Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact vergelijken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact vergelijken

    Ik wil een degelijke compactcamera aanschaffen, budget ergens tot max 400€, en als er degelijke toestellen zijn voor minder is het nog beter.

    Ik ben iemand die het graag zo simpel mogelijk houdt, nu lijken mij die extra snufjes en instellingen ook wel wat, maar uit ervaring weet ik toch dat de stand "automatisch" zo goed als enige stand gaat zijn als ik de camera ga gebruiken.

    Wie maakt me een beetje wegwijs en helpt me bij m'n keuze?

    - Canon Powershot S95
    - Olympus XZ-1
    - Panasonic LX-5


    Deze drie ben ik hier in verschillende topics al eens tegengekomen.


    Nu vraag ik me af waar het grote verschil zit met de iets goedkopere toestellen die qua zoombereik beter scoren?

    - Canon Powershot SX220HS
    - Panasonic Lumix TZ20
    Last edited by Allan; 15 december 2011, 08:05.

  • #2
    Re: Compact vergelijken

    Of loont het echt de moeite om toch wat meer euro's te spenderen en voor zo'n systeemcamera te kiezen?

    Last edited by Allan; 15 december 2011, 08:06.

    Comment


    • #3
      Heb m'n vragen een beetje aangepast.

      Comment


      • #4
        Re: Compact vergelijken

        Ik gebruik een NEX 5 N met een 18-55 en een 16mm pancake en dat is een fantastische camera, die dezelfde kwaliteit geeft als een DSLR, maar weliswaar iets minder compact kan genoemd worden. Voordeel is dan weer de wisseloptiek en je start dan met een systeem waar je in de toekomst nog veel kan voor verwachten.

        Je hebt er ook een zeer degelijke videocamera bij, van beeldkwaliteit is deze gewoon subliem, alleen is het een compromis inzake de hanteerbaarheid, maar der valt zeker mee te leven !

        MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Compact vergelijken

          simpele keigoeie camera rond dat budget:

          NEX3 of indien mogelijk NEX5 series.

          topcamera's!
          Imagination is more important than knowledge...
          http://www.kiekje.be

          Comment


          • #6
            Re: Compact vergelijken

            Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
            simpele keigoeie camera rond dat budget:
            NEX5 series.

            topcamera's!
            mee eens.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Compact vergelijken

              Bedankt voor de reply's.


              Maar als ik nu die Nex3 toch te groot vind of te duur.... of te ingewikkeld misschien?
              Eigenlijk is die systeemcamera iets te duur voor hetgeen ik wens te spenderen, zou die alleen overwegen als dat echt de moeite zou zijn, zelfs voor een noob die enkel in de automatische stand foto's gaat nemen.


              Ik neem aan dat die andere camera's ook niet slecht zijn? Welke zouden jullie daarvan aanraden?

              En wat me eigenlijk het meest bezig houdt is wat het verschil eigenlijk is tussen die drie toestellen met 3.8x optische zoom en die andere twee met grote zoom en kleinere kostprijs.

              Comment


              • #8
                Re: Compact vergelijken

                Oorspronkelijk geplaatst door Allan Bekijk bericht
                Bedankt voor de reply's.

                Ik neem aan dat die andere camera's ook niet slecht zijn? Welke zouden jullie daarvan aanraden?
                Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Compact vergelijken

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  Schuldig.

                  Ik had misschien toen even moeten vermelden dat het een Ixus geworden was. Eigenlijk was zo'n grote Bridge niet echt geschikt voor ons....
                  Maar dat toestel heeft het begeven, ben er niet zo voorzichtig mee geweest tijdens een beachvolley.

                  Soit. Ik stel misschien ongeveer dezelfde vraag dan drie jaar geleden, maar de toestellen zijn dan ook niet meer dezelfde als toen.
                  Nu beperk ik me tot een compacte camera en vraag me gewoon af waar de verschillen juist zitten tussen de genoemde modellen. Ik kan het ook aan de winkelier gaan vragen, maar die praat naar z'n verkoop.
                  Daarom dat ik het hier nog eens probeer.


                  Als het u stoort hoef je me niet te helpen, geen probleem.

                  Misschien zijn er anderen die wel willen helpen, ook al heb ik een paar jaar geleden jullie al eens lastig gevallen met beginnersvragen.
                  Last edited by Allan; 15 december 2011, 10:09.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compact vergelijken

                    Oorspronkelijk geplaatst door Allan Bekijk bericht
                    Schuldig.

