Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

    hallo,
    ik dacht om je flits los te gebuiken van je camera , dat ik een trigger nodig had.
    Toen ik er één wou kopen gisteren , werd me gezegd dat ik geen trigger nodig heb met de 430 ex, maar dat de ingebouwde flits , je externe kan aansturen.
    Kan iemand me meer uitleg geven, (ik vind de gebruiksaanwijzing helemaal niet duidelijk)
    met dank !

  • #2
    Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

    Oorspronkelijk geplaatst door katie449 Bekijk bericht
    werd me gezegd dat ik geen trigger nodig heb met de 430 ex, maar dat de ingebouwde flits , je externe kan aansturen.
    hangt van je toestel af... 7D kan dat... en misschien nog andere Canon toestellen...
    trigger is makkelijker en goedkoop, werkt altijd.

    want anders moet je steeds je flits quasi zichtbaar opstellen voor je camera.
    een trigger werkt met een radiosignaal, dat gaat zelfs door een muur heen.

    zie hier voor informatie: click

    ik zou je een RF602 (20€ voor een setje)
    of een Phottix strato II (60€ voor een setje, maar nog beter als de RF602) aanraden

    let wel... leveringstijd op deze tijd van het jaar zal wel een paar weken zijn...
    Last edited by d_oracle; 15 december 2011, 08:47.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

      De 60D kan dat ook, evenals de 600D. Merk op dat je met het 'ingebouwde' remote flash systeem van de 7D/60D/600D gebruik kan maken van eTTL (automatische instelling van de kracht van de flitser), maar dat de externe flits wel in staat moet zijn om de flash van de interne flits (die gebruikt wordt voor de aansturing) te 'zien'. Dit kan zowel direct als via reflectie, maar heeft wel wat beperkingen. In de meeste gevallen werkt dit binnen wel, maar buiten durft dit soms problemen opleveren (zeker voor grotere afstanden).

      Bij gebruik van een 'simpele' trigger moet de externe flitster niet per se de ingebouwde flitser kunnen zien, aangezien dit systeem radiogestuurd is. Voordeel is dan ook dat je de externe flitser veel verder/achter een hoek/... kan plaatsen. Ook buiten geeft dit veel minder problemen. Nadeel van deze oplossing is dan weer dat je geen gebruik kan maken van eTTL, en de flitskracht dus manueel zal moeten instellen.
      www.elwee.net

      Comment


      • #4
        Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

        Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
        Nadeel van deze oplossing is dan weer dat je geen gebruik kan maken van eTTL, en de flitskracht dus manueel zal moeten instellen.
        Tenzij je triggers koopt met ETTL support, maar die zijn wel merkelijk duurder.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

          ik heb een canon 400 D.
          als ik nog eens herlees, zie ik wel dat ik een trigger nodig zal hebben.
          IK twijfel nog tussen de Cactus V5 duo, de strato 5 in 1 of de Pixel radio trigger set TF 361.
          Die met TTL zijn natuurlijk wel duur , en ik vraag me ook af , of ik het als amateur wel nodig heb, of misschien is het juist wel makkelijker , omdat je niet moet instellen...
          bedankt voor de reacties

          Comment


          • #6
            Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

            Oorspronkelijk geplaatst door katie449 Bekijk bericht
            Die met TTL zijn natuurlijk wel duur , en ik vraag me ook af , of ik het als amateur wel nodig heb, of misschien is het juist wel makkelijker , omdat je niet moet instellen...
            bedankt voor de reacties
            Ik denk dat je het als amateur eerder nodig zal hebben dan wanneer je wat meer ervaring heeft. Maar dit kan ook een uitdaging zijn... Als je de flits manueel moet instellen zal je er ook meer mee bezig zijn en er na wat experimenteren ook meer van kennen dan wanneer alles automatisch gaat. Je camera gebruik je in principe toch ook niet altijd in de automatische stand
            Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

            Comment


            • #7
              Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

              Oorspronkelijk geplaatst door katie449 Bekijk bericht
              ik heb een canon 400 D.
              als ik nog eens herlees, zie ik wel dat ik een trigger nodig zal hebben.
              IK twijfel nog tussen de Cactus V5 duo, de strato 5 in 1 of de Pixel radio trigger set TF 361.
              Die met TTL zijn natuurlijk wel duur , en ik vraag me ook af , of ik het als amateur wel nodig heb, of misschien is het juist wel makkelijker , omdat je niet moet instellen...
              bedankt voor de reacties
              Er zijn nog andere buiten die cactus v5 e.d. dat je aanhaalt
              Je haalt daar zelf ook al bvb het merk pixel aan. deze hebben een versie van trigger, m.n. de king

              Mss een korte oplijsting van triggers:
              - Cactus v4 => manueel & verouderde technologie
              - Cactus v5 => manueel
              - Youngnuo RF-602 => manueel
              - Youngnuo RF-603 => manueel
              - Phottix Strato II => TTL passthrough
              - iShoot PT-04 => manueel & verouderde technologie
              - PocketWizard => TTL ondersteuning
              - Pixel King => TTL ondersteuning
              - Phottix Odinn => TTL ondersteuning

              Ook dien je heel goed rekening te houden met die TTL-triggers.
              1: ze zijn stukken duurder
              2: je moet TTL-compatibele flitsers hebben ook, zoals de dure merk-eigen flitsen
              3: je hangt af van het idee van de fabrikanten

              Ik heb gewerkt met de PT-04's in de lijst en heb deze nog liggen ook. Doch gebruik ik nu de RF-602 die betrouwbaarder is.
              Het gebruik maken van dergelijke triggers heeft mij nog meer verplicht om manueel te gaan werken met mijn toestel waardoor ik nu mijn toestel veel beter ken, betere foto's maak en ook beter het effect van licht begrijp en lees. En nog belangrijker dat ik niet afhang van het idee van de fabrikant maar zelf mijn outcome op mijn foto's bepaal.

