Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Canon lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Canon lens

    Ik wil een nieuwe lens aanschaffen.Ik zit te twijfelen tussen de canon lens EF 24-70 f2,8
    en de EF 4-105 f4L IS.Is er iemand die mij kan vertellen wat het verschil is tussen deze lenzen buiten het fragment getal. Zit hier tussen ook een verschil van beeldkwaliteit.
    Alvast bedankt voor Uw reactie.

    Johanc

  • #2
    Re: Welke Canon lens

    de verschillen:

    F2.8 tov F4 dus 1 stop lichtsterker
    ene lens gaat tot 70 mm, andere tot 105 mm
    de ene heeft beeldstabilisatie mee, de andere niet (IS)
    de 2.8 gaat zwaarder zijn de f4

    de finale keuze ligt bij jou wat je het belangrijkste acht.
    wil je met scherptediepte spelen, dan is de 2.8 de winnaar
    wil je is, is de f4 de winnaar
    wil je zoom, dan weer de f4
    is gewicht belangrijk en moet dit zo licht mogelijk zijn, weer de f4

    veel verschil zal er vermoedelijk niet zitten in de beeldkwaliteit, al ga ik hier de effectieve gebruikers het antwoord op laten geven
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Welke Canon lens

      Tja, hangt ervan af waarvoor je ze gaat gebruiken, wat jouw wensen zijn qua "telebereik", wat jouw wensen zijn qua gewicht (die 24-70mm weegt ca. 50% meer dan de 24-105mm), heb je effectief de IS nodig, ben je meer gebaat bij een groter diafragma, etc...

      Kortom, vragen waar ik op dit moment moeilijk een antwoord kan op geven.
      Je vertelt er ook niet bij welke camera je nu hebt, zijde een fullframe of een crop.
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #4
        Re: Welke Canon lens

        Bedankt voor de reactie

        johanc

        Comment


        • #5
          Re: Welke Canon lens

          ik heb ze alletwee ... en het is simpel:

          - als walk-arround lens voor citytrips etc: sowieso 24-105 IS
          - als "all-round" lens als je maar één van de twee kan kopen : sowieso de 24-70 F.8 ... want daarmee kan je indoor fotografie zonder flash, outdoor llow light fotografie, scherptediepte-effecten-fotografie enz enz doen


          In mijn eerste jaren van fotografie kon ik de 24-105 veel meer apprecieren.... En nu is het eerder de 24-70.

          Als je puur op scherpte van de foto's kijkt is de 24-105 volgens mij een ietswat scherper nog denk ik
          Imagination is more important than knowledge...
          http://www.kiekje.be

          Comment


          • #6
            Re: Welke Canon lens

            Zeer tevreden over de 24/105 maar op mijn 7D soms geen groothoek genoeg .Kan binnenshuis al eens problemen opleveren ( als je zoals hier regelmatig gezegd word de benenzoom niet voldoende is).

            Comment


            • #7
              Re: Welke Canon lens

              In essentie is het een verschil tussen f4, IS en 105mm vs f2.8.

              Beeldkwaliteit op vergelijkbare diafragma's en brandpuntsafstanden is vrijwel gelijk. De 24-70L heeft iets minder vervorming op 24mm. Het 'contrast' van de 24-70L heeft een wat meer 'open' karakter. Beide zaken zijn overigens geheel gelijk te trekken in software.

              Kies op basis van functionaliteit. Wil je beweging bevriezen of heb je 2.8 nodig, dan is de keuze duidelijk. Of schiet je veelal statische onderwerpen op kleinere diafragma's in weinig licht, dan kan de IS heel handig zijn.
              Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

              Comment


              • #8
                Re: Welke Canon lens

                heb zelf beide gehad op een 5DII en de 24-70 was zoveel aangenamer om mee te werken qua kwaliteit en gebruik voor moeilijke ( donkere ) omstandigheden. Toch zijn deze twee ook weer de deur uit omdat ik nu met primes werk die op dit vlak zoveel beter scoren. Nu om te zeggen welke van beide de beste is dat hangt echt af van wat je wilt doen zoals zovelen hier al zeggen. Tzijn beide echt heel goeie lenzen maar als ik beide had gebruikte ik de 24-105 voor all round en om niet teveel gewicht mee te zeulen zoals naar een pretpark gaan ofzo. En de 24-70 diende voor het zware werk, dit was mijn werkpaard, een rasechte werklens die nooit teleursteld. Qua scherpte was mijn 24-70 eigenlijk veel scherper dan de 24-105.En als ik zeg veel, dan was het ook veel, nu kan zijn dat ik een buitengewoon exemplaar had of dat mijn 24-105 iets minder presteerde, maar het zou me verbazen hoor.