                    Als het u stoort hoef je me niet te helpen, geen probleem.
                    zie #6.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Compact vergelijken

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      zie #6.
                      grt,bouk.

                      En dat geeft een antwoord op m'n vraag?


                      Ik ben niet zo op de hoogte van al die gegevens, ik vraag me af waarom en hoe het komt dat die duurdere compacts slechts 3.8x zoom hebben terwijl die andere tot 16x gaan en misschien even goede foto's nemen? Waar zit dan het verschil, en heeft iemand die toch alleen maar op "automatisch" foto's neemt daar dan voordeel aan en waarom?



                      Die Nex 3 zal een prachtig ding zijn, maar het is tegelijk de duurste en minst compacte.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Compact vergelijken

                        Oorspronkelijk geplaatst door Allan Bekijk bericht
                        Bedankt voor de reply's.


                        Maar als ik nu die Nex3 toch te groot vind of te duur.... of te ingewikkeld misschien?
                        Eigenlijk is die systeemcamera iets te duur voor hetgeen ik wens te spenderen, zou die alleen overwegen als dat echt de moeite zou zijn, zelfs voor een noob die enkel in de automatische stand foto's gaat nemen.


                        Ik neem aan dat die andere camera's ook niet slecht zijn? Welke zouden jullie daarvan aanraden?

                        En wat me eigenlijk het meest bezig houdt is wat het verschil eigenlijk is tussen die drie toestellen met 3.8x optische zoom en die andere twee met grote zoom en kleinere kostprijs.

                        Eerst moet je voor je eigen al is gaan uitmaken of je eigenlijk wel een camera wenst te kopen of dat je eerder een prijs wil kopen, want een camera dat is een investering en een prijs kopen dat is een impulsieve daad, waar je later spijt van hebt, en die je niet meer verkocht krijgt. Een miskoop is een dure koop, een camera die met je mee groeit dat is pas leuk. Nu dat je der nog niet veel van weet kies je een modus waar je alleen maar op het knopje moet drukken, de intelligente automodus van de NEX is zo goed dat ik er zelfs gebruik van maak, niet tegenstaande mijn 35 jaar ervaring in de fotografie. Maar als je kennis toeneemt ga je de andere modi gebruiken, om net dat resultaat te behalen wat je in gedachten hebt.

                        Nu een paar antwoorden op je vragen .

                        Een zoomlens met een bereik van (slechts) 3.x maal is beter dan een zoomlens met een groter bereik. Dus veel zoom en goedkoop is zeker iets waar je moet voor uitkijken !

                        De kwaliteit van je beelden zit veel in de grootte van de sensor, met een grote sensor zoals een APSC formaat maak je dus betere beelden dan met een kleine sensor die in de meeste compactjes zit.

                        De kwaliteit van een camera wordt voor een groot deel bepaald door de gebruikte optiek, optiek is duur, goede optiek is nog duurder. Als je wisseloptiek hebt kan je starten met een goedkoop lensje en later upgraden.

                        MVG, Jeff C.
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment


                        • #13
                          Re: Compact vergelijken

                          thx digipic...

                          Nu, door de ogen van een fotograaf kan ik jouw stelling volgen.
                          Kopen naar prijs is iets omdat ik geen (amateur-)fotograaf ben, niet koop met oog op een wederverkoop en gewoon omdat ik prijs/kwaliteit de beste optie voor mijn gebruik zoek.

                          Rekening houdend met het feit dat ik hoogstwaarschijnlijk de ambitie niet heb om me te gaan verdiepen en dat ik dus waarschijnlijk voor altijd automatisch ga blijven werken.

                          Het is dan toch niet zo dom van mij om te denken dat het dan misschien niet zoveel uitmaakt en dat extra betalen voor bepaalde snufjes weggegooid geld gaat zijn?


                          Bedannkt voor je antwoorden.
                          - Ik kan er dus vanuit gaan dat die 3 modellen (S95/XZ1/LX5) een grotere sensor hebben dan bv die Powershot SX220 en die Lumix TZ20 en daarom mooiere foto's gaan nemen?
                          - Dus die 16x zoom van die goedkopere toestellen stelt eigenlijk niet zoveel voor?
                          - En als ik een echt goede zoom wil hebben, dan zou ik dus best overstappen op zo'n systeemcamera met zoomlens?


