Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW of JPEG

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW of JPEG

    Ik heb al veel gelezen in tijdschriften dat RAW mooi de details vastlegt, maar dan ook wat nadelen heeft, maar deze vond ik nooit echt goed uitgelegd. In wat schiet ik nu het best? RAW of JPEG?

    Groetjes Charles.
    CPPlusPhotography Flickr
    CPPlusPhotography Facebook
    CPPlusPhotography on 500 px

  • #2
    Re: RAW of JPEG

    Als je echt met je foto's wil kunnen werken zonder gegevens te verliezen : RAW
    Er zijn niet echt nadelen aan, enkel dat de bestanden wat groter zijn, maar met de huidige generatie geheugenkaarten mag dat zeker geen probleem zijn.
    Je zal de raw bestanden ook neut gewoon met iedereen kunnen delen, je zal ze dan naar jpeg of iets vergelijkbaar moeten overzetten.
    Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

    Comment


    • #3
      Re: RAW of JPEG

      Oorspronkelijk geplaatst door Quinck Bekijk bericht
      Als je echt met je foto's wil kunnen werken zonder gegevens te verliezen : RAW
      Er zijn niet echt nadelen aan, enkel dat de bestanden wat groter zijn, maar met de huidige generatie geheugenkaarten mag dat zeker geen probleem zijn.
      Je zal de raw bestanden ook neut gewoon met iedereen kunnen delen, je zal ze dan naar jpeg of iets vergelijkbaar moeten overzetten.
      En dat converteren kan toch gewoon met photoshop, hé?
      CPPlusPhotography Flickr
      CPPlusPhotography Facebook
      CPPlusPhotography on 500 px

      Comment


      • #4
        Re: RAW of JPEG

        Oorspronkelijk geplaatst door Quinck Bekijk bericht
        Als je echt met je foto's wil kunnen werken zonder gegevens te verliezen : RAW
        Er zijn niet echt nadelen aan, enkel dat de bestanden wat groter zijn, maar met de huidige generatie geheugenkaarten mag dat zeker geen probleem zijn.
        Je zal de raw bestanden ook neut gewoon met iedereen kunnen delen, je zal ze dan naar jpeg of iets vergelijkbaar moeten overzetten.
        Als je snel je foto's wil delen schiet je toch in RAW en jpeg, tenzij je nog wil bewerken dan alleen in RAW en converteren.
        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

        Comment


        • #5
          Re: RAW of JPEG

          bon, voor iedereen hier een bierke opentrekt en achterover gaat leunen, wil ik het volgende kwijt:

          RAW is zo een beetje als vers gebrande koffie. je kan d'r veel verschillende kanten mee uit, ofwel zet je sterke koffie, ofwel slappe, ofwel laat j'em koud worden, of je dient hem heel héét op.

          JPG is de tas die je voor je neus gezet krijgt in de kantine van de kaartersclub, of zoiets.

          Het heeft geen zin om in RAW te schieten als je niet de raw's wil verwerken achteraf. Als je geen koffie-kenner bent, ga je gewoon een tas koffie vragen, en geen blend van arabica en robusta, bij manier van spreken.

          voor mij is het in RAW beginnen fotograferen een revelatie geweest. Je kan ineens zoveel meer uit je beelden halen dan voorheen, maar daarvoor moet je een raw-bewerkingsprogramma (zoals camera-raw, lightroom of iets dergelijsk) toch een klein beetje beheersen.

          Je kan niet zeggen: ik trek in RAW omdat m'n foto's dan veel beter zijn. Je moet zeggen: ik trek in RAW omdat ik dan veel meer uit m'n foto's kan halen.

          good luck, enne, ik trek nooit meer jpg.

          Ch.
          www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

          Comment


          • #6
            Re: RAW of JPEG

            Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
            bon, voor iedereen hier een bierke opentrekt en achterover gaat leunen, wil ik het volgende kwijt:

            RAW is zo een beetje als vers gebrande koffie. je kan d'r veel verschillende kanten mee uit, ofwel zet je sterke koffie, ofwel slappe, ofwel laat j'em koud worden, of je dient hem heel héét op.

            JPG is de tas die je voor je neus gezet krijgt in de kantine van de kaartersclub, of zoiets.

            Het heeft geen zin om in RAW te schieten als je niet de raw's wil verwerken achteraf. Als je geen koffie-kenner bent, ga je gewoon een tas koffie vragen, en geen blend van arabica en robusta, bij manier van spreken.

            voor mij is het in RAW beginnen fotograferen een revelatie geweest. Je kan ineens zoveel meer uit je beelden halen dan voorheen, maar daarvoor moet je een raw-bewerkingsprogramma (zoals camera-raw, lightroom of iets dergelijsk) toch een klein beetje beheersen.

            Je kan niet zeggen: ik trek in RAW omdat m'n foto's dan veel beter zijn. Je moet zeggen: ik trek in RAW omdat ik dan veel meer uit m'n foto's kan halen.

            good luck, enne, ik trek nooit meer jpg.

            Ch.
            Mooi vverklaard, zo kan ik het niet .

            Comment


            • #7
              Re: RAW of JPEG

              mooi egzegd. En voor mij ook RAW dus. maar voor we hier weer vertrekken, misschien eerst effe zoeken hier op de site. Zijn al enkele pittige draadjes over geweest waar de voor- en tegenstanders hun zegje gedaan hebben.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #8
                Re: RAW of JPEG

                Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                Het heeft geen zin om in RAW te schieten als je niet de raw's wil verwerken achteraf.
                Vandaar dat ik gewoonlijk RAW+JPEG gebruik.

                Ik zit al genoeg uren achter de pc zonder dat ook nog eens in de vrije tijd te moeten doen.
                Meer dan 99% van de JPEG-output voldoet ruim.
                Als het dan een keer echt moet, ga ik wel eens met RAW aan de slag, maar dat is echt wel zelden.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment

                Working...
                X