Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorzetlens of tussenringen .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorzetlens of tussenringen .

    Hallo ,

    Ik ben gisteren naar konijn geweest met de bedoeling om een raynox 250 voorzetlens voor macro te kopen . Nu begon die verkoper met allerlei argumenten en formules mij te proberen overhalen een tussenringenset te kopen . Hij zij wel dat de tussenringenset niet heel veel vergroting zou opleveren , aangezien ik met de sigma 150mm werk , dus zei hij dat ik best ook een 60mm lens kocht om de maximale vergroting te verkrijgen met de tussenringen . Nu is mijn vraag , is de raynox echt zo slecht , en de tussenringen met korte macrolens zoveel beter om dit in overweging te nemen . Pikant detail , raynox net geen 60 euro , tussenringen 200+ euro zonder de 60mm lens . Ik heb van ondermeer ThierryM foto's gezien die met de 180mm sigma + raynox 202 genomen waren en die van kwaliteit geweldig zijn , dus moet ik de verkoper volgen of zou ik toch gaan voor de Raynox .

    D.b.v.

    Grtz .

    Dirk
    Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

  • #2
    Re: Voorzetlens of tussenringen .

    Die verkoper heeft het mis, verkoop je nikon spul en koop een 5DII of beter nog de nieuwste 1D met een MP

    Lijkt wel de mediamarkt daar, verkopen verkopen verkopen

    Tussenringen verkleinen de scherpstelafstand als ik t me goed herinner, of dat nu met een 50, 150 of 1500mm lens is doet niet ter zake.
    In mijn ogen is het zelfs met een 150 beter maar er zullen er hier vast zijn die dat beter kunnen staven.

    Mijn advies, neem uw toestel en lens mee naar daar.
    Schroef dat filter ervoor en maak wat foto's.
    Neem die ( of andere goedkopere ) tussenringen en maak wat foto's.
    Zet nu die tussenringen met die 60mm erop en maak wat foto's.

    Bekijk het verschil, ( laat diezelfde verkopert zeggen waarom je nu juist die 60mm zou moeten verkiezen ipv jouw 150mm ).
    Kijk wat bij jouw budget past en waar je vrolijk van word qua resultaat.

    Greets Rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: Voorzetlens of tussenringen .

      Hoe langer de lens, hoe minder het vergrotingseffect van een tussenring.
      Maar met een tussenring wordt een lens niet minder scherp omdat er geen extra lenselement wordt toegevoegd.

      De kwaliteit van een voorzetlens moet goed zijn, anders worden de foto's minder scherp, vermindert het contrast, en vergroot de kans op flare.
      Canon heeft ook voorzetlenzen die heel goed werken, maar die zijn niet goedkoop.
      Ik heb zelf de Canon 500D voorzetlens getest, die geeft op een goede lens prima resultaten, maar het werkbereik is heel beperkt.
      Met een voorzetlens kan je foto's maken vanaf een bepaalde afstand tot het onderwerp, veel speling zit daar niet op. Dat is de voornaamste reden waarom ik die Canon 500D voorzetlens vrij snel weer verkocht heb.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Voorzetlens of tussenringen .

        Ik weet ondertussen ook al dat de vergrotingsfactor op een langere lens met de tussenringen kleiner is dan op een korte lens, maar het was mij enkel te doen om een voorzetlens , en die werd mij zo hard afgeraden dat ik ben beginnen twijfelen .
        Daarom , aan de lezers van dit forum met voorzetlenzen , had ik graag geweten wat hun ervaringen waren met een raynox of iets dergelijks , zodat ik een keuze kan maken zonder teveel rekening te moeten houden met de verkoperspraat . In ieder geval bedankt voor de reacties .

        Grtz .

        Dirk .
        Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

        Comment


        • #5
          Re: Voorzetlens of tussenringen .

          Ik denk dat de verkoper, toch niet echt verkooppraatjes bovenhaalt, hoor.
          Denk dat hij je eerder tegen een mogelijke miskoop wil beschermen.
          Heb je zo'n voorzetlens al eens geprobeerd?

