Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen voor Pentax K-r

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen voor Pentax K-r

    Goeiendag,
    ben zopas geregistreerd op dit forum.
    Ik heb een Pentax K-r en drie bijpassende lenzen:
    -een kitlens (Pentax) van 18-55mm, diafragma onbekend
    -een (oude; jaren '90?) standaardlens (Pentax) van 35-80, diafragma 4-22
    -een (ook oude) telelens (Tamron) van 80-210 mm; 1:4.5-5.6 ; diafragma 4.5-32

    Ik trek voornamelijk landschappen terwijl ik op reis ben, dus soms nogal een geklungel met de lenzen. Slechts één van de drie is trouwens gemaakt voor digitale toestellen. De andere twee werken doenbaar, maar niet altijd. Ik zit trouwens met een krap budget. Dus is alle hulp welkom.

    De Lenzen
    Ik heb enkele mogelijkheden bedacht:

    1) Alle lenzen vervangen voor één lens (van 18-200mm)
    2)Slechts de oudere lenzen vervangen voor één (50-200mm)
    3) de kitlens vervangen voor eentje van 18-80mm

    andere voorstellen? Zeg het mij a.u.b.

    Het merk
    Pentax heeft, op zijn naam, maar weinig lenzen. Er is Tamron, maar ook hier passen niet alle types erop. Als iemand nog een ander merk kent, zeg het mij gerust. Maar wat ik ook wil weten is: Hoe merk ik of de Tamron-lens past?

    Budget
    Als student zit ik met een budget. Ik wil zeker niet hoger gaan dan 500 euro. kwaliteitslenzen zijn misschien veel duurder, maar ik kan het me echt niet veroorloven.

    Please comment.
    Last edited by digital_addiction; 10 december 2011, 18:41.

  • #2
    Re: Lenzen voor Pentax K-r

    Je kan eens kijken naar de Pentax 55-300mm (de goedkope L-versie dan, een witte doos lens). Op eBay te krijgen, ook in sommige winkels in Engeland. Al leek ze mij vorig jaar nog goedkoper dan nu. Ook de "normale" versie is OK qua prijs.

    Daarnaast is er de DA 35mm f/2.4 -goedkoop en heel goed.

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen voor Pentax K-r

      Aangezien je niet te veel wilt klungelen met objectieven, zal je keuze zeker bij een zoomlens liggen. Daarnaast geef je aan dat je voornamelijk landschappen wilt fotograferen. Dan raad ik een objectief aan waarvan het bereik toch ergens tussen de 16 en 20mm begint.

      Daarvoor heb jij bij Pentax toch wel wat keuze. Idem voor Sigma en Tamron. Wanneer er bij die laatste "for Pentax" staat, kan je ze gebruiken op je K-r.

      Iets boven je budget, maar toch het overwegen waard: de Pentax SMC-DA 17-70mm F4.0 AL (IF) SDM. Prijs schommelt momenteel tussen € 500 en € 550.

      Een goedkopere optie is de Pentax SMC-DA 16-45mm F4.0 ED AL. Goed lensje dat voor een 250-tal euro verkocht word. Iets meer groothoek, wat soms handig kan zijn bij landschappen. Maar veel kleiner algemeen bereik, wat dan weer als nadeel kan beschouwd worden voor gebruik als all-round lens.

      Een optie van Sigma is de Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro HSM Pentax. Zelfde bereik als de eerste Pentax lens. Meer lichtsterkte in het korte bereik. Maar zou (ik heb ze zelf nooit gebruikt) optisch iets minder zijn. De prijs schommelt rond de € 430.

      Bovenstaande suggestie bevatten geen van alle veel mm's in het telegebied, maar deze heb je (bijna) niet nodig voor landschappen. Als je toch een telebereik wilt, dan zou ik de kitlens behouden (gebruik ik ook nog af- en toe met degelijke resultaten) en opteren voor de 55-300, zoals al aanbevolen door Joris. Of nog goedkoper de Tamron 70-300mm F 4-5.6 1:2 LD DI Pentax.

