Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

strobist sportfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • strobist sportfoto's

    mijn aikidoleraar wil nieuwe foto's voor in de folder. Gisteren waren ze daar foto's ah maken, de ene nog onscherper dan de andere omdat het licht er echt slecht is. Ik dacht al direct aan flitsers en paraplukes en heb mijn trainer gezegd dat ik wel eens een waging zal pogen.

    En nu denk ik er ineens aan dat die mannen niet stilstaan. Daar ben ik in de strobisterij nog nooit mee geconfronteerd geweest. Ik vermoed dat als ik de flitsers zo opstel en instel dat ik op f/2.8 uit kom dat ik dan omgekeerde kwadraatswetsgewijs op het breedste veld van gelijke belichting uitkom. Klopt het dat ze dan een paar meter marge hebben om hun beweging te maken en toch nog correct belicht zullen zijn?

    Ik heb daarvoor 2 flitsers op statief met trigger, 2 doorschietparaplukes en een reflecterende.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: strobist sportfoto's

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    Ik vermoed dat als ik de flitsers zo opstel en instel dat ik op f/2.8 uit kom dat ik dan omgekeerde kwadraatswetsgewijs op het breedste veld van gelijke belichting uitkom. Klopt het dat ze dan een paar meter marge hebben om hun beweging te maken en toch nog correct belicht zullen zijn?
    klopt... flitsers zo ver mogelijk zetten... en je "veld" uitmeten met een lichtmeter, zodat je weet in welke zone, welk belichting nodig is... je hebt hier geen paraplu's nodig... puur bare flash is veel efficiënter... zowiezo staan ze toch te ver! De marge hangt af van de kracht van je flitsers en de afstand (omgekeerde kwadraatswet)
    de extra uitdaging hier... zijn de (vermoedelijke) witte pakjes...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: strobist sportfoto's

      ...en al het omgevingslicht doven. Want op 1/200 beweging bevriezen...hmmmm

      Dpaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: strobist sportfoto's

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        ...en al het omgevingslicht doven. Want op 1/200 beweging bevriezen...hmmmm

        Dpaul
        daar heb ik ook al aan gedacht. Ik vermoed dat als ik mijn ISO op 100 zet en het flitslicht aanpas om dan f/2.8 te geven het omgevingslicht nauwelijks een rol gaat spelen en dus de flits de boel wel zou bevriezen. Als dat geen donker kot zou zijn zou ik die foto's gewoon met omgevingslicht maken.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: strobist sportfoto's

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          daar heb ik ook al aan gedacht. Ik vermoed dat als ik mijn ISO op 100 zet en het flitslicht aanpas om dan f/2.8 te geven het omgevingslicht nauwelijks een rol gaat spelen en dus de flits de boel wel zou bevriezen. Als dat geen donker kot zou zijn zou ik die foto's gewoon met omgevingslicht maken.
          Neem eens een foto op iso 100 en f2.8 en 1/200 zonder flits en je weet meteen wat er nog allemaal op de foto zal staan. Surprise!


          DPaul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: strobist sportfoto's

            Als je maximaal 1 stop verschil wil tussen over een breedte van x-meter dan ga je je flits ongeveer 3x die afstand moeten wegzetten van de voorkant.

            Dus als je over 2m maximaal 1stop verschil wil moet je flits ca. 6m van de mat afstaan.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: strobist sportfoto's

              Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Neem eens een foto op iso 100 en f2.8 en 1/200 zonder flits en je weet meteen wat er nog allemaal op de foto zal staan. Surprise!


              DPaul
              Ik heb daar al een paar keer foto's genomen toen ik nog dacht dat flitsen de sfeer doodde. Bij 100 iso en 1/200 heb je vol open nauwelijks beeld.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: strobist sportfoto's

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                Ik dacht al direct aan flitsers en paraplukes en heb mijn trainer gezegd dat ik wel eens een waging zal pogen.
                Ik kijm koken. Wil weten wat dit is.
                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                Comment


                • #9
                  Re: strobist sportfoto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  Ik heb daar al een paar keer foto's genomen toen ik nog dacht dat flitsen de sfeer doodde. Bij 100 iso en 1/200 heb je vol open nauwelijks beeld.
                  Dan kan het niet fout gaan.
                  En zet die flitser toch maar niet te ver weg, alles is beter dan volopen fotograferen, bij de meeste lenzen.

                  Rekenen met richtgetal is makkelijker dan de wet van de omgekeerde kwadaten uit het hoofd te kennen.

                  Dpaul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: strobist sportfoto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                    ...en al het omgevingslicht doven. Want op 1/200 beweging bevriezen...hmmmm

                    Dpaul
                    Zonder omgevingslicht ga je niet kunnen scherpstellen (strobist = geen pilootlamen)

                    Aangezien je binnen werkt is het misschien ook een optie om TTL te werken (dan kun je de flitsers korterbij zetten en de camera zal het nodige licht wel berekenen
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: strobist sportfoto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      Zonder omgevingslicht ga je niet kunnen scherpstellen (strobist = geen pilootlamen)

                      Aangezien je binnen werkt is het misschien ook een optie om TTL te werken (dan kun je de flitsers korterbij zetten en de camera zal het nodige licht wel berekenen
                      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                      Rekenen met richtgetal is makkelijker dan de wet van de omgekeerde kwadaten uit het hoofd te kennen.

                      Dpaul
                      Dan heb je van mij nog geen les gehad in omgekeerde kwadratenwet want dan weet je dat dat veel simpeler te onthouden is dan rekenen met richtgetallen .
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: strobist sportfoto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                        Dan heb je van mij nog geen les gehad in omgekeerde kwadratenwet want dan weet je dat dat veel simpeler te onthouden is dan rekenen met richtgetallen .
                        a) In het donker kan je niet scherpstellen: gebruik een zaklamp, maar let vooral op dat je niet over je statief struikelt.
                        b) Ik kan niet wachten tot ik die les krijg want GN 50 / 5m = f10 is inderdaad de limiet van mijn rekenkunst.



                        Dpaul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: strobist sportfoto's

                          Misschien is bouncen een optie, vanuit de hoeken van het lokaal. Dan staan je flitsers een beetje veilig.
                          Vriendelijke groet,

                          Jos

                          Comment


                          • #14
                            Re: strobist sportfoto's

                            Heb net zelf een aantal sport foto's gemaakt van een ijshockey team.
                            Ik heb hier flitsers gebruikt zonder light modifiers. Het licht op zo'n ijsbaan is lastig TL en niet mooi voor de foto. Dit is het resultaat.


                            Comment


                            • #15
                              Re: strobist sportfoto's

                              pfff vreselijk moeilijk
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X