Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

En de volgende [Nikon] lens is... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • En de volgende [Nikon] lens is... ?

    Ik weet het, lenzen kiezen is iets persoonlijk en hangt af van de behoeften... Maar ik geraak er even niet uit.

    Camera = Nikon D300s
    Lenzen zijn:
    • 50mm 1.4
    • 50mm 1.8 (hou ik enkel nog omdat ik met omkeerring wat met macro kan spelen)
    • 85mm 1.8
    • 18-200mm 3.5-5.5 (de "vakantielens")


    De kwaliteit van die eerste drie is echt superieur aan de laatste.
    Op dit moment zou ik men setje graag uitbreiden.
    Ik plan tussen 3 à 5 jaar over te stappen of FX. Dus nieuwe DX lenzen zie ik niet zitten. Daar verlies ik teveel op op die termijn. Tweedehandse DX lenzen zijn wel een optie natuurlijk. Maar er is toch een lichter voorkeur voor lenzen die ik later gewoon kan meenemen naar FX. (Gesteld dat tegen dan Nikon zijn "mount" niet veranderd heeft, maar laat ons daar niet van uitgaan)

    Volgende zaken worden overwogen:
    • UWA: Een UWA lijkt me wel iets, maar met 'ooit' een overstap naar FX wil ik daar misschien nog even mee wachten. Om echt UWA te hebben moet je met een DX toestel gewoon een DX lens hebben. Die 4mm verschil zijn op dat brandpunt met crop enorm. Ik hou wel van een landschap of van een stadszicht. Maar het verschil met de 18-200 is klein en ik vraag met af dat op pakweg een f8 het kwaliteitsverschil groot is. Ik denk dat dat wel meevalt op dergelijk diafragma. Niet?
    • 17-55 tweedehands: Staat vaak in de aanbieding tweedehands. Lees overal dat het een super lens is. In tegenstelling tot voor landschappen zal ik deze voor 'mensen' wel opendraaien en dan is die 2.8 wel van belang natuurlijk.
    • 105mm macro: is een FX lensje waar ik veel goeds over lees. Tevens een mooie uitbreiding op mijn huidige set van vaste brandpuntlenzen. De prijs nieuw is schappelijk. Gaat wat verder dan de 85mm en kan ik in 1 keer wat meer met macro spelen. Al zal dat laatste op korte termijn niet al te veel aandacht kunnen krijgen.
    • 70-200: Ja, die lijkt op ieders verlanglijstje te staan. Maar het budget is er niet en het zou ook niet verantwoord zijn deze te kopen voor mijn gebruik. De oude versie zie je tweedehands wel eens langskomen, maar dan nog... Nee... ik moet mezelf op een bepaald moment een halt toeroepen. Deze is "off the list".


    Wie kan mij wat meer argumenten geven?
    Zoom tot 55mm en daarboven vaste brandpunten lijkt me wel een leuke optie. De vraag is dan: welke eerst... de 105mm of toch die 17-55?

    Alvast bedankt voor al jullie wijsheid.

    PS: Er zouden in het korte mogelijk nieuwe lenzen worden aangekondigd... Misschien is dat ook het wachten waard. :-)

  • #2
    Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

    50 1.4 + 85 1.8 + 70-300 ? deze past ook op FX en is al paar jaar mijn favoriete lens

    De 70-300 vind je 2e hands al rond de 300 €
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

    BD1614BE

    Comment


    • #3
      Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

      Foutje...
      Last edited by Jefzor; 12 december 2011, 13:58.

      Comment


      • #4
        Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
        35mm 1.8? Handiger dan de 50 op crop en een mooie breedhoek op fullframe.
        35 1.8 is een dx lens...
        Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

        Comment


        • #5
          Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

          35mm 2.0 is FX-lens, komt zeker in aanmerking, moest ik in jouw plaats zijn.

          Ook de 70-300 te overwegen, is ook FX-lens.

          grts
          Nikon Df

          Comment


          • #6
            Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

            Sigma 12-24 behoorlijk UWA op DX en verschrikkelijk UWA op FX.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

              2 opties, in volgorde van mijn voorkeur

              - Waarom overweeg je wél een (dure) dx standaardzoom en geen (minder dure) dx UWA? Die breedhoeklens zou je huidige set imho wel het mooist aanvullen. Zoek een goedkope 2e handse 12-24/10-20/11-16, is een prima investering voor die komende 3 jaar tot je een FF toestel koopt.