                24-70 @ f/4.0 ( op mijn oude 40D )
                http://img861.imageshack.us/img861/637/mg1483.jpg
                24-105 @ f/4.0 ( op mijn oude 40D )
                http://img401.imageshack.us/img401/4152/mg1497.jpg

                tzijn geen echte tests, maar gewoon al om je het verschil te tonen qua scherpte die ik uit mijn 24-70 kreeg, ik denk dat de 24-105 wel iets verkeerd focussed. De kleuren komen ook zoveel beter uit de 24-70. Nu hier lijkt het verschil overdreven groot maar ons hondje bewoog waardoor lichtinval door het raam ook weer anders was en zijn kleuren bij de 24-70 iets meer tot zijn recht kwam. Beide lenzen kwam ook meer tot hun recht op de 5DII, op een 40D net niet breed genoeg en teveel télé.
                Hopelijk kan jij je keuze maken maar geen van beide zijn een miskoop. Tzijn beide echt super lenzen.
                UnicornPictures on Facebook & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Canon lens

                  Ik heb gemerkt dat de bokeh van de 24-105 mm verre van fraai is.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke Canon lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door johanc Bekijk bericht
                    Ik wil een nieuwe lens aanschaffen.Ik zit te twijfelen tussen de canon lens EF 24-70 f2,8
                    en de EF 4-105 f4L IS.Is er iemand die mij kan vertellen wat het verschil is tussen deze lenzen buiten het fragment getal. Zit hier tussen ook een verschil van beeldkwaliteit.
                    Alvast bedankt voor Uw reactie.

                    Johanc
                    Waarom twijfel je ? als ik vragen mag.

                    Als je een crop camera hebt. Dan is het overwegen waard om te kijken na de 17-55. Ik heb zelf hier nog een 24-105 liggen, maar op een crop camera mis ik toch wel erg vaak de mm onder de 24.

                    Recentelijk het objectief mee gehad na Hong Kong als walk around objectief en achteraf toch wel spijt dat ik niet de 17-55 had mee genomen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke Canon lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                      Waarom twijfel je ? als ik vragen mag.

                      Als je een crop camera hebt. Dan is het overwegen waard om te kijken na de 17-55. Ik heb zelf hier nog een 24-105 liggen, maar op een crop camera mis ik toch wel erg vaak de mm onder de 24.

                      Recentelijk het objectief mee gehad na Hong Kong als walk around objectief en achteraf toch wel spijt dat ik niet de 17-55 had mee genomen.
                      jij bent ook de eerste die ik tegenkom die beide lenzen heeft wel grappig begrijp me niet verkeerd maar de meesten die een 17-55 hebben zwieren de 24-105 toch gewoon buiten?
                      UnicornPictures on Facebook & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke Canon lens

                        We hadden er twee en er is er nog één over, echter had ik wel de intensie om de 24-105 te verkopen, maar kreeg in een week tijd zulke vage biedingen dat ik besloten heb om hem uit de verkoop te halen. Hij ligt immers niet in de weg ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke Canon lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                          We hadden er twee en er is er nog één over, echter had ik wel de intensie om de 24-105 te verkopen, maar kreeg in een week tijd zulke vage biedingen dat ik besloten heb om hem uit de verkoop te halen. Hij ligt immers niet in de weg ;-)
                          groot gelijk eigenlijk best wel een zalige lens, ik verschoot altijd van het gewicht dat ze zo licht was. Maar de kleuren van de 24-105 spraken me nooit echt aan vooral niet toen ik dan plots een 24-70L had waar de kleurtjes zoveel beter waren.
                          UnicornPictures on Facebook & Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke Canon lens

                            Tik het op youtube en kijk ff naar de vergelijkingen. Digitalrev is altijd leuk om te kijken

                            Ik vind de 24-105 niks aan.............maar die dingen zijn heel persoonlijk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke Canon lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door johanc Bekijk bericht
                              Ik wil een nieuwe lens aanschaffen.Ik zit te twijfelen tussen de canon lens EF 24-70 f2,8
                              en de EF 4-105 f4L IS.Is er iemand die mij kan vertellen wat het verschil is tussen deze lenzen buiten het fragment getal. Zit hier tussen ook een verschil van beeldkwaliteit.
                              Alvast bedankt voor Uw reactie.

                              Johanc
                              Ik heb onlangs de EF 24-70 f2.8 L aangeschaft ter vervanging van de 18-55 f3.5 een deftig spijt gehad dat ik dit niet eerder had gedaan. Gewoon een schitterende lens, zijn prijs waard.

                              mvg.
                              Alex
                              [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

                              Comment

                              Working...
                              X