Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

    Hallo iedereen.
    Ben pas bezig met fotografie en wil er meer van weten. Heb sinds augustus een D7000 met nikkor 18-200 3.5 5.6 Gǁǁ, gemakelijk in gebruik en groot bereik.

    Mijn broer heeft nog een ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D van een 10 jaar oud, die hij op een F100 analoog camera gebruikte. Heb ze nu ook op mijn D7000 gezet, maar is precies minder scherp en minder mooie kleuren soms.
    Kan het zijn dat je de lens beter moet leren kennen, Dwz meer met statief, diafragma en sluitertijd beter scherpstellen? Op 2.8 kan je geweldig je onderwerp wel isoleren, erg prettig wel, kan iemand mij raad geven of eigenaardigheden ondervinden bij gebruik van mijn D7000?
    Zou toch in principe een goede lens moeten zijn,hoewel de nieuwe cameras mischien anders op die gecoate lensen reageren?
    Weet dit echt niet en ben beetje radeloos, te meer omdat ik niet genoeg inzicht of ervaring heb hieromtrent.

    In ieder geval bedankt bij voorbaat en beste groeten aan iedereen

    Dit is echt een geweldige site

  • #2
    Re: nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

    Deze lens is echt niet minder scherp, je kan het beste eens oefenen om de AF-finetuning in de body te gebruiken.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

      Deze lens durft nogal eens last hebben van een beetje backfocus bij grootste opening en korte scherpstelafstanden. Ik heb ze zelf ook lange tijd gebruikt in combinatie met een D200. Maar het blijft een super lens waar je prachtige resultaten mee kan neerzetten.

      En nu het goeie nieuws: zoals Spanjaart al aangaf heeft jouw D7000 AF-finetuning, dus kan je de backfocus specifiek voor deze lens corrigeren.
      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

      Comment


      • #4
        Re: nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

        É'n van mijn eerst foto's met mijn 80-200 2.8 pp op een D200, weinig mis mee.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

          Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
          Deze lens durft nogal eens last hebben van een beetje backfocus bij grootste opening en korte scherpstelafstanden. Ik heb ze zelf ook lange tijd gebruikt in combinatie met een D200. Maar het blijft een super lens waar je prachtige resultaten mee kan neerzetten.

          En nu het goeie nieuws: zoals Spanjaart al aangaf heeft jouw D7000 AF-finetuning, dus kan je de backfocus specifiek voor deze lens corrigeren.
          nooit gemerkt. Altijd superscherp.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

            Hallo allemaal
            Superbedankt voor jullie bruikbare hulp en adviezen hieromtrent, ga in het weekend wat fotos maken met die 80-200 2.8 ED, een zeker bd lid Den Door heeft ook een comentaar ooit eens gegeven, zal die effe doorsturen nu, hij zegt;

            Beste,

            heb in het verleden deze lens aangeschaft voor een zachte prijs tweedehands. Na ettelijke test bleek ze last te hebben van backfocus. Dit heb ik grotendeels kunnen verhelpen door de lenscorrectie toe te passen in de D300 Body.


            Ondertussen ben ik er al uit dat het enkel is bij korte afstanden ( +/- <8m ) en enkel op 200 mm. Als je hiermee een klein beetje rekening houdt is ze vlijmscherp ! Dus op 200mm verder dan 8m verwijderen, ofwel de brandpuntsafstand verkleinen naar bvb 170mm. Geen last meer van. Deze uitleg kwam ik tegen door te zoeken op verschillende forum ivm dit probleem. Moet zeggen dat het klopt als een bus.

            Lens gaat in ieder geval niet meer buiten hoor, het is maw een houder voor mij

            Mvg,Den Door.

            Dat heeft hij vermeld dus.


            Kan het ook zijn dat deze lens rond F5.6 erg scherp is? op 2.8 inderdaad wat wazig buiten scherpstel punt.

            Denk ook dat dit ook een bijkomende uitleg is,

            Al superbedankt iedereen hoor!