      Reviews van al deze objectieven kan je vinden op http://www.photozone.de/pentax

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen voor Pentax K-r

        Ik heb vandaag nog wat van mijn foto's bekeken.
        mijn kitlens is eigenlijk verrassend goed, de standaardlens minder.
        De Tamron, daar heb ik in het begin veel mee gesukkeld, maar was voor kort mijn favoriet.

        Ik heb er zelf ook nog over nagedacht en denk gewoon de twee oude lenzen te vervangen voor een zoomlens van 50-200mm of zelfs 18-200mm.
        de kitlens blijft, het is definitief. Ik onderschatte het eerst, maar achteraf werkte deze het beste. De reden dat ik waarschijnlijk voor 18-200mm zoomlens wil gaan is omdat ik dan meer met dezelfde lens kan werken. Een foto trekken van grasland vind ik interessant. Maar als ik af en toe ook op afstand een reiger in dat veld kan trekken , heb ik er nog meer plezier aan.

        Na wat zoeken vond ik dus deze lenzen:
        voor de zoomlens van 50-200mm
        http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-56-ed-wr.html

        die van 18-200mm
        http://preis.info/Tamron_AF18_200_F3.5_6.3_XR_Di_II_LD_Asph._Macro/_ptshsushsgso,u.htmlhttp://preis.info/Tamron_AF18_200_F3.5_6.3_XR_Di_II_LD_Asph._Macro/_ptshsushsgso,u.html
        deze pagina is in het Duits, maar ik ken een verkoper ervan in België (foto nelissen te mechelen)

        Als er nog andere (en betere) lenzen op de markt zijn, wil ik het graag weten.
        Zijn er nadelen of mankementen aan deze lenzen,zeg het me dan alsjeblieft?

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen voor Pentax K-r

          heb je eens bij 'aangeboden' gekeken, Pentax, soms intressant.

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen voor Pentax K-r

            Oorspronkelijk geplaatst door fbr2808 Bekijk bericht
            heb je eens bij 'aangeboden' gekeken, Pentax, soms intressant.
            Bedankt voor de tip. Denk al iets gevonden te hebben. Nu ben ik nog even wat research aan het doen.

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen voor Pentax K-r

              Hallo,

              Weet dat grote zoombereiken zoals 18-200 steeds een compromis zijn. Men raad aan om nooit boven de factor 3 te gaan. Ofwel zal de lens goed zijn in het groothoekbereik ofwel in het telebereik.
              In het begin dacht ik ook om voor een 18-200 te gaan maar na wat vergelijken ben ik ervan gestapt.

              mvg
              Marc
              Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
              M.v.g. Marc

              Comment


              • #8
                Re: Lenzen voor Pentax K-r

                Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
                Hallo,

                Weet dat grote zoombereiken zoals 18-200 steeds een compromis zijn. Men raad aan om nooit boven de factor 3 te gaan. Ofwel zal de lens goed zijn in het groothoekbereik ofwel in het telebereik.
                In het begin dacht ik ook om voor een 18-200 te gaan maar na wat vergelijken ben ik ervan gestapt.

                mvg
                Marc
                Hetzelfde voor mij. Ik dacht gisteren nog aan een zoomlens van 18-200mm, maar ben vanmorgen ook van dat idee afgestapt. Ik ga misschien liever voor eentje die vanaf 55mm begint. Ik heb nog wat gezocht op het internet en blijkbaar zijn de lenzen van Pentax en Tamron (beide 55-200mm) een beetje teleurstellend. Wel blijkt de Pentax SMC-DA 55-300mm F4.0-5.8 ED beter te zijn. Als het de moeite is, wil ik er wel voor gaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzen voor Pentax K-r

                  Ik gebruik als all round een Sigma 18-125 ter vervanging van de kitlens. Die heeft wat meer zoom en is kwalitatief beter dan de 18-55. Heeft wel wat vervorming in de groothoek, maar dit is makkelijk weg te werken in Lightroom. Nu weet ik wel niet of die op een K-R werkt, want de Sigma is m.i. enkel beschikbaar in HSM versie. Aan de onderkant heb ik die aangevuld met een Sigma 10-20 als echte groothoek, dus voor landschap en panorama. Aan de telekant heb ik een Sigma 120-400 op de kop kunnen tikken. Die is merkelijk beter dan de Pentax 55-300. Die heb ik gehad en is toch soft in de uiterste telestand. Wat trouwens normaal is. Die tele van Sigma is wel prijzig nieuw: +/- 800€ en weegt een ton.

