Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

    Hallo iedereen,

    Ik zou binnenkort de canon eos 60D kopen. Voor de lens ben ik nog aan het twijfelen. Ik weet dat je de lens moet kopen afhankelijk van wat je gaat fotograferen dus hier een korte beschrijving: foto's van mijn pasgebore kindje in de wieg, eventueel een close-up van een hand of voetje, fotos van mijn spelende kinderen in de tuin, portrait foto's van mijn vrouw en kinderen alsook familiefoto's (3 à 6 man), foto's van het strand en de zee,... Ik ben er al uit dat ik voor een 2.8 diafragma zou willen gaan. Vind lichtsterkte en bukah (juist geschreven?) belangrijker dan zoom. Ik ga niet op safari of vogels in de bomen schieten dus mega zoom heb ik niet nodig. Ik weet alleen niet goed als ik voor de 24-70 zou gaan ik het 17-24 bereik zou missen. Af en toe een mooi landschap schieten is toch wel de bedoeling op reis. Anderzijds als ik de 17-55 zou nemen weet ik niet of ik de 55-70 zoom zou missen. Wil soms wel foto's van de kinderen nemen in de tuin van een iets grotere afstand zoder dat ze er teveel erg in hebben. Nog een laatste noob vraag wat is het verschil tussen IS USM en L USM. IS = interne stabilisator? L = ?
    Nog even vermelden dat het mijn enigste lens zou zijn. Tenzij jullie vinden dat ik volledig ernaast zit en ik beter een andere lens zou nemen ;-)

    Bedankt!
    mvg Olivier
    Canon 5DmkIV gripped | EF 16-35mm f/2.8 L II | EF 24-70mm f/2.8 L II | EF 100mm f/2.8 L Macro | EF 70-200mm f/2.8 L II | EF 100-400mm f/5.6 L II | Sigma 35mm f/1.4 | EF 135mm f/2 L

  • #2
    Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

    1) het is Bokeh
    2) met een 60D zou ik gaan voor de 17-55 f/2.8 IS, je zit met een crop sensor dus doe deze mm x 1.6 en je hebt je effectief bereik, wat zeker voldoende is voor hetgeen jij wil doen.
    3) IS = Image Stabilisation
    USM = Ultra Silent Motor
    L = Luxury ( top klasse bij canon lenzen )
    Die L moet je soms met een korreltje zout nemen, ik bezit namelijk een goeikope 85mm f1.8, en al de rest zijn L lenzen. Maar deze moet zeker niet onderzoen aan kwaliteit hoor. De 17-55 f/2.8 zou volgens de meesten ook een L mogen zijn.
    De 24-70 heeft geen IS dus je gaat niet zomaar vaste onderwerpen kunnen fotograferen in donkere omstandigheden en deze trekken uit de losse hand. Wat wel mogelijk is met de 17-55. Beide lichtsterk, maar de ene heeft IS, de andere niet. Als enige lens, zou ik zeker de 17-55 nemen gewoon om breed genoeg te kunnen gaan.
    just my 2 cent
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

      IS = Image Stabilisation

      L = is een aanduiding voor de topklasse lenzen met een spatwaterdichte afwerking bij canon

      Voor de rest kan jij enkel gaan beslissen welke lens je effectief wilt.

      Veel hangt af van wat je op de foto wilt.
      Voor landschappen gaan de meeste idd meestal een breedhoek gaan gebruiken, dus hier is de 17-55 geen slechte keuze.
      Doch om je kinderen kan 55mm te kort zijn indien je op een afstand wenst te blijven.
      Hier kan dan de 24-70 mss voldoende zijn of kan 70 ook net niet voldoende zijn naar je mening.
      Ook kan het zijn dat je 24 mm wel breed genoeg vind en 70mm voldoende en ben je dus gesteld met de 24-70, doch heb je dan geen beeldstabilisatie. Dan komt daarbij de vraag, vindt je dat noodzakelijk?
      Een bijkomende vraag die je jezelf kan stellen is, heb ik die 2.8 effectief nodig? Is f4 niet voldoende (komt neer op 1 stop licht)?
      Hierdoor breidt je keuze dan ook weer uit. Want dan heb je idd die 17-40 maar ook de 24-105 IS L die dan net dat beetje meer zoom heeft.
      Nog een bepalende factor kan zijn, wil je in de toekomst naar FullFrame => dan kan je de 17-55 2.8 IS niet meer gebruiken want dit is een EF-S lens en past enkel op crop / APS-C camera's.

      Ik wil je alleen maar duidelijk maken dat het allemaal geen makkelijke keuzes zijn.

