Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VR systeem van Nikon - Hoe erme omgaan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VR systeem van Nikon - Hoe erme omgaan?

    En nu niet wanneer deze moet gebruikt worden maar ik vond dit interessant draadje bij Birdpix en vroeg me af welke gebruiken hier onder de BD'ers van toepassing zijn:
    Vogelfoto's en vogelfotografie forum / Bird pictures and bird photography forum

  • #2
    Re: VR systeem van Nikon - Hoe erme omgaan?

    Ik zet nooit iets uit of af als ik een lens wissel. Als dit zo slecht is voor een lens of camera zou ik verwachten dat dit automatisch gebeurd, moet een fluitje van één cent zijn.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: VR systeem van Nikon - Hoe erme omgaan?

      Ik schakel de VR-functie eigenlijk nooit uit. Normaal gezien moet de camera uit bij het wisselen van de lens en vermits de lens zelf geen energiebron heeft werkt de VR op dat moment toch niet.

      De tip om de VR-functie uit te schakelen bij gebruik van een statief ken ik wel maar pas ik niet toe. Ik zal dat toch eens proberen om te zien of er dan verschil zit in mijn foto's.

      @hjanssen: een USB-stick kan je ook zo uit de PC trekken maar normaal gezien moet je toch eerst even op "veilig verwijderen" klikken.
      Last edited by Happy Genes; 17 december 2011, 18:20.
      Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

      Comment


      • #4
        Re: VR systeem van Nikon - Hoe erme omgaan?

        Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
        De tip om de VR-functie uit te schakelen bij gebruik van een statief ken ik wel maar pas ik niet toe.
        Bij 'normale' lenzen moet dan de VR af, maar bij de laatste lichting lange tele's(uit de tijd van de D3/D300) zit een speciale statiefstand. Heb bij mijn 105 VR wel gemerkt dat de foto's minder scherp waren toen ik was vergeten de VR af te zetten op statief.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: VR systeem van Nikon - Hoe erme omgaan?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Bij 'normale' lenzen moet dan de VR af, maar bij de laatste lichting lange tele's(uit de tijd van de D3/D300) zit een speciale statiefstand. Heb bij mijn 105 VR wel gemerkt dat de foto's minder scherp waren toen ik was vergeten de VR af te zetten op statief.
          Is er geen systeem (vraag me niet welk merk) waarbij het gebruik van een statief wordt gedetecteerd door de statiefgondel? Ik dacht dat ergens te hebben gelezen.
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: VR systeem van Nikon - Hoe erme omgaan?

            Bij de D90 Staat ergens een volgende opmerking: verwijder het objectief niet terwijl de vibratiereductie ingeschakeld is, nog straffer je mag de camera niet uitzetten met VR aan, maar daarvoor moet je die opmerking goed ontleden zie laatste quote. Verder staat er niks over in dat je het moet uitschakelen.
            Handleiding D90
            Het objectief verwijderen Zet de camera uit voordat u een objectief verwijdert of verwisselt. Als u het objectief wilt verwijderen, houdt u de ontgrendeling ingedrukt terwijl u het objectief rechtsom draait. Plaats na het verwijderen van het objectief de objectiefdop, de
            AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6 ED VR
            Er staat enkel:
            Het objectief verwijderen
            Schakel de camera uit voordat u het objectief verwijdert.
            Houd de objectiefontgrendeling op de camera
            ingedrukt terwijl u het objectief rechtsom draait.
            Wanneer wel in/uitschakelen uit handleiding:
            D90 Statief
            Schuif de VR-schakelaar op OFF om de vibratiereductie uit te schakelen. Schakel de
            vibratiereductie uit wanneer de camera stevig op een statief is gemonteerd, maar laat de
            functie aan als de kop van het statief niet is geblokkeerd of wanneer u een statief met één
            poot gebruikt.
            18-105 Statief
            Als het fototoestel op een statief met drie poten is geplaatst, stelt u de ON/OFF-schakelaar van de vibratiereductie in op OFF.
            Het is echter aan te raden de schakelaar op ON in te stellen wanneer u de camera gebruikt met een statief met drie poten zonder het uiteinde van het statief vast te maken of met een statief met één poot.
            De opmerking zowel object als camera handleiding:
            Vibratiereductie
            Zet de camera niet uit en verwijder het objectief niet terwijl de vibratiereductie ingeschakeld is.
            Als de voeding naar het objectief wordt onderbroken terwijl de vibratiereductie is ingeschakeld, kan het objectief rammelen wanneer u ermee schudt. Dit is geen defect. Monteer het objectief opnieuw op de camera en schakel de camera in om dit op te lossen.
            ---
            Do not turn the camera power OFF or remove the lens from the camera while the
            vibration reduction mode is in operation. (Otherwise, the lens may emit a chattering
            noise if the camera is shaken. This is not a malfunction. Turn the camera power ON
            again to correct this.)
            En dit staat zowat bij alle Nikon handleidingen
            Never resist temptation or it could go away...
            Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

            Comment


            • #7
              Re: VR systeem van Nikon - Hoe erme omgaan?

              Het is echter aan te raden de schakelaar op ON in te stellen wanneer u de camera gebruikt met een statief met drie poten zonder het uiteinde van het statief vast te maken .
              Ik vraag me af wat hiet nu eigenlijk staat?

              Verder is een uitgeschakelde VR voor mij gewoon knop op on en niet meer werkend.

              Verder is het allemaal indekken van de fabrikant. Als het echt dodelijk is voor een lens is om die met de camera aan eraf te halen, deugt het systeem niet!
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: VR systeem van Nikon - Hoe erme omgaan?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Ik vraag me af wat hiet nu eigenlijk staat?
                Dat staat er zelfs twee keer
                Schakel de vibratiereductie uit wanneer de camera stevig op een statief is gemonteerd, maar laat de functie aan als de kop van het statief niet is geblokkeerd of wanneer u een statief met één poot gebruikt.
                Verder is het allemaal indekken van de fabrikant. Als het echt dodelijk is voor een lens is om die met de camera aan eraf te halen, deugt het systeem niet!
                Indekken of niet weet ik niet maar staat ook nergens dat het schade met zich mee brengt enkel dat in het objectief iets kan rammelen wanneer u ermee schudt en dat is geen defect zoals ze zelf zeggen.
                Never resist temptation or it could go away...
                Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                Comment

                Working...
                X