Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

    Hallo allemaal,

    Tijdens onze vakantie jl zomer in Zuid Afrika ben ik erachter gekomen dat mijn 70-300mm niet het gewenste resultaat geeft ....de foto’s zijn goed en de lens is redelijk snel maar ik wil meer bereik hebben.

    Mijn vraag is welke (tele)lens kan ik het beste aanschaffen?

    Momenteel gaat mijn voorkeur en budget uit naar een Sigma 150-500mm f/5-6.3 AF APO DG OS HSM of een SIGMA 50-500/4.5-6.3 APO DG OS HSM Nikon-AFD

    Mogelijk hebben jullie ervaringen met deze lenzen of hebben jullie reële andere opties van Nikon.

    Of moet ik overgaan tot een f4 prime lens van Nikon icm een teleconverter?


    Doel:
    - natuurfotografie: herten, vogels, natuurparken oa in Zuid Afrika, Kenya etc.

    Alvast bedankt voor de informatie en tips.

    Gert-Jan
    Last edited by vinkie; 11 december 2011, 14:04.
    Nikon D7000, Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6 AF-S DX VR ED , Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED

  • #2
    Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

    die sigma 150-500 en 50-500 geven een softe indruk
    idd beter een 300mm f4 en een convertor.
    of een 70-200 f2.8 met convertor. om die reden verkocht ik mij 200-500 van tamron
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

      50-500 is ook scherper dan de 150-500... meestal toch... en je hebt IS als je betaalt ervoor
      www.aeri-photography.be

      Comment


      • #4
        Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

        Ik heb beiden gehad (de 50-500 was de non-OS maar wel EX versie) en de 50-500 had in mijn geval veel scherpere foto's als de 150-500.

        Ik zie dat de nieuwe 50-500 geen EX label meer krijgt, EX staat voor de professionele lijn van Sigma, dus is het evenzeer belangrijk de lens te testen alvorens te kopen op scherpte, front en back focus, ... Dat is het probleem met Sigma lenzen, de kwaliteit van hun non-EX range van lenzen heef geen constante kwaliteit.

        Comment


        • #5
          Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

          de nikon 300mm F4 +1.4 tc is prijs/scherpte de betere keuze
          maar een eventueel alternatief wel 2 dehands (nieuw niet meer aangeboden)
          is de sigma 100-300 F4 +1.4 tc deze neem ik nu al 3 jaar mee naar zuidelijk afrika en heb meestal genoeg bereik , scherpe foto's en snelle hsm zie reviews:
          Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

          Comment


          • #6
            Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

            Ok bedankt voor de tips tot nu toe....

            Ik las dat de 50-500mm nu alleen met beeldstabilisatie is en dat de nieuwe geen EX lens meer is....anderzijds lees ik ook dat je eigenlijk beeldstabilisatie niet echt nodig hebt omdat je toch meestal een statief of beanbag gebruikt....klopt dit?

            Een Nikon 300mm F4 kost ongeveer net zoveel als een Sigma 50-500mm...

            Kan ik mijn huidige 70-300mm op een converter van Kenko plaatsen....ook hier lees ik verschillende dingen over de een zegt dat het niet kan ivm de vorm van de lens en op het Nikon forum lees ik reacties van mensen die dit met goede resultaten uitgeprobeerd hebben.

            Welke converter werkt het beste met een Nikon 300mm F4 of een Sigma 300m F4?


            Bedankt voor jullie reacties
            Nikon D7000, Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6 AF-S DX VR ED , Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED

            Comment


            • #7
              Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

              Oorspronkelijk geplaatst door vinkie Bekijk bericht
              Kan ik mijn huidige 70-300mm op een converter van Kenko plaatsen....ook hier lees ik verschillende dingen over de een zegt dat het niet kan ivm de vorm van de lens en op het Nikon forum lees ik reacties van mensen die dit met goede resultaten uitgeprobeerd hebben.


              Bedankt voor jullie reacties
              volgende week kan ik je daar meer over vertellen. De kenko is onderweg en dan ga ik dat eens proberen. Mocht het niet werken denk ik er sterk over een Nikon 300mm F4 te kopen. Je komt ze regelmatig tweedehands tegen.
              Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
              Our English website: www.kaichitravel.com
              Breng eens een bezoekje aan Siberie!

              Comment


              • #8
                Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

                Ik gebruik de 150-500 5.0-6.3 sinds vorige zomer, en heb er wat vliegende beestjes mee geschoten. Niet scherp ?? Toch wel, en slechts 1-2 stops geknepen.
                Stabilisatie is handig, maar voor Afrika niet echt noodzakelijk. Ten eerste omdat je er veel licht hebt, en ten tweede omdat de beestjes met alle stabilisatie van de wereld niet blijven stilstaan. Vergeet ook niet dat de D7000 behoorlijk ruisarm is.

                Met de 50-500 heb ik zelf geen ervaring, maar hij stelt wat langzamer scherp volgens een kennis die beide heeft/gehad heeft. Daar heeft de 150-500 geen last van.

