    ?oor 2600euro zou ik voor de 70-200 f/2.8 is II gaan en bij de kortere lenzenn wat primes nemen.
                    Als ik mijn 80-200 f/2.8 en een 35 f/1.8 bij heb, heb ik alles wat ik nodig heb.

                    Vooral bij de langere lenzen + 70 mm vind ik zoom toch echt nodig. Een 70-200 zoom en zeker de f/2.8 IS is ook zeer geschikt vr portretten.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

                      hallo,

                      interessante hypothese.

                      volgens mij zul je meer twijfelen over de juiste keuze van lens dan fotograferen met een keuze van 5 lenzen.

                      mijn voorstel :
                      -10-22
                      - 85 ( of een 100mm macro indien interesse)
                      - 200

                      maakt uw keuze van lens veel duidelijker: groothoek van ultra tot gewone (35mm equival) ( en weinig alternatief in prime of het zou een 18 mm 'thirth party ' moeten zijn )
                      of een portetlens, of een echte tele voor details. ( en zoals door vorige poster reeds aangekaart bij overgang naar FF enkel de 10-22 te vervangen)
                      ook een lekker licht setje.

                      lijkt me wel wat.

                      hopelijk heb je er iets aan, grten, Geert.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

                        potverdeurie...daar word ik toch wel ff jaloers van ...beginnerssetje van 2600 euro..

                        ik zou zeggen wat hierboven ook staat; aangezien je net start, koop zooms...en dan wel:
                        10-22, 17-55 en 70-200 f4 is
                        of 17-55 en 70-200 2.8 is II ...aangezien het budget niet je grootste probleem lijkt....hebt je meteen het allerbeste materiaal.

                        en dan de foto's nog...
                        Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                        Canon powershot s120

                        Comment


                        • #13
                          Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

                          Deze post bevat ongeveer hetzelfde onderwerp. Dateert van 2005 en loopt nog steeds (153p!) http://photography-on-the.net/forum/...d.php?t=114696

                          Ook daar ben ik eens snel doorgebladerd. De meest gebruikte lenzen op een crop camera zijn:
                          10-22
                          24-70
                          70-200
                          35
                          50
                          85

                          Met alle info die ik nu heb, is dit mijn keuze:
                          10-22mm F/3.5-4.5 USM
                          35mm f/2.0
                          85mm f/1.8
                          70-200mm F/4 L IS USM

                          De keuze kan nog wat wijzigen naargelang het aanbod op de 2e hands markt.

                          Vraagje: Zijn er voorgaande jaren acties geweest rond vaderdag, of moet ik een voorschotje nemen en nu profiteren van de cashback op de 10-22 (100€) en 70-200 F4 (150€)?
                          Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

                          Comment


                          • #14
                            Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

                            Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
                            Met alle info die ik nu heb, is dit mijn keuze:
                            10-22mm F/3.5-4.5 USM
                            35mm f/2.0
                            85mm f/1.8
                            70-200mm F/4 L IS USM
                            ik zou die 10-22mm vervangen door een 17-55mm... is zoooo veel handiger, breder als 17 gebruik je niet zo veel... je zal zien... 80% zal met die 17-55 gebeuren
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Set 10 tot 200mm zoom vs prime

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              ik zou die 10-22mm vervangen door een 17-55mm... is zoooo veel handiger, breder als 17 gebruik je niet zo veel... je zal zien... 80% zal met die 17-55 gebeuren
                              Zo blijven we natuurlijk bezig

                              Ik heb lang getwijfeld.
                              Zoom, IS en USM is natuurlijk praktisch. En als ik dan toch eens extra breed wil gaan, is de Tokina 10-16 kandidaat.

                              Is de 17-55mm 2.8 voldoende voor bv binnen bij kerstverlichting?
                              Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

                              Comment

                              Working...
                              X