      Een perfecte set bereiken is sowieso steeds heel moeilijk en dat geldt voor iedereen hoor want je moet altijd rekening houden met je wensen maar daar komt dan nog het aanbod bij kijken en de geldbeugel ook nog eens.

      Het "Bokeh" zoals jij ook aanhaalt, is heel afhankelijk van lens tot lens en en ook weer een eigen voorkeur / smaak. Je moet er ook rekening mee houden dat je dit niet verwart met de DOF (ScherpteDiepte), al leunt dit heel sterk tegen elkaar aan.
      Voor de DOF moet je idd al naar de lichtsterkere lenzen effectief en wil je dan nog echt de extra speciale 'bokeh', dan zit je dan ook nog eens het beste bij de prime-lenzen die heel lichtsterk zijn, F1.4 & 1.2 en hier zitten dan nog veel verschillen onderling op tss de lenzen, zowel qua bereik als qua merk. Want je hebt natuurlijk niet alleen canon lenzen maar ook sigma, tamron, tokina bvb.
      Er zijn hier bvb mensen die meer houden van het bokeh van een sigma 85 1.4 t.o.v. de canon 85 1.2 en omgekeerd.

      Ik weet dat het een hele boterham is om te lezen en dat het je keuze niet makkelijker zal maken.

      Het is enkel mijn bedoeling om aan te duiden dat met de doelen die je voor ogen hebt en de eisen die je zelf al stelt, er vermoedelijk al niet zal komen met 1 lens zoals je wilt.
      Waar je dus desbetreffend dan ook rekening kan houden. Lenzen verliezen minder snel hun waarde dan body's dus indien een lens je niet bevalt, kan je deze steeds doorverkopen. Ook kan je gaan opteren voor de 'goedkopere' maar ook goede third party lenzen bij sigma / tamron / tokina om je budget onder controle te houden en toch het bereik te coveren dat je vermoedt nodig te hebben.

      Als ik met de eisen die jij stelt en wat jij wilt doen aan fotografie zou gaan zeggen wat een mogelijkse keuze zou kunnen zijn, dan zijn dit 2 mogelijkheden:
      1. 24-105 f4 IS L USM
      2. 17-55 f2.8 IS USM + 70-200 f4 IS USM L


      Deze 1ste mist mogelijks wat breedhoek op crop maar biedt toch een lichte zoom voor je kinderen te doen in bvb de tuin.
      De 2de combinatie geeft je dan de lichtsterkte en de breedhoek, die beiden zullen van pas komen binnenshuis en waar de breedhoek mss meer jouw voorkeur zal genieten bij landschappen. De 70-200 geeft je dan de zoommogelijkheid om je kinderen vanop een afstand te fotograferen zonder hun medeweten deels en toch nog vrij lichsterk.
      Indien je hier toch effectief ook lichtsterkte wilt, kan je de 70-200 f2.8 L overwegen zonder beeldstabilisatie voor de prijs, waar je dan wel met een richtlijn moet rekening houden voor je sluitertijd die het dubbele bedraagt vanje brandpuntafstand.
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

        Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
        1) het is Bokeh
        2) met een 60D zou ik gaan voor de 17-55 f/2.8 IS, je zit met een crop sensor dus doe deze mm x 1.6 en je hebt je effectief bereik, wat zeker voldoende is voor hetgeen jij wil doen.
        3) IS = Image Stabilisation
        USM = Ultra Silent Motor
        L = Luxury ( top klasse bij canon lenzen )
        Die L moet je soms met een korreltje zout nemen, ik bezit namelijk een goeikope 85mm f1.8, en al de rest zijn L lenzen. Maar deze moet zeker niet onderzoen aan kwaliteit hoor. De 17-55 f/2.8 zou volgens de meesten ook een L mogen zijn.
        De 24-70 heeft geen IS dus je gaat niet zomaar vaste onderwerpen kunnen fotograferen in donkere omstandigheden en deze trekken uit de losse hand. Wat wel mogelijk is met de 17-55. Beide lichtsterk, maar de ene heeft IS, de andere niet. Als enige lens, zou ik zeker de 17-55 nemen gewoon om breed genoeg te kunnen gaan.
        just my 2 cent
        Thx!
        - Als enige lens de 17-55 nemen is wat ik toch nogal heb gehoord/gelezen.
        - Ah ja , die L van Luxury dat zijn dan lensen met dat fijne rode lijntje?
        - Dat van die crop factor ken ik nog niet zo goed. Dus 17-55 is in praktijk dan (x 1.6) 22-88? Dus zeker goed om portraiten te nemen waarvan ze zeggen dat je best rond de 80 mm zit?
        Canon 5DmkIV gripped | EF 16-35mm f/2.8 L II | EF 24-70mm f/2.8 L II | EF 100mm f/2.8 L Macro | EF 70-200mm f/2.8 L II | EF 100-400mm f/5.6 L II | Sigma 35mm f/1.4 | EF 135mm f/2 L

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

          Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
          IS = Image Stabilisation

          Nog een bepalende factor kan zijn, wil je in de toekomst naar FullFrame => dan kan je de 17-55 2.8 IS niet meer gebruiken want dit is een EF-S lens en past enkel op crop / APS-C camera's. .
          Wat zijn full frame camera's? De mark III enzo of is de Eos 7D ook full frame?

          Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
          Ik wil je alleen maar duidelijk maken dat het allemaal geen makkelijke keuzes zijn.
          Een perfecte set bereiken is sowieso steeds heel moeilijk en dat geldt voor iedereen hoor want je moet altijd rekening houden met je wensen maar daar komt dan nog het aanbod bij kijken en de geldbeugel ook nog eens.
          Dat had ik al door ;-))

          Denk dat ik zowieso de 2 lensen eens zal moeten testen in de winkel.
          Canon 5DmkIV gripped | EF 16-35mm f/2.8 L II | EF 24-70mm f/2.8 L II | EF 100mm f/2.8 L Macro | EF 70-200mm f/2.8 L II | EF 100-400mm f/5.6 L II | Sigma 35mm f/1.4 | EF 135mm f/2 L

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

            Oorspronkelijk geplaatst door siamees Bekijk bericht
            Wat zijn full frame camera's? De mark III enzo of is de Eos 7D ook full frame?



            Dat had ik al door ;-))

            Denk dat ik zowieso de 2 lensen eens zal moeten testen in de winkel.
            De 5D is full-frame, de 7D (heb ik zelf) niet.
            Persoonlijk pleit ik voor de EF-s 17-55 f/2.8 IS voor een cropcamera; die lens zit trouwens bijna altijd op m'n camera. Voor mij zou 24mm niet breed genoeg zijn.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

              Heb zelf een 60D.
              Had ook een 17-55 2.8 van Canon
              Heb nu een 17-50 2.8 van Tamron

              Geen slecht woord over de Canon wat betreft de kwaliteit van de foto's, maar wel groot/zwaar, en duur.

              Geen slecht woord over de Tamron wat betreft de kwaliteit van de foto's, maar wel lichter, en véééél goedkoper.

              PS Canon zou beter zijn bij grote afdrukken, maar daar heb ik geen ervaring mee, gezien ik nooit foto's van de Canon lens groot heb laten afdrukken.
              Heb nu een paar weken geleden een viertal foto's, gemaakt met de Tamron 17-50 2.8, laten afdrukken op posterformaat (50 x 75 cm) en sta versteld van het resultaat.......... was nochtans via de website van Aldi .

              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                Oorspronkelijk geplaatst door siamees Bekijk bericht
                Wat zijn full frame camera's? De mark III enzo of is de Eos 7D ook full frame?
                de xxxD-reeks is een APS-C (crop-factor 1.6)
                de xxD-reeks is een APS-C (crop-factor 1.6)
                de 7D is een APS-C (crop-factor 1.6)
                de 1D is een APS-H (crop-factor 1.3)
                de 1Ds is een FullFrame
                de 5D is ook een Full Frame
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                  de 17-55 IS 2.8 en een Speedlite 430EXII flitser.

                  Deze combo zit bij mij 95% van de tijd op mijn 40D.
                  Staar je niet alleen blind op de 2.8 Een flitser is ALTIJD een goede aanwinst.

                  Veel succes met de keuze en geniet van moeder en kind want ze zijn zo snel groot...
                  Mijn dochter is nu 2 jaar geworden en het leek nog maar 'gisteren'. De enkele slapeloze nachten niet meegerekend!

                  Greetz!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
                    de 17-55 IS 2.8 en een Speedlite 430EXII flitser.

                    Deze combo zit bij mij 95% van de tijd op mijn 40D.
                    Staar je niet alleen blind op de 2.8 Een flitser is ALTIJD een goede aanwinst.

                    Veel succes met de keuze en geniet van moeder en kind want ze zijn zo snel groot...
                    Mijn dochter is nu 2 jaar geworden en het leek nog maar 'gisteren'. De enkele slapeloze nachten niet meegerekend!

                    Greetz!
                    Thx, will do!

