Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000 autofocus problemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7000 autofocus problemen

    Heb me net een splinternieuwe d7000 aangeschaft. Eerst wat normale portretjes geschoten, wat architectuur. Alles ok. Foto's waren prima.
    Maar dit WE heb ik mijn nieuwe speeltje voor het eerst mee uitgenomen naar de cyclocross in Overijse. En daar liep het helemaal mis. Van de +350 foto's was 90% out of focus. Het leek of de focus niet wilde locken en/of er wat mis was met de tracking. Kreeg zowat een attack. Ik zag ter plekke al dat er wat scheelde, vandaar dat ik van lens wisselde om de shutterspeed NOG op te krikken naar +800/s. Maar thuis op het grote scherm was het resultaat catastrofaal slecht.
    Om mijn verhaal niet al te lang te maken, hou ik mijn theoriën voor mezelf, maar vraag eens wat jullie denken dat er mis zou kunnen zijn.

    Lens: Nikkor 17-55mm F2.8 en daarna Nikkor 35mm F1.8
    Had mijn focus identiek ingesteld als op mijn oude D300 aangezien dat altijd fantastische resultaten opleverde: AF-C, C.High (5Fps), AF-area auto. Als flash gebruikte ik SB-700 met TTL.
    Als SD kaarten: 2 x Sandisc 32GB, 30Mb/s.

    Kan iemand zo direkt zien wat er mis is gegaan? Thxs alvast voor de antwoorden.

  • #2
    Re: D7000 autofocus problemen

    Foutieve scherpstelling heeft toch niets te maken met de sluitertijd?
    Ik zou voor zo'n situatie eerder AF-C met "dynamic 9 points" of 3D tracking gebruiken.

    Uiteindelijk zijn er maar enkele opties:
    1. Auto-area stelt scherp op de verkeerde plaats in het kader (maar dat zie je dan door de zoeker).
    2. Auto-area stelt scherp op de juiste plaats in het kader maar je zit met front- of backfocus. Is relatief eenvoudig te testen.
    3. Er is iets mis met je camera.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: D7000 autofocus problemen

      Tja, heb de shutterspeed nog opgeschroefd omdat ik zag dat mijn foto's niet scherp waren, en dacht dat het misschien daaraan lag.

      Comment


      • #4
        Re: D7000 autofocus problemen

        Op die manier.. ik veronderstelde dat je van in het begin zag dat je foto's fout scherpgesteld waren en niet onscherp door beweging. Sowieso zouden de sluitertijden die met je D300 voldoende waren ook moeten voldoen voor scherpe foto's op je D7000, als de omstandigheden hetzelfde zijn.

        Anders moet je eens enkele voorbeeldfoto's tonen.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: D7000 autofocus problemen

          Ik zal me waarschijnlijk moeten schamen, maar ik ben hier nu al een uur aan het zoeken hoe een mens in gods naam een fotoke in die reactie moet gezet krijgen. En kan het gewoon niet vinden. Het draait hier toch om foto's dacht ik. Lijkt wel of ze er alles aan doen om het zo moeilijk mogelijk te maken

          Comment


          • #6
            Re: D7000 autofocus problemen

            Hier het linkje...

            Groeten Hervé.

            Comment


            • #7
              Re: D7000 autofocus problemen

              Thxs Baziel, raakte der echt niet uit, pfff.
              Hier 2 voorbeelden, maar heb er tientallen als je wil.
              [/IMG]

              Comment


              • #8
                Re: D7000 autofocus problemen

                Moah vent toch, wa es da ierre, nog es probeere:

                Comment


                • #9
                  Re: D7000 autofocus problemen

                  heb je ook foto's met een kleiner diafragma (groter f-getal) ?
                  Misschien komt die onscherpte door het grote diafragma.
                  Ervaring is de som van je fouten.
                  Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

                  Comment


                  • #10
                    Re: D7000 autofocus problemen

                    Er is toch scherpte in de foto (in de regionen van de hotdog-brak), het is dus normaal niet het diafragma...
                    Gewoon een fout met het scherpstellen. Nu valt de scherpte in de achtergrond en niet op het object.

                    Verkeerde focus punt geselecteerd?
                    Verkeerde autofocus gebruik? (zou niet in zulke onscherpe foto's resulteren...)
                    Het knopje op de lens perongeluk op M gezet (zie, hoor en voel je normaal wel )
                    Fout in de camera?
                    ...

                    Kan vanalles zijn ...
                    Last edited by C. Ruben; 17 december 2011, 13:47.
                    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: D7000 autofocus problemen

                      Zelf, manueel, je focuspunt kiezen en je foto's zullen scherp zijn!
                      Nu heeft je camera het hamburgerkot gekozen om op scherp te stellen....
                      Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: D7000 autofocus problemen

                        Precies alsof je focuspunt altijd op de rechterkant stond, kun je zien aan het klein vierkantje in de zoeker en verzetten met de multiselector van de ok-knop.
                        Groeten Hervé.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D7000 autofocus problemen

                          Ik zou zoals ThierryM schrijft in deze situatie Dynamic Area AF gebruiken en geen Auto Area AF. Gebruik 9 of 21 focuspunten (weet niet of je bij de D7000 deze optie hebt), dit werkt sneller dan ze allemaal te gebruiken.
                          3D Focus Tracking zou ik ook niet gebruiken, geeft niet altijd goeie resultaten.

                          't Is maar van horen zeggen van een kennis die ook een D300 en D7000 heeft en beweert dat de autofocus van de D300 beter is (sneller en correcter). Misschien is dit wel een bevestiging waarom dezelfde settings op de D300 wel OK waren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D7000 autofocus problemen

                            Moet zeggen: op die eerste 2 pics, heeft het toestel vele meters zijn tijd om zich te focussen en te tracken. Die dames rijden rechtdoor en bergop, dus dat ging niet snel. Als het dat nog niet kan, daar heb ik het toch een beetje moeilijk mee zenne, het gaat per slot toch door voor beste 'amateur'-Nikon. Als ik voor zoiets simpel al moet downsizen naar 9 pts, slik....
                            Voor 'den jar' hier nog wat pics in de bocht genomen.
                            En ja, goed opgemerkt, het valt op dat de omgeving scherp is, en het onderwerp niet.


                            Comment


                            • #15
                              Re: D7000 autofocus problemen

                              Oorspronkelijk geplaatst door lupo60 Bekijk bericht
                              Moet zeggen: op die eerste 2 pics, heeft het toestel vele meters zijn tijd om zich te focussen en te tracken. Die dames rijden rechtdoor en bergop, dus dat ging niet snel. Als het dat nog niet kan, daar heb ik het toch een beetje moeilijk mee zenne, het gaat per slot toch door voor beste 'amateur'-Nikon. Als ik voor zoiets simpel al moet downsizen naar 9 pts, slik....
                              Voor 'den jar' hier nog wat pics in de bocht genomen.
                              En ja, goed opgemerkt, het valt op dat de omgeving scherp is, en het onderwerp niet.
                              downsizen naar 9 pts ?

                              je moet gewoon slechts 1 scherpstelpunt kiezen ! of 1 met enkele rondliggende "hulpfocuspunten"

                              daar zal uw probleem liggen ....
                              Mijn website: http://www.michelpyck.be

                              Comment

                              Working...
                              X