Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doopfeest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Doopfeest

    Een vriendin van me heeft gevraagd om dit weekend de doop van haar dochtertje te fotograferen. Dinsdag zijn we naar de kerk gaan kijken en ik vermoed dat het met daglicht moet kunnen lukken maar met de 50mm en 85mm objectief dat ik heb, heb ik niet veel 'vrijheid'. Ik heb ook nog een 70 - 200 maar deze lens zou ik dan moeten kunnen wisselen en mij kennende is dat onder volledige stress niet aan te raden ;-)

    Dus ik dacht mijn 18-55mm kitlens te nemen in combinatie met mijn externe flitser SB800 (nikon D90). Maar dan komt het, ik ben helemaal geen flitser en wil ook niet de ganse sfeer wegflitsen. Ik heb nu al wat rond gesnuffeld op het net maar de informatie is zo divers dat ik helemaal geen idee meer heb.

    Bij mijn test had ik de flits op TTL gezet, diafragma 4 - 5.6 en ISO op 400 - 800 (had gelezen dat je dit moest doen om omgevingslicht mee te nemen maar die redenering snap ik niet). Mijn fotografie leerkracht zei me gisteren dat hij dacht dat ik mijn sluiter beter rond de 1/30 houd ivm omgevingslicht. Hij is zelf niet zo een flitser (vooral doka) maar de aanbieding om er volgende week samen naar te kijken kon ik niet ingaan omdat de doop zondag al is.

    Er is natuurlijk geen 1 juiste oplossing maar ik heb toegezegd op de opdracht en wil dit zo goed mogelijk doen en iedereen moet toch ergens beginnen.

    Tips & trics ivm composities en dergelijke zijn ook steeds welkom.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Doopfeest

    Hoi,

    ik heb met mijn ef-s 18-135 (canon) geprobeert om in de kerk foto's te nemen met doop van mijn zoontje. Dat was een tegenvaller. Ik ga ervan uit dat het ook zo zal zijn met uw 18-55 kitobjectief. Een lichtsterk objectief van 85 zal beter gaan denk ik of een 70-200 f2.8. Buiten de kerk lukte het goed met die ef-s 18-135. Ik ben ook benieuwd naar het advies van anderen.
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Doopfeest

      Bedankt voor je reactie! Wel niet leuk te horen dat ik er met mijn kitlens niet ga komen... jammer. Wat soort foto's heb je genomen? Bij mij is het de bedoeling dat ik de lezers en het moment fotografeer.... helemaal geen idee wat en hoe want een doop is 10 jaar geleden... nuja, moet nog de tijd maken om het doopboekje vanbuiten te leren.

      Ik ben ook nieuwsgierig naar het advies van anderen...

      Comment


      • #4
        Re: Doopfeest

        Misschien kan de uitleg op volgende pagina's jou op weg helpen: klik!
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Doopfeest

          Ik weet niet of je mij als referentie kan nemen ben ook nog niet zo lang bezig. Vandaar dat ik ook zo nieuwsgierig ben naar reacties. De fotos in de kerk hadden last van bewegingsonscherpte (had ook geen statief bij) zal ze eens zoeken en een voorbeeld posten.
          Had zelf niet veel tijd natuurlijk, het was snel een fotoke tussendoor :-)

          Foto binnen bij minder licht:
          klik

          Foto in de kerk:

          klik
          Last edited by eos550; 9 december 2011, 20:42.
          Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Doopfeest

            Oorspronkelijk geplaatst door Femme Bekijk bericht

            Er is natuurlijk geen 1 juiste oplossing maar ik heb toegezegd op de opdracht en wil dit zo goed mogelijk doen en iedereen moet toch ergens beginnen.
            Er is 1 juiste oplossing: fotografie is je hobby, dus amuseer je daar.

            Neem een lichtsterke lens, de 85 voor de lezingen en de 50 voor zaken waarbij je best zo dicht mogelijk bij komt (geeft een gevoel van betrokkenheid in de foto). Ik gebruik daarvoor liever een 35 (op DX).

            Bij feesttoestanden hebben mensen wel eens de onhebbelijke gewoonte bruiden en doplinges in overwit te kleden. Probeer daar zoveel mogelijk detail in te houden. Meestal hebben ze niet bespaard op die kleedjes en ze willen dan wel op foto zien wat ze precies dragen. Digitaal is uitgebrand bijna onherstelbaar, dus let daar goed voor op.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Doopfeest

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              Er is 1 juiste oplossing: fotografie is je hobby, dus amuseer je daar.

              Neem een lichtsterke lens, de 85 voor de lezingen en de 50 voor zaken waarbij je best zo dicht mogelijk bij komt (geeft een gevoel van betrokkenheid in de foto). Ik gebruik daarvoor liever een 35 (op DX).
              Digitaal is uitgebrand bijna onherstelbaar, dus let daar goed voor op.
              Inderdaad, zoals gezegd. Doe het in een kerk maar zonder speedlight. Indien de kerk werkelijk te donker, misschien dan toch flash op 2de gordijn uitproberen (zoals in de disco ) maar met niet teveel slepende sluiter (1/50 of 1/30 of zoïet, om toch niet teveel beweging in beeld te krijgen). Maar het belangrijkste zal het gebruik van snelle lenzen zijn.
              FWIW, de laatste doop die ik in de kerk schoot gebruikte ik (op FF, D700) voor 80% een 2.8/70-200 zonder blitz. Daarmee hoef je zelf niet steeds in het middelpunt van de aktie te staan en stoor je de kerkdienst niet. Enkel wanneer iedereen rond de doopvont, bij het watergieten (of hoe noemt dat ), staat te drummen is het belangrijk dat je tijdig positie inneemt en een kortere lens hebt opgestoken: in mijn geval was dat laatst een 2.8/24-70. Hier is de midrange zoom superhandig, want soms kan je door het gedrum echt wel geen stap meer verzetten. In zo'n situaties kan een prime, à la 50mm echt wel dodelijk zijn, zeker op APS-C, want die doopshot kan en mag je nu eemaal niet gemist hebben!
              Neem direkt na afloop van de kerkdienst, nog in de kerk (bij hetzelfde sfeerlicht), het initiatief om de familie in verschillende groepsfoto's te schieten (met een middellange snelle lens). Ondanks dat dit superstijf officieel saai kan lijken apprecieert de familie dit achteraf wel, al was het maar om dan nog 'ns met de outfits te pronken.
              Behalve dan om misschien een paar overzichtshots in 'gros plan' toe te voegen zul je een breedhoek hier niet echt missen...
              En mocht plots de stress de overhand nemen, vergeet dan niet dat je desnoods je toestel snel op automatique P-modus kan zetten met de pop-up flash open: beter middelmatige snapshots dan geen shots...

              Veel succes,
              F.
              Last edited by Fibonacci; 10 december 2011, 08:02.

              Comment

              Working...
              X