                  De Pentax 17-70 f4 heb ik ook gehad. Goede lens maar voor mij te weinig tele. En na 1 jaar de scherpstelmotor moeten laten vervangen. Wel onder garantie, maar ik vond dit toch wel vlug defect gaan voor een nieuw gekochte lens. Ik meen ergens gelezen te hebben op een engelstalig forum dat die SDM motoren van Pentax vrij vlug defect gaan.
                  Comfortably numb with my Pentax

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzen voor Pentax K-r

                    Als je een nieuwe lens zoekt, is een aanvulling in het telegebied met de 55-300 de beste keuze volgens mij. Op 300mm wel wat dichtknijpen en sluitertijd >1/200
                    Gewoon doen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzen voor Pentax K-r

                      Ik gebruik als all round een Sigma 18-125 ter vervanging van de kitlens. Die heeft wat meer zoom en is kwalitatief beter dan de 18-55. Heeft wel wat vervorming in de groothoek, maar dit is makkelijk weg te werken in Lightroom. Nu weet ik wel niet of die op een K-R werkt, want de Sigma is m.i. enkel beschikbaar in HSM versie. Aan de onderkant heb ik die aangevuld met een Sigma 10-20 als echte groothoek, dus voor landschap en panorama. Aan de telekant heb ik een Sigma 120-400 op de kop kunnen tikken. Die is merkelijk beter dan de Pentax 55-300. Die heb ik gehad en is toch soft in de uiterste telestand. Wat trouwens normaal is. Die tele van Sigma is wel prijzig nieuw: +/- 800€ en weegt een ton.

                      De Pentax 17-70 f4 heb ik ook gehad. Goede lens maar voor mij te weinig tele. En na 1 jaar de scherpstelmotor moeten laten vervangen. Wel onder garantie, maar ik vond dit toch wel vlug defect gaan voor een nieuw gekochte lens. Ik meen ergens gelezen te hebben op een engelstalig forum dat die SDM motoren van Pentax vrij vlug defect gaan.
                      Ik begrijp dat je onder de 500 euro geen perfecte lens kan krijgen. Maar als ik de reviews en reacties op andere forums bekijk, lijkt die Pentax 55-300mm me zeer goed voor zijn prijs. Het is ook zo dat ik fotografie voorlopig als hobby wil behouden. De kitlens vind ik nu goed genoeg voor landschap, de andere lenzen zijn gewoon te oud (nog van een Pentax mz-50 uit 1996). Ik wil dus een nieuwere lens met telebereik en deze lens voldoet toevallig aan mijn eisen. Ik zal zeker jou advies onthouden, mocht ik over een jaar of twee genoeg bijeen sparen voor een deftige groothoek.

                      Als je een nieuwe lens zoekt, is een aanvulling in het telegebied met de 55-300 de beste keuze volgens mij. Op 300mm wel wat dichtknijpen en sluitertijd >1/200
                      Gewoon doen
                      Ik zal met dat mankementje kunnen leven hoor.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenzen voor Pentax K-r

                        Wel laat met m'n reactie mss, maar ik zou zeker aanraden een extra telezoom aan te schaffen ter aanvulling van je kitobjectief. Ultrazooms zijn mss praktisch, maar echt optisch top zijn die niet.

                        Je beide oudjes waren allicht goed om een lacune op te vullen die je niet dadelijk kon invullen door je krappe budget, maar je zal meer plezier halen uit een beter op moderne technieken aangepast objectief.

