Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

    Hallo,

    Ik overweeg om mij een macro lens aan te schaffen maar weet niet goed welke te kiezen en met wat ik best rekening kan houden. Dit zijn de volgende lenzen die ik op het oog had :
    Sony 100mm F2.8 Macro

    ofwel

    Sigma 105mm F 2.8 EX DG Macro OS HSM Sony

    Is er iemand die ervaring heeft met één van deze lenzen en die me wat advies kan geven welke de beste is en waarom ?
    Of is het beter om toch nog voor een andere lens te opteren ?

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Groetjes,
    Myriam
    Canon 5D mark III - EF 17-40mm F4.0 L - EF 24-105mm F4.0 L & Sony SLT A55V - Tamron Macro 90mm F2.8
    www.myriamvos.jalbum.net of facebook

  • #2
    Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

    Dag Myriam,

    Het goede nieuws is dat er geen slechte macrolenzen bestaan.

    Ik zou Sigma lenzen vermijden.
    Sinds Sony begonnen is met SLT's zijn er nogal wat problemen.
    Eerst met de A33/A55 waren er een groot aantal lenzen waarbij het diafragma niet volledig meer openging na het nemen van een foto(oa mijn 3 Sigma lenzen waaronder een Sigma 105mm 2.8 EX macro).
    En nu met de release van de A65/A77 zijn er terug problemen : http://www.sigmaphoto.com/news/notic...fitting-lenses.

    Sigma betaalt Sony niet om lenzen met hun vatting te maken waardoor ze dus ook niet weten wat er zal wijzigen in een nieuw toestel.
    Dus de vraag is als Sony opnieuw een ander toestel uitbrengt welke lenzen problemen gaan hebben.

    Ik heb de Sigma 105mm Macro vervangen door een Tamron 2.8 90mm Macro.
    Ik heb ook de Tamron 3.5 180mm Macro.

    Hoe meer mm hoe verder je van je onderwerp kunt wegblijven en je zal ook iets minder last hebben van een onrustige achtergrond.

    Sven
    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

    Comment


    • #3
      Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

      Een minolta macrolens is zeker een te overwegen optie, werkt perfect op de sony
      https://www.behance.net/Lynx1966

      Comment


      • #4
        Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

        Ik heb gemerkt dat de Tokina 100 mm macro erg scherp tekent en een mooi bokeh heeft.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

          Maakt Tokina die dan voor Sonycamera's ? De enige Tokinalens voor de Sony-Minolta A-mount is de 11-16mm...
          Last edited by JorisVdB; 14 december 2011, 08:24.
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

          Comment


          • #6
            Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

            Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
            Maakt Tokina die dan voor Sonycamera's ?
            Niet meer, maar tweedehands misschien wel ergens te vinden .
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

              Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
              Ik heb gemerkt dat de Tokina 100 mm macro erg scherp tekent en een mooi bokeh heeft.
              Deze heb ik nooit geprobeerd, maar als ik moet kiezen tussen Sigma, Tamron en Sony/Minolta, dan is het toch die laatste die mijn voorkeur heeft. Het totaalpakket van de Minolta 100mm (of Sony dus) vind ik het best. Kleuren van de andere twee zijn niet mijn ding.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Niet meer, maar tweedehands misschien wel ergens te vinden .
                De enige versie van de Tokina macro met Alpha vatting is de oude versie en die haalt niet 1 op 1 maar 1 op 2.

                Sven
                Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                Comment


                • #9
                  Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

                  Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
                  Dag Myriam,

                  Het goede nieuws is dat er geen slechte macrolenzen bestaan.

                  Ik zou Sigma lenzen vermijden.
                  Sinds Sony begonnen is met SLT's zijn er nogal wat problemen.
                  Eerst met de A33/A55 waren er een groot aantal lenzen waarbij het diafragma niet volledig meer openging na het nemen van een foto(oa mijn 3 Sigma lenzen waaronder een Sigma 105mm 2.8 EX macro).
                  En nu met de release van de A65/A77 zijn er terug problemen : http://www.sigmaphoto.com/news/notic...fitting-lenses.

                  Sigma betaalt Sony niet om lenzen met hun vatting te maken waardoor ze dus ook niet weten wat er zal wijzigen in een nieuw toestel.
                  Dus de vraag is als Sony opnieuw een ander toestel uitbrengt welke lenzen problemen gaan hebben.

                  Ik heb de Sigma 105mm Macro vervangen door een Tamron 2.8 90mm Macro.
                  Ik heb ook de Tamron 3.5 180mm Macro.

                  Hoe meer mm hoe verder je van je onderwerp kunt wegblijven en je zal ook iets minder last hebben van een onrustige achtergrond.

                  Sven
                  ik vraag me af over welk probleem ze spreken ik heb namelijk de 70-200 f2.8 van Sigma en tot voor kort de 50-500(Bigma) en beide vertonen geen enkel probleem met de A77. AF werkt(e) prima en foto kwaliteit zeer goed. Zijn er mensen die wel problemen ondervinden?
                  Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
                  https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

                    Oorspronkelijk geplaatst door Redgy1 Bekijk bericht
                    ik vraag me af over welk probleem ze spreken ik heb namelijk de 70-200 f2.8 van Sigma en tot voor kort de 50-500(Bigma) en beide vertonen geen enkel probleem met de A77. AF werkt(e) prima en foto kwaliteit zeer goed. Zijn er mensen die wel problemen ondervinden?
                    Volgens de nota van Sigma zelf(zie link in mijn post hierboven) zijn het nu een aantal HSM lenzen die problemen hebben met de A65/A77.

