Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera vooral voor video-opnames

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera vooral voor video-opnames

    Ik ben opzoek naar een camera om vooral te gebruiken bij video-opnames.

    Ben al even bezig geweest met het vergelijken van enkele camera's en momenteel twijfel ik tussen de 550D en de 600D van Canon. Maar andere voorstellen zijn altijd welkom.

    Momenteel opteer ik de 550D omdat die een hoger iso bereik heeft en er kwa video niet veel verschil is met de 600D.

    Geluid is niet echt belangrijk.

    Enkele voorwaarden:
    - Body kostprijs moet onder de 600EUR liggen
    - Full HD (1080p) opname aan 30fps
    - Canon (ik heb al enkele EF objectieven)

    Bijkomend zoek ik nog een passend 50mm objectief (vast brandpunt):
    - kostprijs onder 250 euro
    - liefst zo lichtsterk mogelijk (maximaal f1.7)
    - moet niet van Canon zijn maar wel degelijk

    Als er iemand nog enkele tips heeft voor het opnemen van video met een spiegelreflex camera? Waar moet je op letten? Wat doe je best niet, wat wel? Welke lenzen gebruiken jullie? Ik hoor het graag .

    Thanks!

  • #2
    Re: Camera vooral voor video-opnames

    De 550D en de 600D van Canon zijn beide goed voor filmopnamen. De 7D word ook heel veel gebruikt, )heb hier zelf een videoclip mee opgenomen) en is echt een beest van de camera. Dan natuurlijk de 5D markII, wat ook een fantastische camera voor te filmen is (misschien wel de beste, na de nieuwe C300 ) maar die 2 zijn natuurlijk een heel pak duurder.

    Ikzelf heb de 550D en gebruik deze ook vooral voor film. Heel tevreden over de camera, alleen heb ik soms het gevoel dat het klapschermpje van de 600D af en toe toch ook wel verdomd handig kan zijn. Maar voor mij voldoet de 550D ruim, tevreden over ISO, bediening...

    Filmen met DSLR is allesbehalve gemakkelijk. Een van de grootste 'moeilijkheden' is en blijft het focussen. AF is not-done bij filmen, en het klein LCD-schermpje van de camera is niet altijd even gemakkelijk. Veel oefenen en trial and error is hier de boodschap Ik zelf heb Magic Lantern op m'n camera staan, en geloof me, een absolute must tijdens het filmen (en still photography eigenlijk ook). Zeker waard om op te zoeken! Het is een firmware die je op je sd-kaartje zet met ongelooflijk veel handige features voor te filmen, zoals audio-control, focus hulp, iso... Zeker opzoeken dus!

    voor lenzen, tja, wat wil je precies gaan filmen? Ik film zelf met een Canon 50mm f1.8, een echte topper voor zijn prijs. Ik zie dat je nog een 50mm zoekt dus ik zou deze aanraden om mee te beginnen. Link.

    Voor de rest gebruik ik momenteel mijn kitlens voor gewone dingen, en mijn samyang 8mm voor skaten en andere sporten, of gewoon voor de fun.

    Wat is precies je bedoeling voor te filmen? er zijn eindeloos veel accesoires die het filmen gemakkelijker maken, maar kost natuurlijk allemaal veel geld...

    Een forum wat je zeker is moet bekijken is Cinema5D. Zowat hetzelfde als hier, alleen over filmen dslr, en in 't engels

    Meer info, PB of reactie hier
    Canon 550D gripped - 18-55mm - Samyang 8mm Fisheye - Canon 70-200 f4 L - GoPro Hero 2 - Sigma 30mm f1.4

    Comment


    • #3
      Re: Camera vooral voor video-opnames

      Mijn bedoeling is om ook vooral korte sport-movies te maken (vooral boardsports zoals snowboarding, skateboarding, longboarding & surfen). Niet alleen action beelden maar ook stilstaande beelden met wat focuswissels tussen verschillende onderwerpen. Dit zou ik dan combineren met de beelden van m'n ContourHD actioncam ge-mount op de boards om zo tot een mooi geheel te komen. Als je tips/ervaringen kan delen om zulke sports mooi in beeld te brengen hoor ik het graag .

      Die Magic Lantern ziet er heel interessant uit, erg bedankt voor de tips! De 7D en 5D liggen eigenlijk wat buiten m'n budget, al begint de 7D wel aanlokkelijk goedkoop te worden. Maar ik denk dat ik met de 550D wel voldoende zal hebben.

      Comment


      • #4
        Re: Camera vooral voor video-opnames

        De 550D is sowieso genoeg, er zal altijd een betere camera zijn, tenzij je de lotto paar keer wint en elke week een nieuwe koopt...

        Voor te skate (en toekomstig ook voor te skiën/snowboarden) heb ik nu al een paar keer een Glidecam gebruikt. Zeker de moeite om over na te denken. Link.
        Mits veel oefening komen hier heel mooie beelden uit: Video'tje
        Maar dat filmpje is natuurlijk wel door een beroeps-iemand gemaakt het laat iig het mooie aan een glide/steadi/flycam zien.