              Als je eens wilt kijken / spreken in irl over al deze dingen, steeds welkom, al kan ik niet zien van waar je exact bent in je openbaar profiel. Ik woon in Oost-Vlaanderen, tegen de grens met Vlaams-Brabant.
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

                hallo,
                de King ziet er zeker interessant uit , zeker de prijs in vergelijking met de PW bvb.
                dank je wel voor het overzicht te maken, ik heb er iets aan
                ik heb een speedlite 430 EX II = een ETTL dus zal wel samen passen
                gr

                Comment


                • #9
                  Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door katie449 Bekijk bericht
                  hallo,
                  de King ziet er zeker interessant uit , zeker de prijs in vergelijking met de PW bvb.
                  dank je wel voor het overzicht te maken, ik heb er iets aan
                  ik heb een speedlite 430 EX II = een ETTL dus zal wel samen passen
                  gr
                  dan zal dit idd wel mogelijk zijn, al ga je nog moeten zien of het goed is

                  naar mijn mening, zeker bij strobisme, ga ik voor compleet manueel (bijna altijd waar dit het toelaat) en ga ik mijn flits(en) en zijn modifier gaan aanpassen naar hetgeen ik wil
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door katie449 Bekijk bericht
                    hallo,
                    de King ziet er zeker interessant uit , zeker de prijs in vergelijking met de PW bvb.
                    dank je wel voor het overzicht te maken, ik heb er iets aan
                    ik heb een speedlite 430 EX II = een ETTL dus zal wel samen passen
                    gr
                    't is een questie van voorkeur, en budget... Ik vermoed dat de meeste strobist fotografen (waaronder mijzelf) geen TTL gebruiken. TTL bepaald standaard zelf het licht (gemeten door de lens), zoals de ingenieurs van de camera dat gewild hebben. Dus willen wij compenseren, naar gelang we een andere outcome willen. Door één of meerdere flashes een hogere of lagere exposure te geven. Echter, je kan ze maar beperkt corrigeren (+ of - 3 stops).
                    Gelukkig kan je via dit TTL signaal ook manueel werken. En zet je elke flitser, op de gewenste kracht (1/1, 1/2, 1/4,...) Dat is is dus onze geprefereerde methode. Want dan hebben we exacte controle over de outcome die we wensen.

                    Dus ofwel misbruiken we TTL en gaan we compenseren... (die ingenieur weet immers niet wat ik precies wil)
                    Ofwel gebruiken we de eTTL of iTTL signalen (dus als signaaldrager) en werken we manueel. Dit heeft als voordeel dat we onze flitsers manueel kunnen instellen vanop de camera, we moeten niet naar onze flash toe om flits kracht te wijzigen.

                    Maar als we toch manueel werken, en we zien er niet op tegen om naar onze flits te lopen om die aan te passen... dan kunnen we evengoed met veel goedkopere triggers werken. Trouwens dat lopen naar de flits toe is erg beperkt. Bij de setup van je eerste shot doe je dat even, en daarna neem je gewoon foto's...

                    Een goed setje manuele triggers, bv RF602, kost 20€... da's vermoedelijk 1/10 van de prijs van de pixel King, 1/20 van de pocketwizard.

                    lees anders de sticky eens, daar staat ook voldoende informatie over flitsers en triggers in...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

                      het is duidelijk nu , wat ik nodig heb ;-)
                      ik kies voor een manueel in te stellen versie zal er het meest uit leren
                      een duurdere kan later nog altijd , indien ik het veel zou gebruiken.
                      dank jullie voor de hulp.
                      Koen , je artikel is super !
                      en trouwens de website ook , ik was hier de 16000 ste bezoeker , dat zegt al genoeg.
                      gr

                      Comment


                      • #12
                        Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

                        Wel is het soms handig om bij een manual trigger te kijken of deze de flitser uit de slaap stand kan halen. Cactus v5 heeft alleen een middencontact en kan je flitser niet ontwaken uit de slaap stand (natuurlijk kun je in de flitser opties van de 430EX II de slaapstand wel uit zetten) De Yongnuos RF602 en RF603 en de Phottix Strato en sommige Pixel triggers hebben deze optie wel.
                        Ook kunnen sommige triggers naast een flitser aansturen ook gebruikt worden als afstandsbediening voor de camera. Lees dus eerst een aantal testen voordat je een keuze maakt.

                        Groeten Michael

                        Comment


                        • #13
                          Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

                          ik heb het gezien, het scheelt in batterijen hé, die slaapstand
                          de afstandsbediening is misschien ook interessant , want de rc5 is al moeilijker te krijgen, nu is het rc 6 en het is niet duidelijk of die ook voor een 400 D kan gebruikt worden (volgens ik zag vanaf 550 D)

                          Comment


                          • #14
                            Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

                            De RC6 werkt op de 400D (net getest ).
                            www.elwee.net

                            Comment


                            • #15
                              Re: speedlite 430 EX II , trigger nodig ?

                              dank je wel voor de info !

                              Comment

                              Working...
                              X