Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretlens

    Hallo allemaal,

    Dit is m'n eerste post op het forum en ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen verlichten van de keuzestress

    Ben dus op zoek naar een deftige protretlens voor mijn canon 15-85 efs is usm bij te staan.
    Ik schiet m'n plaatjes met een 60d en ben er best tevreden over. Helaas zijn er zoveel lenzen te koop dat ik het niet meer zo goed weet.

    mvg

  • #2
    Re: portretlens

    Wil je een zoomlens of een prime?
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: portretlens

      ik denk dat je dan met een 50 1.8 een eind vooruit komt. Deze gedraagt zich als een 80mm op je 60D en is voldoende lichtsterk. Er staat er momenteel één te koop voor 75 euro op het forum.
      Als je in het Antwerpse woont kan je me contacteren om eventueel die van mij even te proberen. Let wel, de mijn is niet te koop, enkel kijken of het dat is wat je zoekt.
      Last edited by Lazy Charles; 16 december 2011, 15:45. Reden: aanvulling
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: portretlens

        Ik gebruik ook de 50mm f/1.8 op een 7D, dus vergelijkbaar. Deze lens is zeker geschikt als portretlens en ook nieuw niet zo duur (rond de 100 euro).

        Welkom op het forum, en volgende keer misschien toch even de zoekfunctie gebruiken Deze vraag is al verschillende keren gesteld.
        Ja mag de mijne ook eens testen - ik ben van Limburg (Regio Hasselt-Genk-Bilzen)
        Last edited by Quinck; 16 december 2011, 15:52. Reden: Aanvulling
        Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

        Comment


        • #5
          Re: portretlens

          En ik ben van Leuven en heb ook eentje ter beschikking die je mag testen, evenals een 85mm die mijn voorkeur draagt. Maar ik heb dan ook geen cropfactor van 1.6, wel een 1.3.
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

          Comment


          • #6
            Re: portretlens

            wat is er mis met de lens die je nu hebt op 70-85 mm?
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: portretlens

              een mooi portret wordt bekomen door de geportretteerde af te scheiden van z'n omgeving...

              dit bijvoorbeeld door een verschil in belichting maar ook door een verschil in scherpte

              typisch zorgen we dat de achtergrond minder scherper is als het onderwerp. We spelen dus met de scherpte diepte. En hier komt een portret lens van pas. Portret lenzen zijn dus lenzen met een geringe scherpte diepte: F1.4 of F1.8

              Daarnaast is het ook van belang hoe die onscherpe achtergrond er uit ziet... is die voldoende rustig, zodat de aandacht naar het onderwerp gaat? Dit is de bokeh.

              Tenslotte dient met ook rekening te houden met mogelijke vertekening van het beeld.
              Hoe dichter je met de camera bij je onderwerp komt, hoe grote de vertekening. (grote neuzen, etc...)

              Er wordt algemeen aangenomen (click) dat deze vertekening verdwijnt vanaf 80mm op een D60, als je een beeldvullend portret (hoofd) zou nemen. Vermits je voor een beeldvullend full-body portret verder moet staan, kan je daar makkelijk een 35mm of 50mm voor gebruiken.

              dus... portret (hoofd) vanaf 80mm: een nikon 85mm f1.8-f1.4

              als je met de vertekening kan leven... een 50mm F1.8 of 1.4
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: portretlens

                @putor: met huidige lens bekom ik gewoonweg niet de gewenste (on)scherpte diepte in m'n fotos; trouwens ik ben een fervent voorstander van fotograferen met bestaand licht en heb dus een lichtsterke lens nodig

                @d-oracle: bedankt voor uitleg; heb ondertussen een dag aan't browsen geweest en goedkope lichtsterke lens gevonden. 't Is een Samyang 85mm f1.4; de reviews zijn veelbelovend, ondanks dat de lens geen 'communicatie' maakt met de camera en ook geen AF heeft zijn dit twee 'mankementen' die ik er graag bij neem (trouwens AF kan bij protrefotografie soms wel eens hinderlijk zijn vind ik). Bovendien zou de lens volledig opengedraaid zelfs scherper zijn als de canon 85 f1.4.

                Graag uw mening,

                MVG

                Comment


                • #9
                  Re: portretlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Yebo Bekijk bericht
                  Graag uw mening,
                  als je niet bang bent om manueel te fotograferen... dan lijkt me dit een leuke lens! Let op, met een F1.4 lens heb je een heel nauwe zone van scherptediepte... dus zonder AF en je model beweegt wat, dan zit je er naast...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: portretlens

                    Nou ja, wat is snel hè!? Ben nog maar recentelijk overgestapt op digitaal en heb jaren ervaring met het manueel scherpstellen en uittellen van diafragma en al dan niet benodigde stoptijden berekenen.
                    Heb nl. een jaar of tien (mss langer) met een canon AE1 met een vaste 50mm f1.8 en een 28mm f2.8 geoefend

                    Comment


                    • #11
                      Re: portretlens

                      dan zou ik een Katzeye matglas steken...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: portretlens

                        Vandaag de bewuste Samyang 85mm f1.4 gaan halen.... GEWELDIG goed vind ik ze!!!!
                        Hoewel een AF en ja ook als je door de zoeker kijkt met bv f22 is deze donker geworden; maar geweldige scherptediepte regeling en ligt lekker in de hand.
                        Ook een pluspunt vind ik: het regelen van het diafragma moet je op de lens doen! Het handmatig focussen is niet al te moeilijk omdat de lens lekker smooth te bedienen valt.

                        MVG

                        Comment

                        Working...
                        X