        Voor extreme sports is een fisheye imo altijd wel handig, ik ben zeer tevreden over de samyang. Samyang

        Zelf knijp het diafragma wel altijd dicht voor alles in focus te hebben, werk met mijn fisheye nooit onder de f8...
        Canon 550D gripped - 18-55mm - Samyang 8mm Fisheye - Canon 70-200 f4 L - GoPro Hero 2 - Sigma 30mm f1.4

        Comment


        • #5
          Re: Camera vooral voor video-opnames

          Bij de 60D is de geluidssterkte aanpasbaar, maar de eos 550D is ook heel goed hiervoor.

          Er is zelfs een house MD aflevering geschoten met 3 5D's als hoofdcamera en een 550D als B-cam. Zo slecht zal de 550D wel niet zijn.

          Klik

          off-topic:

          De 5D MKII ook trouwens: Klik
          Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Camera vooral voor video-opnames

            Voor audio gebruik ik een Rode videomic pro en magie lantern op m'n camera, meer moet dat niet zijn!

            Dat van House, inderdaad! Een paar afleveringen zijn gefilmd door dezelfde skater/videograaf als de link die ik poste van de glidecam. Die man is een beest achter zijn camera!
            Canon 550D gripped - 18-55mm - Samyang 8mm Fisheye - Canon 70-200 f4 L - GoPro Hero 2 - Sigma 30mm f1.4

            Comment


            • #7
              Re: Camera vooral voor video-opnames

              Magic latern moet ik ook eens zoeken. Heb jij hier een directe downloadlink van?
              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: Camera vooral voor video-opnames



                Normaal staat er ergens in een kadertje: 11.11.11. (550d,...)
                Normaal als Gé dan download, alles uitpakken en op u sdkaartje zette (gewoon in het hoofddeel, niet DCIM ofzo, het zijn verschillende bestanden...)

                Eerst zorgen dat de firmware van je camera geupdate is, en dan met de bestanden op je kaartje nog is updaten. Het lijkt allemaal eng, maar alle info staat op de site + genoeg reviews. Lees de handleiding in de download eens, maakt je al heel wat wijzer, het is
                namelijk ingewikkeld in het begin...
                Canon 550D gripped - 18-55mm - Samyang 8mm Fisheye - Canon 70-200 f4 L - GoPro Hero 2 - Sigma 30mm f1.4

                Comment


                • #9
                  Re: Camera vooral voor video-opnames

                  Mercikes voor de uitleg toon.

                  In ieder geval is de eos 550D een pracht van een toestel voor die prijs, zowel om te filmen als voor fotografie.
                  Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                  flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera vooral voor video-opnames

                    Ga je dat klapschermpje van de 600D niet missen als je een 550D koopt?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera vooral voor video-opnames

                      ik heb ooit een korte filmcameraopleiding gehad van FFTM en een stukje van een scene uit een film mogen filmen. Toen had een klapschermpje inderdaad van pas gekomen. (het was wel een duurder stukje filmcamera natuurlijk. )
                      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                      flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera vooral voor video-opnames

                        Als het kleine prijsverschil tussen 550D en 600D er nu niet toe doet, welke zou je dan nemen? Wat zijn de voordelen/nadelen van deze camera's wat betreft video-opnames?

                        Erg bedankt voor de tips trouwens allemaal!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera vooral voor video-opnames

                          Hangt ervan af of je het klapschermpje denkt nodig te hebben. Van sensor zijn deze identiek, dus zou de kwaliteit van de beelden gelijk moeten zijn.
                          Wanneer je de 550D koopt, gewoon nooit een 600D vastnemen, pas dan zal je echt denken dat je iets mist
                          Ik mis geen klapscherm, het komt misschien af en toe van pas maar ja... Het scheelt ook maar 70 euro denk ik, maar voor 70 euro heb je al een SD-kaartje, dan steek ik daar mijn geld liever in.
                          Canon 550D gripped - 18-55mm - Samyang 8mm Fisheye - Canon 70-200 f4 L - GoPro Hero 2 - Sigma 30mm f1.4

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera vooral voor video-opnames

                            Hoi Guus,

                            had de 600D toen al uit geweest voor ik mijn eos 550D kocht had ik mss voor de 600D gegaan. Mss had dan het klapschermpje doorslag gegeven... Op mijn powershot sx 20 is zat ook een klapschermpje. Nu ben ik het gewoon en mis ik het ook niet. Sinds ik met een spiegelreflex werk, ben ik met de zoeker beginnen te werken. Het is een gewoonte. Ik denk er wel paar nieuw prullekes zitten op de 600D maar voor de rest zit de 550D er in kan ik denk ik wel zeggen. Ik heb mij altijd laten zeggen, investeer in goede objectieven in plaats van dure body's...
                            Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                            flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera vooral voor video-opnames

                              Voor iedereen die filmt met dslr's en zou graag movie start/stop met een afstandsbediening willen: 2 optie's.

                              Optie 1 : Wireless IR remote Remote
                              Nadeel: remote moet contact hebben met de IR sensor op de voorkant van de 550D

                              Optie 2: Wired remote met Magic Lantern!
                              Via magic lantern kan de movie start/stop knop veranderd worden van de 'liveview' knop, naar de ofwel set-button ofwel de half-ingedrukte shutter.
                              Hierdoor kan je dus elke wired + wireless remote gebruike

                              Wou dit even delen omdat ik hier lang op heb gezocht..
                              Canon 550D gripped - 18-55mm - Samyang 8mm Fisheye - Canon 70-200 f4 L - GoPro Hero 2 - Sigma 30mm f1.4

                              Comment

                              Working...
                              X