Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1 lens ipv 2?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1 lens ipv 2?

    Hallo iedereen.
    Heb jullie forum juist ontdekt...knap.
    Ik heb een Sony A330 met twee objectieven : 18-55 (SAL1855) en 55-200 (SAL55200-2).
    Ik ben beginner en verre van een kenner.
    Nu heb ik een beetje rondgekeken (en wat gespaard) en gezien dat er objectieven van 18-200 (of 18-250) bestaan.
    Nu de vraag, is het verstandig om mijn twee lenzen te vervangen door één? (voor- en nadelen?)
    Alvast bedankt.
    Grtz

  • #2
    Re: 1 lens ipv 2?

    Hoe groter het zoombereik van een lens is hoe meer concessies er gedaan moeten worden t.a.v. lichtsterkte dan wel kwaliteit.

    Voordeel van de 18-200 is dat je geen lenzen hoeft te wisselen. (waarom koop je dan een reflex?) Nadeel is de wat minder kwaliteit, zichtbaar vooral in de hoeken.

    Het gaat dus om de verwachtingen die jij aan je apparatuur stelt. En dat heeft weer te maken met het doel van de fotobestanden. Is het doel een afdrukje van 10 x 15 cn of een vergroting, A2 formaat, voor aan de muur??
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: 1 lens ipv 2?

      Ik ken er nu ook niet zoveel van maar het is mij al opgevallen dat de meeste fotografen in trapjes werken. Vb: 18-50 f2.8, 24-70 f2.8, 70-200 f2.8..... Hoe langer de zoom hoe meer kwaliteitsverlies zeker.
      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: 1 lens ipv 2?

        zoals annoh het beschrijft, is duidelijk

        hoe langer je bereik in 1 lens, hoe meer je inboet aan kwaliteit.

        de lenzen die bij die A550 worden verkocht, zijn de standaard kitlenzen vermoed ik.

        Ook nikon & canon hebben deze. Prijs / kwaliteit zijn die lenzen goed.
        Ze zijn vnl ideaal om te leren.