Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS600D en bewolking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EOS600D en bewolking

    Goede avond

    ik begin nog maar net met fotografie.
    Gebruik een eos 600D met 55-135mm en 155-250mm van canon

    met de auto stand kan ik als het object in de zon staat scherpe en mooie foto s maken
    maar als er bewolking is dan zijn de foto s vrij donker maar wel scherp.

    Meestal maak ik voor mij studie foto s van gebouwen en constructies die een goede 20 meter of verder in de hoogte staan

    kan de flits gebruiken helpen of is dat niet voldoende ?

    Dank u wel voor reacties.
    Anne-Lies.
    ------------
    Canon EOS600D/EFS 55_250mm/EFS 18_153mm.

  • #2
    Re: EOS600D en bewolking

    nope flits gaat je niet helpen.

    ga eerder voor een goed, degelijk statief! (rap 300 à 400 euro)

    gebouwen lopen niet weg dus een langere sluitertijd vanop statief is geen probleem
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: EOS600D en bewolking

      Als je zoals gezegd gebouwen trekt met er veel lucht omheen dan kan de lichtmeter van je camera in de war raken door de lichte delen van wolken.
      Waarschijnlijk staat hij op matrixmeting waardoor hij probeert de hele foto te meten.
      Probeer eens op deel- of spotmeting.
      Of focus op een donker deel en herkadreer met het exposurelock-knopje ingedrukt. (weet niet hoe die op een Canon noemt, nog nooit een canon gehad)
      Of als je de tijd hebt, kijk naar je histogram , je kan altijd een tweede foto nemen met belichtingscompensatie en vergelijken
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: EOS600D en bewolking

        Het is inderdaad de grijze lucht waarmee de lichtmeting rekening houdt.
        Met een blauwe lucht zal je dat probleem niet hebben.

        Als je het gebouw dan toch goed wil belichten in die omstandigheden, dan wordt de lucht helemaal wit (uitgebrand), en daar kan geen enkele camera iets aan doen.

        Je kan de deelmeting gebruiken, waarbij het middenste deel van het beeld wordt gebruikt om de lichtmeting te doen. Maar het resultaat dat je dan krijgt is ook afhankelijk van de helderheid van het gebouw. Een donker gebouw zal ervoor zorgen dat de lichtmeting anders reageert dan bij een licht gebouw.

        Het is ook mogelijk om gewoon de meervlaksmeting te gebruiken en via de belichtingscompensatie aanpassingen te doen tot je het gewenste resultaat krijgt (+1/3 +2/3 stop....).
        Zo doe ik dat gewoonlijk.

        Spotmeting werkt maar in bepaalde omstandigheden goed, op een heel licht of een heel donker vlak zal de spotmeting nooit een goed resultaat geven.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X