            Comment


            • #7
              Re: nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

              Ondertussen ben ik er al uit dat het enkel is bij korte afstanden ( +/- <8m ) en enkel op 200 mm. Als je hiermee een klein beetje rekening houdt is ze vlijmscherp ! Dus op 200mm verder dan 8m verwijderen, ofwel de brandpuntsafstand verkleinen naar bvb 170mm. Geen last meer van. Deze uitleg kwam ik tegen door te zoeken op verschillende forum ivm dit probleem. Moet zeggen dat het klopt als een bus.
              Hetgeen Den Door hier neerschreef is exact wat ik bedoelde.

              Kan het ook zijn dat deze lens rond F5.6 erg scherp is? op 2.8 inderdaad wat wazig buiten scherpstel punt.
              De meeste lenzen zijn op hun scherpst als je ze enkele stops dichtdraait. Deze ook dus.
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

                Dank u Wivo ,
                heeft dat dan zin dat ik die focus correctie moet instellen op de D7000? ik denk voorlopig van niet, ik hou jullie allemaal op de hoogte hoor

                Groeten iedereen.

                Comment


                • #9
                  Re: nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Beerk Bekijk bericht
                  heeft dat dan zin dat ik die focus correctie moet instellen op de D7000? ik denk voorlopig van niet, ik hou jullie allemaal op de hoogte hoor
                  Niet evident, want die backfocus is er niet bij alle scherpstel- en brandpuntsafstanden.
                  Je kan natuurlijk experimenteren met die AF finetuning, want die is ook heel gemakkelijk terug ongedaan te maken.
                  Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                  Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                    Deze lens durft nogal eens last hebben van een beetje backfocus bij grootste opening en korte scherpstelafstanden. Ik heb ze zelf ook lange tijd gebruikt in combinatie met een D200. Maar het blijft een super lens waar je prachtige resultaten mee kan neerzetten.
                    idem hier , op m'n D300 heb ik er mooie beelden mee geschoten maar tegen de minimum scherpstelafstand op 200mm kreeg ik ze niet scherp, en dat viel dus niet te corrigeren want een AF correctie heeft invloed op alle brandpunten hé.
                    Maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik ,doordat ik ze niet dichtbij gebruikte, het nog niet had opgemerkt, het is bij verkoop dat ik er op gewezen ben door een ander BD lid.
                    Ik heb het hier over het laatste model schuifzoom.

                    grtjs Jozef
                    D800 en een goed glasservies

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

                      Hallo iedereen,
                      Inmiddels al mijn objectieven getest met een spyderlenscal, op statief grootste lensopening en met afstandsbediening.
                      was dus overal backfocus, 35-70 2.8D -20 ingesteld, zou liever tot -23 willen maar gaat dus niet, de 80-200 2.8 d is ook -20, wil naar +- -23 ook gaan. dan nog een 50 1.4 g -19 en 18-200 vr 5.6 -16.
                      Deze waarden lijken mij te veel naar - gaan,(-20 en +20 de uitersten) heb deze test wel gedaan binnen met gewone gloeilampen verlichting. Weet iemand of deze waarden meer naar boven moeten om de juiste scherpstelling te verkrijgen? als ik bv ooit een 70-200 2.8 zou kpopen wil ik zeker zijnd at dit perfect scherpstelt uiteraard. (zou in de toekomst een ff camera bijwillen, maar eerst alles uit die D7000 halen wel heel uitgebreid toestel wel, ). Zou ik bij Nikon de D7000 moeten laten nakijken i.v.m. de scherpstel correcties, of moet ik die objectieven ook inleveren? alles is nog in garantie .
                      (behalve die 35-70 2.8d en 80-200 2.8 d die allebij zo een 10 jaar oud zijn)
                      Wat zou ik moeten doen met dit AF probleem daar ik zeker wil zijn, het is al beter maar moet nog beter te corrigeren zijn vind ik.
                      Daar ook de waarde van die objectieven zeker ook moeten presteren op de juiste manier.
                      Hoop niet te uitgewijd overgekomen te zijn, maar vind dit wel een belangrijke kwestie voor mij
                      Beste wensen voor het nieuw jaar!
                      Beerk

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon D7000 ED AF NIKKOR 80-200 1:2,8D

                        Als je bij alle lenzen zo veel moet corrigeren , en dan nog geen perfect resultaat hebt, dan zou het geen slecht idee zijn om je toestel eens te laten nazien denk ik.
                        Je kan het beter doen nu het nog in garantie is hé
                        D800 en een goed glasservies

                        Comment

                        Working...
                        X