                        Als je 't kan opbrengen, verkies dan zeker de 55-300 boven de 50-200. Die is toch net iets beter. 't Blijven natuurlijk beide instaptelezooms die je best niet op volopen diafragmaopening gebruikt. 2 Stops toe kunnen ze echter wel mee.

                        Nog dit over wisselen van objectieven: het vergt inderdaad wat handigheid, maar oefening baart kunst. Wat je zeker niet moet doen is foto's laten passeren omdat je geen zin hebt van objectief te wisselen. Zo krijg je nooit de handeling onder de knie. Ik slaag er intss (na >20jaar fotograferen met een reflex) in om erg vlot van objectief te wisselen. Als op de camera objectief A zit en ik wil objectief B in de plaats, dan gaat dat zo: achterdeksel van B eraf en dat samen met B zelf in m'n linkerhand houden (B zo gedraaid dat het rode bolletje op de vatting al goed zit), dan met m'n rechterhand in één beweging A van de body halen, en onmiddellijk B erop draaien. En tenslotte achterdeksel op A plaatsen. Met de voordeksels hou ik me niet bezig als ik snel moet kunnen wisselen. Ik zorg enkel dat ik afzonderlijke vakjes vrij heb in m'n tas om de objectieven met zonnekap op erin te droppen, dan heb je de voordeksels niet nodig ter bescherming. Ik neem ze uit de tas bij de zonnekap.

                        Wim
                        Last edited by ishpuini; 13 december 2011, 08:29.
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenzen voor Pentax K-r

                          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                          Wel laat met m'n reactie mss, maar ik zou zeker aanraden een extra telezoom aan te schaffen ter aanvulling van je kitobjectief. Ultrazooms zijn mss praktisch, maar echt optisch top zijn die niet.

                          Je beide oudjes waren allicht goed om een lacune op te vullen die je niet dadelijk kon invullen door je krappe budget, maar je zal meer plezier halen uit een beter op moderne technieken aangepast objectief.

                          Als je 't kan opbrengen, verkies dan zeker de 55-300 boven de 50-200. Die is toch niet iets beter. 't Blijven natuurlijk beide instaptelezooms die je best niet op volopen diafragmaopening gebruikt. 2 Stops toe kunnen ze echter wel mee.

                          Nog dit over wisselen van objectieven: het vergt inderdaad wat handigheid, maar oefening baart kunst. Wat je zeker niet moet doen is foto's laten passeren omdat je geen zin hebt van objectief te wisselen. Zo krijg je nooit de handeling onder de knie. Ik slaag er intss (na >20jaar fotograferen met een reflex) in om erg vlot van objectief te wisselen. Als op de camera objectief A zit en ik wil objectief B in de plaats, dan gaat dat zo: achterdeksel van B eraf en dat samen met B zelf in m'n linkerhand houden (B zo gedraaid dat het rode bolletje op de vatting al goed zit), dan met m'n rechterhand in één beweging A van de body halen, en onmiddellijk B erop draaien. En tenslotte achterdeksel op A plaatsen. Met de voordeksels hou ik me niet bezig als ik snel moet kunnen wisselen. Ik zorg enkel dat ik afzonderlijke vakjes vrij heb in m'n tas om de objectieven met zonnekap op erin te droppen, dan heb je de voordeksels niet nodig ter bescherming. Ik neem ze uit de tas bij de zonnekap.

                          Wim
                          Ik begreep niet meteen uw methode. Maar na het zelf even uit te proberen, denk ik deze te kunnen toepassen. Wel ga ik nog heel wat mee moeten oefenen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lenzen voor Pentax K-r

                            een 18-80 bestaat niet voor pentax denk ik
                            een 28-80 die bestaat wel

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lenzen voor Pentax K-r

                              ik heb nog een 28mm F2.8 M lens te koop indien je interesse hebt. (volledig manueel dus)

                              SMC Pentax-M 28mm F2.8 lens reviews and detailed specifications. This popular lens came in two nearly-identical variations, depending on the year of production. The
                              Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

                              Comment

                              Working...
                              X