Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag voor ervaringsdeskundigen: Canon 50MM 1.4, meer onscherp dan scherp: normaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag voor ervaringsdeskundigen: Canon 50MM 1.4, meer onscherp dan scherp: normaal?

    Een typisch vraagje voor de "ervaringsdeskundigen"(lees: eigenaars van dezelfde/vergelijkbare lens) onder jullie:

    Mijn Canon 50MM 1.4 is niet zo betrouwbaar (accuratie valt me wat tegen) als ik had verwacht, gezien de prijs die ik ervoor heb betaald...

    Ik heb mijn 1.8 weggedaan en vervangen door een 1.4 met het idee méér scherpe beelden te hebben en een meer betrouwbare lens te hebben. Eén waarmee ik geen 10 foto's moet maken om er 2 scherpe aan over te houden.

    Is het normaal dat ik ietwat teleurgesteld ben in de kwaliteit/resultaten van de 1.4 of moet ik gewoon het grotere diafragma nog wat gewoon worden en er mee leren omgaan. Dat het nu eenmaal moeilijker is geworden om een scherpstelpunt te vinden, daar hou ik rekening mee, maar toch...
    Is manueel scherpstellen met dergelijk objectief een betere optie?

    (dit alles gebeurt op een Canon 50D)
    GRAFISCH ONTWERP | WWW.ANNONSE.BE
    AUTOMOTIVE ARTWORK | WWW.JELLECLAEYS.BE

  • #2
    Re: Vraag voor ervaringsdeskundigen: Canon 50MM 1.4, meer onscherp dan scherp: normaa

    Je moet eerst controleren of de lens wel correct focust op jouw camera.
    Als er een beetje front of backfous is, dan wordt het moeilijk om scherpe foto's te maken, zeker als je met grote diafragma-openingen werkt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Vraag voor ervaringsdeskundigen: Canon 50MM 1.4, meer onscherp dan scherp: normaa

      Oorspronkelijk geplaatst door jelleken Bekijk bericht
      Een typisch vraagje voor de "ervaringsdeskundigen"(lees: eigenaars van dezelfde/vergelijkbare lens) onder jullie:

      Mijn Canon 50MM 1.4 is niet zo betrouwbaar (accuratie valt me wat tegen) als ik had verwacht, gezien de prijs die ik ervoor heb betaald...

      Ik heb mijn 1.8 weggedaan en vervangen door een 1.4 met het idee méér scherpe beelden te hebben en een meer betrouwbare lens te hebben. Eén waarmee ik geen 10 foto's moet maken om er 2 scherpe aan over te houden.

      Is het normaal dat ik ietwat teleurgesteld ben in de kwaliteit/resultaten van de 1.4 of moet ik gewoon het grotere diafragma nog wat gewoon worden en er mee leren omgaan. Dat het nu eenmaal moeilijker is geworden om een scherpstelpunt te vinden, daar hou ik rekening mee, maar toch...
      Is manueel scherpstellen met dergelijk objectief een betere optie?

      (dit alles gebeurt op een Canon 50D)
      heb zelf ook een 50mm 1.4 maar wel een sigma model. En jah ik hoor meesten wel zeggen dat je moet leren schieten op zo een grote diafragma, maar ik merk er zelf niet zoveel van dat ik er moeilijkheden mee heb. Ik denk dat het probleem dus wel kan liggen aan front of backfocus, je kunt dit gemakkelijk testen hoor door je kodak op statief te plaatsen, en een foto te nemen van een reeks batterijen schuin naast elkaar, focus op de middelste batterij en kijk waar de scherpte het meest aanwezig is. Dan kun je dit nog corrigeren als je een moderner toestel hebt waar je per lens de front of backfocus uit de wereld kan helpen. ( ik heb een reeks lenzen maar heb dit eigenlijk nog nooit moeten toepassen ben ik even blij )
      UnicornPictures on Facebook & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Vraag voor ervaringsdeskundigen: Canon 50MM 1.4, meer onscherp dan scherp: normaa

        Googlen op 'focus test chart' is ook een oplossing als je geen batterijen in huis hebt
        EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
        www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

        Comment


        • #5
          Re: Vraag voor ervaringsdeskundigen: Canon 50MM 1.4, meer onscherp dan scherp: normaa

          Yep hierzo Klik

          Testen jullie ieder objectief dat jullie aankopen? Heb hier ook nog niet echt bij stil gestaan.
          Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Vraag voor ervaringsdeskundigen: Canon 50MM 1.4, meer onscherp dan scherp: normaa

            Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
            Testen jullie ieder objectief dat jullie aankopen? Heb hier ook nog niet echt bij stil gestaan.
            Elke foto is een test.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Vraag voor ervaringsdeskundigen: Canon 50MM 1.4, meer onscherp dan scherp: normaa

              ja, dat is nu ook weer waar.
              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: Vraag voor ervaringsdeskundigen: Canon 50MM 1.4, meer onscherp dan scherp: normaa

                Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht

                Testen jullie ieder objectief dat jullie aankopen? Heb hier ook nog niet echt bij stil gestaan.
                ik test ze meestal in de winkel en ze geven me nog groot gelijk ook, ik test ze vooral als het Sigma lenzen zijn die ik aanschaf. Maar heb nog nooit eentje gekocht met foute focus. Bij konijn mag je ze dan achteraan hun koffieruimte zo de lens even testen, spijtig genoeg is het daar wel donker ... en bij studio 73 test ik ze gewoon op dozen met lenzen enzo, heb 1x gehad dat ik een probleem had met de sigma 8-16 die totaal niet kon focussen en meteen een ander exemplaar gevraagd. Ik moet al over de 200km rijden om even een lens op te halen, ik heb echt geen zin om de lens dan terug te moeten opsturen of te brengen om dan weken te wachten op een correct exemplaar, dus best meteen doen en alle miserie vemijden.
                UnicornPictures on Facebook & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag voor ervaringsdeskundigen: Canon 50MM 1.4, meer onscherp dan scherp: normaa

                  Eén waarmee ik geen 10 foto's moet maken om er 2 scherpe aan over te houden.
                  Op 1.4 lijkt me dat niet zo abnormaal, de DOF is erg klein.

                  Maar bekijk ze toch eens allemaal of je geen systematische verschuiving naar voor of achter ziet tov het gekozen AF punt.
                  Bij portretten bv is dat heel goed te zien.
                  In dat geval geef je een aantal punten + of - in de AF microadjust tot je juist zit.

                  Comment

                  Working...
                  X