Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoog: Papiernegatief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoog: Papiernegatief

    Dag iedereen!

    (ik weet niet goed waar ik het moet zetten, dus doe ik het hier maar...)

    Af en toe, zie je nog foto's gemaakt met het papiernegatief, maar hoe doe je dat? Wat heb je ervoor nodig? Waar kun je die dingen krijgen enz enz? Ik weet ook wel hoe het technisch werkt en ik weet dat het nog mogelijk is om te doen, maar het probleem is het materiaal.
    Remember William Henry Fox Talbot, beter bekend als de uitvinder van de Calotypie: Het eerste negatief/positief procédé 1839.
    Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
    SITE

  • #2
    Re: Analoog: Papiernegatief

    Oorspronkelijk geplaatst door Buzzekeueh Bekijk bericht
    Dag iedereen!

    (ik weet niet goed waar ik het moet zetten, dus doe ik het hier maar...)

    Af en toe, zie je nog foto's gemaakt met het papiernegatief, maar hoe doe je dat? Wat heb je ervoor nodig? Waar kun je die dingen krijgen enz enz? Ik weet ook wel hoe het technisch werkt en ik weet dat het nog mogelijk is om te doen, maar het probleem is het materiaal.
    Remember William Henry Fox Talbot, beter bekend als de uitvinder van de Calotypie: Het eerste negatief/positief procédé 1839.
    Je hebt om te beginnen een grote camera nodig (bv gaatjescamera), en een houder voor het papier. (Zwart/Wit) Fotopapier is ongevoelig voor rood licht dus in een donkere kamer met een beetje roodlicht steek je het papier in de camera.
    Dan kun je belichten (fotopapier is ong. 6 iso). Daarna in de donker kamer ontwikkel je je je fotopapier in 3 stappen: papierontwikkelaar (3min), stopbad(1min), fixeer(3min) . Klaar
    Ilford Multigrade PE is nog overal te vinden bv. Bij nb fotoguy in Brussel.

    Have fun Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Analoog: Papiernegatief

      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      Je hebt om te beginnen een grote camera nodig (bv gaatjescamera), en een houder voor het papier. (Zwart/Wit) Fotopapier is ongevoelig voor rood licht dus in een donkere kamer met een beetje roodlicht steek je het papier in de camera.
      Dan kun je belichten (fotopapier is ong. 6 iso). Daarna in de donker kamer ontwikkel je je je fotopapier in 3 stappen: papierontwikkelaar (3min), stopbad(1min), fixeer(3min) . Klaar
      Ilford Multigrade PE is nog overal te vinden bv. Bij nb fotoguy in Brussel.

      Have fun Nerdi
      Wat bedoel je met een gaatjescamera? (Werkt een schoendoos als camera obsucra ook?)
      Ik heb voor school Ilford papier nodig (met een roze/paarse kleurencode), dit werkt ook wrschl?
      Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
      SITE

      Comment


      • #4
        Re: Analoog: Papiernegatief

        Oorspronkelijk geplaatst door Buzzekeueh Bekijk bericht
        Wat bedoel je met een gaatjescamera? (Werkt een schoendoos als camera obsucra ook?)
        Ik heb voor school Ilford papier nodig (met een roze/paarse kleurencode), dit werkt ook wrschl?
        gaatjescamera= camera obscura
        Elk Zw/W werkt maar glanzend papier geeft betere resultaten

        N
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Analoog: Papiernegatief

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          gaatjescamera= camera obscura
          Elk Zw/W werkt maar glanzend papier geeft betere resultaten

          N
          I-de-aal!
          dank je wel
          Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
          SITE

          Comment


          • #6
            Re: Analoog: Papiernegatief

            nu is nog de vraag, hoe maak ik het best mijn camera obscura?
            In een schoendoos, daar wask al, maar de vraag is, ga ik opzoek naar een drager voor bv een 4x5" vlakfilm, of doe ik het met een glazenplaat waar ik mijn papier achter steek? zoals hier?

            En hoe bereken ik mijn sluitertijd het beste? gewoon experimenteren, of bestaat er een duidelijke regel voor?
            (en ja, ik heb al gegoogled )
            Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
            SITE

            Comment


            • #7
              Re: Analoog: Papiernegatief

              Het is beter een camera obscura te maken met kort brandpunt (breedhoek).
              Als je de fstop van je gaatje + iso kent + reciprociteitfout van het papier kun je de belichting vrij precies berekenen
              http://www.heindesign.nl/multimedia/...meraDesign.htm.
              Ik denk dat papier te dik is voor een 4x5 houder: oplossing duct tape !