                          Heel misschien denk ik idd. aan zo'n systeemcamera, maar als bv zo'n S95 niet veel moet onderdoen gaan wedaar natuurlijk liever voor.

                          Onze vakantiefoto's worden meestal op de motor of op de fiets genomen, dus hoe compacter hoe beter natuurlijk.
                          Een zoombereik is niet onbelangrijk, maar een extra lens hiervoor meesleuren is niet zo praktisch.

                          Daarom dat een echte spiegelreflex eigenlijk niet interessant is, en daarom dat ik aan een systeem ben beginnen denken.

                          En als ik dan voor zo'n Nex 3 zou kiezen, hoe zit het met die lenzen?
                          Ze verkopen die met een Pancake, ik neem aan dat dit de meest compacte lens is, kan je hiermee hetzelfde als met een Canon S95 bv?
                          Of koop je 'm best met die 18-55mm? Maar dan zit je met een hele brok camera in je jas natuurlijk.

                          Wanneer gebruik je die pancake en wanneer switch je naar 18-55? Of is dit een heel domme vraag?




                          Eigenlijk wil ik gewoon een compacte camera waarmee ik op een simpele manier mooie, scherpe foto's kan nemen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Compact vergelijken

                            Oorspronkelijk geplaatst door Allan Bekijk bericht

                            ...
                            Onze vakantiefoto's worden meestal op de motor of op de fiets genomen, dus hoe compacter hoe beter natuurlijk.

                            Een zoombereik is niet onbelangrijk, maar een extra lens hiervoor meesleuren is niet zo praktisch....

                            ....Eigenlijk wil ik gewoon een compacte camera waarmee ik op een simpele manier mooie, scherpe foto's kan nemen.
                            Hiermee geef je zelf al antwoord op een aantal vragen, DSLR en systeemcamera vallen volgens mij dan uit de boot.

                            Genre XZ-1, LX5, S95 zijn prima toestellen (zelf heb ik de XZ-1) met RAW-capaciteit, iets grotere sensor en lichtsterke lensjes maar...beperkte zoomcapaciteit.


                            Voor jouw gebruiksprofiel en aangezien je zelf aangeeft dat het toestel waarschijnlijk niet van de stand "Auto" zal afkomen: compactje van rond de 200€ zal ruimschoots voldoen en spendeer de rest aan een goed doel of ergens op een terrasje volgende zomer
                            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                            Flickr - JAlbum

                            Comment


                            • #15
                              Re: Compact vergelijken

                              Het verschil met die 16x zoom vd goedkopere toestellen zit vnl in de lens (denk ook dat de sensor iets groter is). Die is lichtsterker bij de S100/Lx5/XZ-1. Dus zal beter presteren in slechte lichtomstandigheden of als je actie/sport wil vastleggen omdat je sluitertijd omhoog kan.

                              Tussen deze toestellen is er nog een verschil tussen lichtsterkte in de breedhoekstand en ingezoomd. De Panasonic is 2x lichtsterker ingezoomd dan de Canon, en de Olympus 4x. In breedbeeld zijn ze even lichtsterk.


                              Despite the longer range, Canon's managed to maintain the nice bright f2.0 focal ratio when zoomed-out, which allows it to gather more light than typical point-and-shoot cameras, not to mention kit zooms on mirrorless ILCs. Unfortunately Canon can't rewrite the laws of physics though, so to maintain the S100's small body and automatic lens cover, the focal ratio greatly reduces as you zoom-in. Indeed the already slow f4.9 of the S95 at its maximum focal length of 105mm drops to f5.9 on the S100. This is where its rivals, the LX5 and especially the XZ-1 really clean-up with much brighter focal ratios at their longest focal lengths.

                              This is the trade-off you'll need to make, and it's an entirely personal decision. The LX5 and XZ-1 boast much brighter lenses when zoomed-in, but are larger, heavier and require lens caps. The S100 loses its fast focal ratio pretty much as soon as you start zooming-in from wide angle, but you get a smaller, lighter body with an automatic lens cover.
                              Hier de volledige review vd Canon S100.
                              Last edited by alex606; 15 december 2011, 11:37.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X