              - 100mm macro en 50 1.8 wegdoen (meest economische oplossing).
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

                @ ThierryM:
                Die 100mm (Dacht aan nikkor 105mm f/2.8G) macro heb ik nog niet op dit moment.
                Die tweedehands UWA is idd misschien wel een goed idee. Bedankt voor de tip (ook anderen bedankt!)
                Die dure DX standaardzoom... ik weet het niet, ik ging er altijd van uit dat die kwalitatief zéér zéér goed is, omdat het zo'n populaire lens is.

                @ Iedereen:
                In verband met de 70-300, is deze kwalitiatief veel beter dan de 18-200? Want ik moet zeggen, ik heb de 18-200, maar zal deze nooit erop zetten als ik prachtige plaatjes wil schieten. Ik weet dat geen enkele zoom de kwaliteit haalt van een vaste brandpuntslens. Maar al hij al in de buurt komt, zou ik hem wel willen overwegen.
                De 18-200... 't is smaak, maar de foto's die daaruit komen hebben mij nooit bekoord.

                Comment


                • #9
                  Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
                  In verband met de 70-300.
                  Kijk dan ook eens naar de Tamron 70-300 USD VC, ik ben daar zeer tevreden over op FX. Ook verschillende reviews hebben hem hoger staan als als de Nikkor, wel scherp op 300mm, en de VC is erg effectief. Ook de AF werkt zeer stil en nauwkeurig(ook in het donker).
                  Dit was erg donker en de lens volopen: 210mm 5.3 1/80 10.000 iso
                  Last edited by hjanssen; 13 december 2011, 10:46.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Niki VK Bekijk bericht
                    35 1.8 is een dx lens...
                    koop een tweedehands 35 f1.8 lensje... en verkoop het later als je naar DX gaat terug... voor dezelfde prijs! Het is één van de fijnste lensjes voor een DX camera... veeeel leuker als een 50mm...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      koop een tweedehands 35 f1.8 lensje... en verkoop het later als je naar DX gaat terug... voor dezelfde prijs! Het is één van de fijnste lensjes voor een DX camera... veeeel leuker als een 50mm...
                      Ga ik dan niet beter in één keer voor de 35mm 2.0D? Die heeft maar een halve stop minder dan de 1.8 en kan ik nadien houden? Is ook maar niet zoveel duurder.

                      Comment


                      • #12
                        Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

                        Koop een tweedehands Nikkor 17-55 mm 2.8. Wedden dat ze er bijna niet meer afgaat ?
                        Deze is een beetje uit de picture sinds meer en meer fotografen op FX overschakelen, maar het is in mijn ogen nog altijd een van de toplenzen van Nikon. En tweedehands al te vinden voor een redelijke prijs. Als je later een FX toestel zou kopen, hou dan die 300 s als tweede body, en je zit voor jaren gebeiteld. Allez, da's mijn gedacht hé.

                        Comment


                        • #13
                          Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
                          Ga ik dan niet beter in één keer voor de 35mm 2.0D? Die heeft maar een halve stop minder dan de 1.8 en kan ik nadien houden? Is ook maar niet zoveel duurder.
                          dat kan ook... doch op het 35mm f1.8 lensje als je 't tweedehands zou kopen, doe je geen verlies... en 't is nog wat scherper en sneller (AF'S)
                          ik heb ze allebei gehad, doch nu overgeschakeld op de F2.0, vermits ik vooral met de D700 werk... Maar op m'n krop camera vond ik het F1.8 lensje iets beter presteren.
                          Last edited by d_oracle; 14 december 2011, 07:18.
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

                            Als je de 70-200 te duur vindt en bij Nikon wil blijven is er ook de 80-200 f/2.8. 2de hands max 650€ en een superlens.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: En de volgende [Nikon] lens is... ?

                              Bedankt iedereen voor de tips en info. Ik heb er zeker wat aan!
                              (Ze mogen blijven komen uiteraad ;-) )

                              Comment

                              Working...
                              X