                    Het is nog niet beslist. Een lens kiezen is 10 keer moeilijker dan de camera. Vanavond afspraak bij vriend met nikon D90 met 18-105mm lens. Cropfactor van nikon moet ongeveer dezelfde zijn als eos D60 dus ik ga het bereik eens uittesten.
                    Canon 5DmkIV gripped | EF 16-35mm f/2.8 L II | EF 24-70mm f/2.8 L II | EF 100mm f/2.8 L Macro | EF 70-200mm f/2.8 L II | EF 100-400mm f/5.6 L II | Sigma 35mm f/1.4 | EF 135mm f/2 L

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                      Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                      IS = Image Stabilisation

                      L = is een aanduiding voor de topklasse lenzen met een spatwaterdichte afwerking bij canon
                      klopt ook niet helemaal. Ik heb namelijk de 35L en de 135L en beide hebben geen spatwaterdichte afwerking hoor. Maar zijn wel uitzonderlijke lenzen in hun soort.
                      UnicornPictures on Facebook & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                        Ben naar de FNAC geweest in Antwerpen en nu heeft die verkoper mij weer in de war gebracht. Ik weet dat de Canon EF-S 17-55mm lens niet op een fulframe 5D zou passen. (Geldt dit voor alle EF-S lenzen?). Maar nu zei die kerel dat omgekeerd de EF 24-70mm f/2.8 L USM enkel op een full-frame (5D) past en niet op de 60D?! Correct?
                        thx
                        Canon 5DmkIV gripped | EF 16-35mm f/2.8 L II | EF 24-70mm f/2.8 L II | EF 100mm f/2.8 L Macro | EF 70-200mm f/2.8 L II | EF 100-400mm f/5.6 L II | Sigma 35mm f/1.4 | EF 135mm f/2 L

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                          Oorspronkelijk geplaatst door siamees Bekijk bericht
                          Ben naar de FNAC geweest in Antwerpen en nu heeft die verkoper mij weer in de war gebracht. Ik weet dat de Canon EF-S 17-55mm lens niet op een fulframe 5D zou passen. (Geldt dit voor alle EF-S lenzen?). Maar nu zei die kerel dat omgekeerd de EF 24-70mm f/2.8 L USM enkel op een full-frame (5D) past en niet op de 60D?! Correct?
                          thx
                          EF objectieven passen zowel op een (Canon) fullframe als op een cropcamera.
                          EF-s objectieven passen enkel op een cropcamera. Omdat ik niet van plan ben van ooit naar fullframe te gaan, heb ik twee EF-s objectieven in mijn collectie: de reeds genoemde EF-s 17-55 f/2.8 en de UWA EF-s 10-22.

                          Dus de EF 24-70 kan evengoed gebruikt worden op een fullframe als de 5D als op een 60D (cropcamera). Vermenigvuldig voor je cropcamera die 24mm (en 70mm) met een factor van 1,6.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                            Oorspronkelijk geplaatst door siamees Bekijk bericht
                            Ben naar de FNAC geweest in Antwerpen en nu heeft die verkoper mij weer in de war gebracht. Ik weet dat de Canon EF-S 17-55mm lens niet op een fulframe 5D zou passen. (Geldt dit voor alle EF-S lenzen?). Maar nu zei die kerel dat omgekeerd de EF 24-70mm f/2.8 L USM enkel op een full-frame (5D) past en niet op de 60D?! Correct?
                            thx
                            reden waarom ge dus niet naar de grootwinkels dient te gaan die allerhande verkopen

                            wat hij dus zegt, is compleet gelogen

                            regel is simpel bij canon-lenzen:
                            - EF-S lenzen => passen enkel op een APS-C toestel (xxxD, xxD & 7D)
                            - EF lenzen => passen op alle toestellen met EF-mount (xD, xxD, xxxD)
                            Website: http://www.svisimaging.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM

                              Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                              reden waarom ge dus niet naar de grootwinkels dient te gaan die allerhande verkopen

                              wat hij dus zegt, is compleet gelogen

                              regel is simpel bij canon-lenzen:
                              - EF-S lenzen => passen enkel op een APS-C toestel (xxxD, xxD & 7D)
                              - EF lenzen => passen op alle toestellen met EF-mount (xD, xxD, xxxD)
                              OK great thx allebei. Wel gemakkelijk, nog in't stad, ff vraagje lanceren op't internet met de iPhone, en binnen 10min antwoord... :-)

                              N.B. De Eos 60D's lijken wel schaars te worden. Uitverkocht in Gorbet, nog 2 in Fnac...
                              Canon 5DmkIV gripped | EF 16-35mm f/2.8 L II | EF 24-70mm f/2.8 L II | EF 100mm f/2.8 L Macro | EF 70-200mm f/2.8 L II | EF 100-400mm f/5.6 L II | Sigma 35mm f/1.4 | EF 135mm f/2 L

                              Comment

                              Working...
                              X