                    Toen ik overschakelde van de A350 naar de A55 had ik 3 Sigmalenzen(10-20mm 4.0-5.6 EX DC, 20mm 1.8 EX DG en de 105mm 2.8 Macro EX) en alledrie hadden ze het gekende probleem dat hun diafragma niet volledig meer openging na het nemen van een foto.
                    Ik had ze alledrie tweedehands gekocht en had dan ook geen aankoopfacturen(want dat had je nodig om de lenzen te kunnen laten aanpassen).
                    Ik heb ze dan maar verkocht en vervangen door Tokina en Tamron glas.

                    Blijkbaar heb jij geluk gehad maar mijn punt is wat bij de volgende release van Sony?

                    Sven
                    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

                      Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
                      .......

                      Blijkbaar heb jij geluk gehad maar mijn punt is wat bij de volgende release van Sony?

                      Sven
                      Ma ga je bij de volgende release van Sony er nog komen met je Tokina en Tamron lenzen ?
                      Want bij mijn weten is Sony momenteel de enige die met dit soort camera's werkt. Is het dan niet het veiligste om toch maar een Sony lens te kopen ?

                      Myriam
                      Canon 5D mark III - EF 17-40mm F4.0 L - EF 24-105mm F4.0 L & Sony SLT A55V - Tamron Macro 90mm F2.8
                      www.myriamvos.jalbum.net of facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

                        Oorspronkelijk geplaatst door Vossie Bekijk bericht
                        Ma ga je bij de volgende release van Sony er nog komen met je Tokina en Tamron lenzen ?
                        Want bij mijn weten is Sony momenteel de enige die met dit soort camera's werkt. Is het dan niet het veiligste om toch maar een Sony lens te kopen ?

                        Myriam
                        Veiligste uiteraard wel, maar sommige sony lenzen zijn tamron lenzen met een sony badge op (bv 18-250, 18-200, 55-200 (meer gemodificeerd), 28-75 (ondertussen ook meer gemodificeerd), etc...) en naar't schijnt heeft sony toch een aandeel van 11 procent in tamron, dus bij tamron zit je wellicht ook goed

                        Ik heb zelf de Minolta 100mm macro en 200mm macro, maar heb enkele dagen met de tamron 60mm f2 gespeeld en dat is toch ook eentje waar je eens goed zou moeten naar kijken...prijs/kwaliteit...super! (als je met de 60mm lang genoeg vindt)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

                          Oorspronkelijk geplaatst door Vossie Bekijk bericht
                          Ma ga je bij de volgende release van Sony er nog komen met je Tokina en Tamron lenzen ?
                          Want bij mijn weten is Sony momenteel de enige die met dit soort camera's werkt. Is het dan niet het veiligste om toch maar een Sony lens te kopen ?

                          Myriam
                          Het probleem met Sigma is dat ze niet willen betalen waardoor ze geen specificaties van Sony(en misschien ook van andere merken) krijgen.
                          De andere lensmakers betalen naar mijn weten wel.

                          Sven
                          Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                          Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                          Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

                            Oorspronkelijk geplaatst door Vossie Bekijk bericht
                            Hallo,

                            Ik overweeg om mij een macro lens aan te schaffen maar weet niet goed welke te kiezen en met wat ik best rekening kan houden. Dit zijn de volgende lenzen die ik op het oog had :
                            Sony 100mm F2.8 Macro

                            ofwel...
                            Als ik jou was, zou ik het heel simpel houden Myriam :
                            een Minolta/Sony 100mm, om het even of het nu de originele Minolta 100/2.8 is, of de RS, of de RS D, of de Sony.

                            Daarvan vind je er zeker eentje tweedehands.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              Als ik jou was, zou ik het heel simpel houden Myriam :
                              een Minolta/Sony 100mm, om het even of het nu de originele Minolta 100/2.8 is, of de RS, of de RS D, of de Sony.

                              Daarvan vind je er zeker eentje tweedehands.
                              Om het helemaal moeilijk te maken: ik heb de sigma 105 gekocht voor mijn Minolta d5, vervolgens is ze op mijn A700 geraakt en nu dus op mijn A77. Na 7 jaar is ze nog steeds een van mijn scherpste lenzen.
                              Makrolenzen voor makro werk gebruik je meestal met manueel focus. Alle macro's hunten van zodra er minder licht is. Nu met focus peeping op de nieuwe SLT's komt ze nog meer tot haar recht. Zeer goed manueel scherp te stellen. En dan is ze heel scherp.
                              Op de A77 gebruik ik ze soms ook voor portretten, autofocus werkt dan zonder problemen. Ze staat niet tussen de lenzen die eventueel een probleem zouden hebben.
                              Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

                              Comment

                              Working...
                              X