              Nerdi
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Analoog: Papiernegatief

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Het is beter een camera obscura te maken met kort brandpunt (breedhoek).
                Als je de fstop van je gaatje + iso kent + reciprociteitfout van het papier kun je de belichting vrij precies berekenen
                http://www.heindesign.nl/multimedia/...meraDesign.htm.
                Ik denk dat papier te dik is voor een 4x5 houder: oplossing duct tape !

                Nerdi
                Handige site, dank je!
                Lang leve dit forum Maar nu is nog de vraag, hoe maak ik dat gaatje zoooo klein
                Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
                SITE

                Comment


                • #9
                  Re: Analoog: Papiernegatief

                  Er zijn verschillende mogelijkheden:
                  Als je een stukje blik gebruikt met een naald, natuurlijk weet je dan de exacte afmeting niet.
                  Wij hadden in de les iemand die in een labo werkte en de gaatjes werden in messing plaatjes geboord met miniscule boortjes.
                  Er zijn zelfs voorgeboorde gaatjes te koop via het Internet. Wel prijzig voor wat het is.

                  PS: Ik zend je nog een bericht via contact van je website.
                  BD0681BE -
                  Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                  Comment


                  • #10
                    Re: Analoog: Papiernegatief

                    Je kan alles kopen, dat is geen probleem.

                    Veel leuker is het zelf te maken.
                    Om te beginnen, een schoendoos kan perfect.
                    Verf de doos binnenin wel zwart.
                    met een naald een gaatje maken in een stukje zwart papier kan al dienst doen als lens.
                    Een 2e stukje zwart papier en wat tape kan dienst doen als sluiter.
                    je fotopapier maak je aan de binnenzijde van de doos vast met papiertape.

                    have fun.
                    Vriendelijke groeten,Raf

                    www.rafvandenbogaert.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Analoog: Papiernegatief

                      reken eerst uit welke focal lenght en film- (papier) formaat dat je wil enz enz enz (via een pinholecalculator.
                      Dan krijg je de "ideale" maat van je pinhole. Je kan dit dan kopen of zelf maken. Als je het zelf wil maken dan neem je een dus stukje metaal (aluminium doet het goed) en daarin maak je dan het gaatje (over het hoe vind je veel tips terug als je googelt (of is dat met d??)) je kan ook voorzichtig proberen te "boren" met injectienaalden die vind je bij de apotheker, dan heb je voor weinig geld een "boor" met een mooie maat.

                      Hopelijk ben je er iets mee!!

                      gauge 26 = 0,40 mm
                      gauge 27 = 0,36 mm
                      gauge 28 = 0,32 mm
                      gauge 29 = 0,29 mm
                      gauge 30 = 0,25 mm
                      gauge 31 = 0,22 mm
                      gauge 32 = 0,20 mm

                      of je koop de harmann titan pinhole camera. ik zou wel willen... een vrijgevige kerstman in de buurt??
                      http://www.ilfordphoto.com/products/product.asp?n=75
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Analoog: Papiernegatief

                        Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                        of je koop de harmann titan pinhole camera. ik zou wel willen... een vrijgevige kerstman in de buurt??
                        http://www.ilfordphoto.com/products/product.asp?n=75
                        Goedkoper alternatiefke: http://www.fotofilmfabriek.nl/webwin...Mini-Labo-200/
                        Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
                        SITE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Analoog: Papiernegatief

                          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                          reken eerst uit welke focal lenght en film- (papier) formaat dat je wil enz enz enz (via een pinholecalculator.
                          Dan krijg je de "ideale" maat van je pinhole. Je kan dit dan kopen of zelf maken. Als je het zelf wil maken dan neem je een dus stukje metaal (aluminium doet het goed) en daarin maak je dan het gaatje (over het hoe vind je veel tips terug als je googelt (of is dat met d??)) je kan ook voorzichtig proberen te "boren" met injectienaalden die vind je bij de apotheker, dan heb je voor weinig geld een "boor" met een mooie maat.

                          Hopelijk ben je er iets mee!!

                          gauge 26 = 0,40 mm
                          gauge 27 = 0,36 mm
                          gauge 28 = 0,32 mm
                          gauge 29 = 0,29 mm
                          gauge 30 = 0,25 mm
                          gauge 31 = 0,22 mm
                          gauge 32 = 0,20 mm

                          of je koop de harmann titan pinhole camera. ik zou wel willen... een vrijgevige kerstman in de buurt??
                          http://www.ilfordphoto.com/products/product.asp?n=75

                          Inderdaad, en Ilford heeft een positief papier. Lijkt me wel wat
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Analoog: Papiernegatief

                            koop de pinhole plate die bij een lensbaby zit... die is met gekende f-waarde ;-)
                            is niet eens zo duur die set... de lens heb je niet nodig hé, enkel die pinhole
                            www.aeri-photography.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Analoog: Papiernegatief

                              Pinhole photography, camera,calculator links references

                              Comment

                              Working...
                              X