Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hagelslag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hagelslag

    Deze heb ik bij de reserve gestoken van het thema korrel, omdat iemand anders van onze club een vergelijkbare foto had ingestuurd.
    Die was niet helemaal hetzelfde, want ik heb de korreltjes in de lucht "bevrozen", en bij de andere foto zit er beweging in (en zo had ik er ook al eentje gemaakt, maar die vond ik minder goed).
    Maar omdat de foto's allemaal naar mij gestuurd worden wil ik niet dat ze mij ervan verdenken dat ik afkijk, en daarom heb ik deze bij de reserven gezet.



    Het was niet zo simpel om de korreltjes te bevriezen, want ik wou ook nog voldoende scherptediepte behouden.
    Als je dan flitst, dan moet de flitser te lang ingeschakeld blijven en daardoor zit er weer beweging in (de flitssterkte wordt bepaald door de tijd dat de flitser aan is, op maximale sterkte blijft de flitser dus gewoon langer aan).
    De sluitertijd van 1/200 sec speelt hier eigenlijk geen rol, want er was bijna geen ander licht dan het flitslicht.
    De flitstijd bepaalt in dit geval dus de belichting, de sluiter blijft gewoon wat langer open staan, maar omdat er bijna geen ander licht was speelt dat weinig rol in de belichting van de foto.
    De camera en flitser zijn handmatig ingesteld tot ik het gewenste effect kreeg.
    Het diafragma stond op f16 (150mm macro), de sluitertijd op 1/200 (kortst mogelijke flitssynchronisatietijd bij de 5D MKII), en met de flitser op 1/16 van de maximale sterkte was iso 400 nodig om de foto correct te belichten.
    Door die flitser op 1/16 sec te zetten is de flitstijd kort genoeg om de korreltjes te bevriezen terwijl ze naar beneden vallen. Op 1/8 zat er nog teveel beweging in.
    Op een AV/SD is er ooit iemand uitleg komen geven over high-speed fotografie, die tips heb ik hier kunnen gebruiken om dit effect te verkrijgen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Hagelslag

    vindt hem mooie gedaan met de hagelslag knap scherp

    Grtz

    Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

    Comment


    • #3
      Re: Hagelslag

      Klakaf voor zo'n prachtig staaltje van technisch kunnen. De uitleg erbij, zal voor velen (moi) ook een plus zijn.

      gr,
      canon5DIII, 24-105mm, 50mmf1.4, Panasonic TZ-7

      website : www.leonvanham.com

      Comment


      • #4
        Re: Hagelslag

        Mooi maar voor mij hoort hagelslag in een boterbedje te vallen.

        Comment


        • #5
          Re: Hagelslag

          geslaagd, al is de keuze van het soort brood wat ongelukkig.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Hagelslag

            Leuke foto en bedankt voor de heel interessante uitleg!

            Grtz,
            Ozric
            The first blow fells not the tree!

            Comment


            • #7
              Re: Hagelslag

              Bedankt voor de uitleg....wij moeten voor de lessen fotografie ook "food" fotograferen...wel een leuk ideetje
              Misschien had een witte ondergrond beter geweest en het brood ook wit...komen die korreltjes beter tot hun recht. Mijn idee hé!
              Gr Pascale
              Eerlijkheid duurt het langst!!
              Mijn website: http://www.degrafon.be/

              Comment


              • #8
                Re: Hagelslag

                Hi,

                Is inderdaad niet gemakkelijk want ik neem aan dat je maar 1 flits hebt en dat die frontaal stond opgesteld.
                Voor de challenge ook zo iets dergelijks eens geprobeerd maar afgevoerd wegens niet het gewenste resultaat en na een tijdje was mijn geduld op
                Ik heb het toen met indirect flitslicht gedaan met 2 flitsen op 45 graden en in portrait formaat.
                Dus bij deze is die van jou wel geslaagd.

                mvg
                Marc
                Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                M.v.g. Marc

                Comment

                Working...
                X