          Heb een Raynox MSN-202(25diopter),
          't zal wel aan mij liggen, maar kan er zo goed als niks mee aanvangen.
          Ligt gewoon in de kast.
          Heb ook de Kenko tussenringen, gebruik ik heel veel, zowel in combinatie met een echte macrolens 1:1, als close-up lenzen 1:2.
          't zal er een beetje vanaf hangen waar je goed mee over weg kunt,
          en vooral ook wat je wil bereiken, en op welke lens/lenzen, je de vergrotingslens of de tussenringen gaat gebruiken.

          Je mag best de voorzetlens en tussenringen, eens komen uittesten, als dat in de winkel niet kon.
          Last edited by pacha; 10 december 2011, 22:51.
          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

          Comment


          • #6
            Re: Voorzetlens of tussenringen .

            Hey Dirk, ik heb idd een aantal foto's met die MSN-202 gemaakt (maar op 60mm!), maar die is ook het moeilijkst om mee te werken omdat die een heel hoog diopter heeft. De DCR-250 heb ik erbij gekocht en die is toch iets eenvoudiger om mee te werken. Op een 150mm geeft dat een behoorlijk aangename werkafstand en je bereikt net iets meer dan 2:1.

            Dit zijn enkele voorbeeldjes met de 180mm en DCR-250




            De MSN-202 op de 180mm heb ik nog niet gebruikt, wel op m'n 60mm. Da's iets om volgend seizoen uit te proberen, maar je krijgt dan echt wel heel mooie vergrotingen.

            Om terug tot de essentie te komen: tussenringen zijn effectiever bij korte brandpunten, dat klopt wel. Ik heb zowel tussenringen en voorzetlenzen, je kunt die zelfs gaan combineren als je wil. Persoonlijk vind ik voorzetlensjes makkelijker werken. Die van Raynox zijn OK van kwaliteit, soms zie je wel wat abberaties en de hoekscherpte is niet geweldig. Die 500D van Canon is wel beter. Reken ook dat je een step-down ring nodig hebt om met de raynox lensjes te werken op een filtermaat groter dan 67mm. Wat de uiteindelijke kwaliteit is, hangt af van de volledige combinatie. Sommige lenzen kunnen echt niet goed overweg met tussenringen, al denk ik dat het voor de Sigma 150mm geen problemen gaat geven. Maar je wint dus minder vergroting.

            In beide gevallen verlies je scherpstelling op oneindig, dus het is sowieso niet erg makkelijk werken. Een statief en scherpstelrail zijn dan toch wel handig, ofwel kun je een goed flitssysteem voorzien.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Voorzetlens of tussenringen .

              Niets mis met de Raynox 250, ik gebruik deze voorzetlens geregeld op de 60mm 2.8 micro.
              Soms in combinatie met de tussenring van 12 mm, bij de andere maten wordt de werkafstand zo klein dat er geen licht meer op het onderwerp valt.
              Voorbeeld: http://forum.belgiumdigital.com/f43/...es-396389.html

              Groeten,
              Eric

              Comment


              • #8
                Re: Voorzetlens of tussenringen .

                Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                Lijkt wel de mediamarkt daar, verkopen verkopen verkopen
                Net het gevoel dat ik ook heb.
                Een goeie maand geleden daar geweest om te informeren naar Kenko tussenringen. De verkoper begon daar een heel verhaal af te steken dat die tussenringen eigenlijk brol waren en de enige goeie oplossing een deftige (lees dure) macrolens aan te kopen...
                Die tussenringen wilde hij zelfs niet eens uithalen

                Als ik jou was zou ik het toch met een korrel zout nemen en ook eens gaan informeren bij een andere fotohandel.

