Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1 lens ipv 2?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1 lens ipv 2?

    Hallo iedereen.
    Heb jullie forum juist ontdekt...knap.
    Ik heb een Sony A330 met twee objectieven : 18-55 (SAL1855) en 55-200 (SAL55200-2).
    Ik ben beginner en verre van een kenner.
    Nu heb ik een beetje rondgekeken (en wat gespaard) en gezien dat er objectieven van 18-200 (of 18-250) bestaan.
    Nu de vraag, is het verstandig om mijn twee lenzen te vervangen door één? (voor- en nadelen?)
    Alvast bedankt.
    Grtz

  • #2
    Re: 1 lens ipv 2?

    Hoe groter het zoombereik van een lens is hoe meer concessies er gedaan moeten worden t.a.v. lichtsterkte dan wel kwaliteit.

    Voordeel van de 18-200 is dat je geen lenzen hoeft te wisselen. (waarom koop je dan een reflex?) Nadeel is de wat minder kwaliteit, zichtbaar vooral in de hoeken.

    Het gaat dus om de verwachtingen die jij aan je apparatuur stelt. En dat heeft weer te maken met het doel van de fotobestanden. Is het doel een afdrukje van 10 x 15 cn of een vergroting, A2 formaat, voor aan de muur??
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: 1 lens ipv 2?

      Ik ken er nu ook niet zoveel van maar het is mij al opgevallen dat de meeste fotografen in trapjes werken. Vb: 18-50 f2.8, 24-70 f2.8, 70-200 f2.8..... Hoe langer de zoom hoe meer kwaliteitsverlies zeker.
      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: 1 lens ipv 2?

        zoals annoh het beschrijft, is duidelijk

        hoe langer je bereik in 1 lens, hoe meer je inboet aan kwaliteit.

        de lenzen die bij die A550 worden verkocht, zijn de standaard kitlenzen vermoed ik.

        Ook nikon & canon hebben deze. Prijs / kwaliteit zijn die lenzen goed.
        Ze zijn vnl ideaal om te leren.
        Zo kan je op termijn gaan uitpluizen waar je interesses liggen en wat je dus effectief nodig hebt. Dit zowel qua bereik, lichtsterkte enz. Daar ga je dan op dat moment beginnen investeren in het kwaliteitsglas.
        Die kitlenzen zorgen dat je vrij aanvaardbaar de nodige leercurve kan doorlopen. Ook kan het zelfs zijn dat je met deze lenzen voldoende hebt. Dat deze voor de doeleinden die jij voor ogen hebt de kwaliteit leveren dat je wenst.

        Veel succes
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: 1 lens ipv 2?

          Dus kwalitatief gezien is het beter om de twee lenzen te behouden en hiermee verder te leren. Gemakkelijkheidshalve zou één lens idd een optie zijn...
          Gezien de prijs zal ik zal ik (denk ik) eerder investeren in een externe flits.
          Alvast dank voor de snelle en duidelijke uitleg.

          Comment


          • #6
            Re: 1 lens ipv 2?

            Indien je nog geen externe flits hebt is dat wel een aanrader.
            Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
            flickr

            Comment


            • #7
              Re: 1 lens ipv 2?

              Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
              Indien je nog geen externe flits hebt is dat wel een aanrader.
              en waarom denk je dit?

              hangt ervan wat de TS wilt bereiken en waar hij zijn foto's gaat maken
              indien hij continu buiten gaat werken bij voldoende licht doe jij hem 250-400 euro investeren in iets dat hij nooit zal gebruiken.
              je hebt iso die je kan verhogen, sluitertijd die je kan verlengen (statief bij lange sluiters noodzakelijk), ...
              en indien hij dan in de mss paar gevallen dat hij extra licht nodig heeft, kan de interne flits mss ook volstaan, rekening houdend met het soort belichting dat deze geeft

              mss kan het ook eens nuttig zijn om wat informatie op te zoeken om je toestel en de mogelijkheden te leren kennen of te spelen met de verschillende instellingen om te zien welk effect dit geeft.
              Begin met de standen AV & TV zodat je weet wat diafragma (F-waarde) alsook sluitertijd en betrek er nadien nog eens de verhoging van ISO bij, begin bij 100/200 en ga zo telkens omhoog.
              Of als je echt onmiddellijk voluit wil gaan, de M-stand
              Bekijk dan telkens welk effect welke instelling op je foto heeft. Zo ga je zien dat externe flitsen niet altijd noodzaak hoeven te zijn.

              En nee, ik heb niets tegen flitsen, integendeel want werk bijna continu strobist


              Oorspronkelijk geplaatst door DieterDieter Bekijk bericht
              Dus kwalitatief gezien is het beter om de twee lenzen te behouden en hiermee verder te leren. Gemakkelijkheidshalve zou één lens idd een optie zijn...
              Gezien de prijs zal ik zal ik (denk ik) eerder investeren in een externe flits.
              Alvast dank voor de snelle en duidelijke uitleg.
              kwalitatief gezien ben je inderdaad beter met 2 lenzen. Gemakkelijkheidshalve met 1, zo'n lens kan je bvb aanschaffen voor vakantietripjes waar je je niet wilt bekommeren om het instellen / wisselen van lenzen etc

              Ik stel dus voor:
              Begin bij het begin, koop een toestel met de bijhorende kitlenzen en begin met de leercurve.
              Nadien pas je je materiaal aan naar jouw noden / interesses.
              Dit kunnen lichtsterkere lenzen zijn of nog andere zaken afhankelijk van je interesse.

              [Mod-LesC]Blauwe kleur verwijderd. Wij zouden die liefst voorbehouden voor de Mod. Omdat je perfect gequote hebt, is er duidelijk een verschil tussen jouw tekst en degene waarop je antwoordt.[/Mod]
              Last edited by LesC; 13 december 2011, 07:58.
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Re: 1 lens ipv 2?

                Na het lezen van de verschillende meningen is het denk ik geen slecht idee is om toch nog iets meer te leren over mijn toestel.
                Het was idd een pakket : (Sony A330) met 2 lenzen (voor een schappelijke prijs )
                En is, op mijn niveau, de aankoop van een 18-200 lens de moeite... zullen zien, moest ik ineens veel beginnen reizen mss wel.

                Comment


                • #9
                  Re: 1 lens ipv 2?

                  Oorspronkelijk geplaatst door DieterDieter Bekijk bericht
                  Na het lezen van de verschillende meningen is het denk ik geen slecht idee is om toch nog iets meer te leren over mijn toestel.
                  Het was idd een pakket : (Sony A330) met 2 lenzen (voor een schappelijke prijs )
                  En is, op mijn niveau, de aankoop van een 18-200 lens de moeite... zullen zien, moest ik ineens veel beginnen reizen mss wel.
                  veel succes met je leerproces en vergis je niet, we hebben dit allemaal doorgemaakt
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment

                  Working...
                  X