                Bij de combinatie van een goede, snelle lens met een converter heb ik gemengde gevoelens. Een TC zal steeds een wat minder optisch resultaat geven, en je bent 1 of twee stops kwijt (x1.4 of x2). Dus als je een dure en goede 300 F4 koopt om er een TC op te zetten, dan heb je uiteindelijk een 420 F5.6 of 600 F8 die wellicht last heeft van CA en andere gebreken.

                NB : ik gebruik ook een Kenko TC 1.4x, maar vooral als alternatief, bv met de 70-200 op stap, de 150-500 thuislaten (toch groot en zwaar als je te voet bent), en de TC mee om evtl wat extra tele te hebben, dan toch nog 280 F4.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #9
                  Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                  Stabilisatie is handig, maar voor Afrika niet echt noodzakelijk. Ten eerste omdat je er veel licht hebt, en ten tweede omdat de beestjes met alle stabilisatie van de wereld niet blijven stilstaan. Vergeet ook niet dat de D7000 behoorlijk ruisarm is.
                  Dat argument van "veel licht" heb ik nooit begrepen... De mooiste foto's maak je toch net bij het zwakste licht? Bij lelijk hard licht stop ik met foto's maken. Ook op vakantie

                  Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                  Bij de combinatie van een goede, snelle lens met een converter heb ik gemengde gevoelens. Een TC zal steeds een wat minder optisch resultaat geven, en je bent 1 of twee stops kwijt (x1.4 of x2). Dus als je een dure en goede 300 F4 koopt om er een TC op te zetten, dan heb je uiteindelijk een 420 F5.6 of 600 F8 die wellicht last heeft van CA en andere gebreken.
                  Nikon's 300 f/4 verliest nagenoeg geen kwaliteit met de 1.4TC. De 420mm f/5.6 die je dan krijgt is echt wel heel goed. Ze wordt volopen enkel een tikkeltje softer in de hoeken. Met een 1.7x of 2x heb je wel zichtbaar kwaliteitsverlies.

                  De meest kwalitatieve + betaalbare oplossing lijkt me één van de volgende:
                  Sigma 100-300 f/4 met 1.4TC
                  Nikon 300 f/4 met 1.4TC
                  Nikon 80-400 f/3.5-5.6 VR (het tokina equivalent zou ook goed zijn)

                  Met de Sigma heb ik geen ervaring, maar ze zou de 300 f/4 van Nikon niet ver ontlopen qua scherpte. Als je al een 70-300 hebt zou ik die durven combineren met een 300 f/4 + 1.4TC. De 70-300 kun je dan gebruiken voor het "korte" werk (maar dan is het wel handig dat je 2 bodies hebt).

                  Een 80-400 is ook heel leuk en geeft je het voordeel van een erg mooi range, maar op 400mm is die lens minder goed dan een 300 + 1.4TC. Je hebt dus minder ruimte om te croppen achteraf.

                  Ik ben zelf van plan in februari het volgende mee te nemen naar ZA:
                  D90 + 70-200 f/2.8 VR
                  D7000 + 300 f/4 evt met 1.4TC erop
                  En dan nog wat breedhoek spul.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Dat argument van "veel licht" heb ik nooit begrepen... De mooiste foto's maak je toch net bij het zwakste licht? Bij lelijk hard licht stop ik met foto's maken. Ook op vakantie
                    Volledig akkoord, maar ook later op de dag is het nog redelijk helder. De nacht valt wel snel en abrupt (in Congo, waar ik 25 jaar geleden was, al minder in ZA), maar daarvoor heb je prachtig licht, en zijn de beestjes dikwijls aan het grazen of drinken.
                    Last edited by LesC; 12 december 2011, 10:52. Reden: Quote hersteld
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

                      weet niet wat je voor een lens wil uitgeven maar misschien is dit wat:


                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

                        Da's een goeie lens, maar kost nieuw zo'n 5-6.000 euro...
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

                          Je hebt een 70-300 - waarom dan een nieuwe superzoom overwegen die steeds minder in kwaliteit zal zijn dan een prime? (behalve Bouk z'n suggestie natuurlijk).

                          Als je meer natuurfotografie gaat doen dan raad ik je de Sigma 500mm f4,5 aan. Kwalitatief zeer goed en regelmatig tweedehands te koop voor +/- 2000 à 25OO €.

                          Nadeel is dat je er geen uren uit de hand mee kan fotograferen, maar met een monopod doet ie het prima. Heeft ook geen VR maar wél een zeer stabiele lensvoet (waar Nikon nog van kan leren). Met een Kenko 1.4 TC heb je dan al 700mm al wordt de AF dan wel trager.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

                            Voor dat budget... zou je dan niet eerder een 120-300 f/2.8 OS aanraden? Schijnt héél scherp te zijn, vervangt in één klap de 70-300 én kan goed overweg met een 1.4TC.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke telelens voor fotografie in Natuurparken?

                              Met een goede converter kan die 120-300 ook wel met 2 x TC.
                              https://www.naturephotoportal.com/

                              Comment

                              Working...
                              X