                Ann
                Sony Nex6 - Powerzoom 16-50mm - SEL18-200mm

                Comment


                • #9
                  Re: Voorzetlens of tussenringen .

                  ik zou voor tussenringen opteren, ik heb de mijn even uitgetest op een 105mm macro en daar kreeg ik toch aardig goeie resultaten mee!
                  Natuurlijk weet ik wel niet of dit veel verschil uitmaakt die 45 mm meer of minder.

                  Met tussenringen heb je natuurlijk ook meer mogelijkheden dan met één voorzetlens. en geen qualiteitsverlies. En er bestaan (bijna)evengoede tussenringen voor veel mindergeld dan 200 eurotjes hoor . Kijk maar eens naar de photix set, nog voor geen 100 euro hebje al een setje met lichtmeting en AF.
                  Merci en groetjes :)
                  Insta | Flickr | Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voorzetlens of tussenringen .

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mouseketeer Bekijk bericht
                    Net het gevoel dat ik ook heb.
                    Een goeie maand geleden daar geweest om te informeren naar Kenko tussenringen. De verkoper begon daar een heel verhaal af te steken dat die tussenringen eigenlijk brol waren en de enige goeie oplossing een deftige (lees dure) macrolens aan te kopen...
                    Die tussenringen wilde hij zelfs niet eens uithalen

                    Als ik jou was zou ik het toch met een korrel zout nemen en ook eens gaan informeren bij een andere fotohandel.

                    Ann
                    Tussenringen met jouw 50mm zou nog best moeten gaan, maar inderdaad levert een goede macro lens meer werkplezier op. met je superzoom is het zo goed als onbruikbaar.

                    Wel vervelend dat verkopers geen adviseurs zijn maar verkopers, aan de andere kant: als je hulpmiddelen gaat vergelijken met het echte werk ...

                    Hoor ik hier 200 euro voor een ringen set? Dat zou toch echt onder de 140 euro horen te zijn voor de beste set van Kenko/Soligor. Geen wonder dat je dan volgens de verkopers beter iets meer kunt besteden voor een echte lens
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voorzetlens of tussenringen .

                      O ja... tussenringen: koop die 2e hands. Veel kan daar niet mee mis zijn, en dan heb je toch een net iets betere prijs
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voorzetlens of tussenringen .

                        Bedankt allen voor de reacties , ik ga toch opteren voor de raynox 250 , maar als iemand voor Nikon de automatische tussenringen , soligor of kenko heeft liggen mag die mij altijd een mailtje laten .

                        Grtz .

                        Dirk .
                        Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voorzetlens of tussenringen .

                          Prima keuze Dirk, dit is voor je 150mm toch de vlotste weg naar meer vergroting. Hou er wel rekening mee dat je dan een step-down ringetje zult nodig hebben? Ik heb zelf een 72-58 ring.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voorzetlens of tussenringen .

                            hallo Jendi.
                            Heb uw relaas gelezen en de commentaar gevolgd
                            Ik heb de set van 3 ringen voor nikon bij Konijn gekocht op 23-01-2010 voor
                            104,99 euro
                            Indien ze u interesseren kunt u ze komen halen voor 60 euro(en proberen)
                            Groetjes robert

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voorzetlens of tussenringen .

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Tussenringen met jouw 50mm zou nog best moeten gaan, maar inderdaad levert een goede macro lens meer werkplezier op. met je superzoom is het zo goed als onbruikbaar.

                              Wel vervelend dat verkopers geen adviseurs zijn maar verkopers, aan de andere kant: als je hulpmiddelen gaat vergelijken met het echte werk ...

                              Hoor ik hier 200 euro voor een ringen set? Dat zou toch echt onder de 140 euro horen te zijn voor de beste set van Kenko/Soligor. Geen wonder dat je dan volgens de verkopers beter iets meer kunt besteden voor een echte lens
                              Ik heb intussen zo'n Kenko tussenringen gekocht en ja hoor, tweedehands.
                              En met een 50mm lens valt dat idd heel goed mee.

                              Ann
                              Sony Nex6 - Powerzoom 16-50mm - SEL18-200mm

                              Comment

                              Working...
                              X