Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extenders stacken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extenders stacken

    Hoi,

    Ik vroeg mij af wat je kan verwachten als je meerdere extenders samen gebruikt.
    Een serieus verlies aan scherpte, licht, etc.
    Als je een 500mm F4 + 1.4x + 2x gebruikt bvb, herkent de camera dan de tweede extender?
    Of heb je dan voor je toestel een 700mm F5.6?


    Alvast bedankt,
    Mvg

  • #2
    Re: Extenders stacken

    Niet aan beginnen

    Geen AF
    Geen scherpte
    (als het fysiek al gaat)
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Extenders stacken

      Bij Nikon passen de extenders niet op elkaar, tenminste de 1,4x en de 1,7x niet. Ene voor en de andere achter en vice versa wil beiden niet lukken.
      Een hoop ouwe zooi
      www.rbfoto.nl

      Comment


      • #4
        Re: Extenders stacken

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        ...(als het fysiek al gaat)
        Jawel het gaat, zelfs tot in het extreme toe KLIK

        Ge moet ook eens kijken naar de link waar ze de filters stacken, zotte gasten zijn da !

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 15 december 2011, 00:44.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Extenders stacken

          voor nen moonshot heb ik ook effectief al eens 2 of drie extenders achter mekaar gezet (MF uiteraard),... maar voor de normalere soort van fotografie is het kwaliteitsverlies zo spectaculair dat je het beter laat links liggen
          Imagination is more important than knowledge...
          http://www.kiekje.be

          Comment


          • #6
            Re: Extenders stacken

            Bedankt alvast voor de reactie's ik ga het binnenkort zelf eens uitproberen

            Comment


            • #7
              Re: Extenders stacken

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Jawel het gaat, zelfs tot in het extreme toe KLIK

              Ge moet ook eens kijken naar de link waar ze de filters stacken, zotte gasten zijn da !

              grts
              Sieg
              Misschien toch eens kritisch en de foto's bekijken.
              Ja, je kan extenders stacken maar het brengt buiten de eventuele uitvergroting niet echt veel meerwaarde op.
              De getoonde maanfoto is helemaal niet scherp en die haal ik ook wel mits een goede tele en een digitale uitvergroting.

              1 extender gebruiken ja, maar er meerdere stacken zou ik niet doen. Ieder stuk glas dat je in de optiek aanbrengt en een extender is wel meer dan juist 1 schijfje glas zorgt voor de nodige kopbrekens wat oplossen vermogen, difractie, ... en alle andere mogelijke mankementen. Ze zijn steeds, hoe spijtig ook een aanval op de kwaliteit van een beeld.

              Het is wel leuk experimenteren en dat doe ik ook, maar dan moet je je wel bewust zijn van de randproblemen die zoiets mee brengen.

              mijn ged8
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Extenders stacken

                Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                Misschien toch eens kritisch en de foto's bekijken.
                Ja, je kan extenders stacken maar het brengt buiten de eventuele uitvergroting niet echt veel meerwaarde op.
                De getoonde maanfoto is helemaal niet scherp en die haal ik ook wel mits een goede tele en een digitale uitvergroting.

                1 extender gebruiken ja, maar er meerdere stacken zou ik niet doen. Ieder stuk glas dat je in de optiek aanbrengt en een extender is wel meer dan juist 1 schijfje glas zorgt voor de nodige kopbrekens wat oplossen vermogen, difractie, ... en alle andere mogelijke mankementen. Ze zijn steeds, hoe spijtig ook een aanval op de kwaliteit van een beeld.

                Het is wel leuk experimenteren en dat doe ik ook, maar dan moet je je wel bewust zijn van de randproblemen die zoiets mee brengen.

                mijn ged8
                Beste,

                Mijn antwoord was naar Spanjaart bedoelt die zich afvroeg of het fysiek mogelijk zou zijn, zie daarom ook mijn quote in m'n antwoord

                Uiteraard is er altijd kwaliteitsverlies zelfs al gebruik je een 1,4x !

                Nogthans op Birdpix staan foto's die genomen zijn met een 500mm + 1,4x + 2x extenders, en jawel die moeten eerst nog door een selectie gaan alvorens ze mogen geplaatst worden.
                Uiteraard is de foto daar zo veel verkleind dat die kwaliteit het nog toelaat in sommige gevallen.

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Extenders stacken

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stoopken Bekijk bericht
                  Hoi,

                  Ik vroeg mij af wat je kan verwachten als je meerdere extenders samen gebruikt.
                  Ik vraag me dat niet af.

                  Comment

                  Working...
                  X