Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dillema f2.8 groothoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dillema f2.8 groothoek

    Ik ga binnenkort waarschijnlijk de gelegenheid hebben om aurora te zien en wil beter voorbereid zijn dan de vorige keer (toen was het noorderlicht wel met camera vast te leggen maar niet met het blote oog te zien). Ik had mijn D90 toen nog maar pas en was nog niet genoeg vertrouwd met alle settings.
    Nu moet het beter kunnen (hogere zonneactiviteit en veel kans op aurora + data gekozen in functie van nieuwe maan ).
    Omdat mijn kitlenzen waarschijnlijk gaan te kort schieten wat betreft lichtgevoeligheid en openingshoek zou ik een extra lens willen aanschaffen. Na het nodige opzoekwerk zijn er 2 opties die mogelijk zijn:
    Samyang 14mm f/2.8 IF ED
    Tokina 11-16mm F2.8 AT-X PRO DX

    Ik besef dat ik met mijn cropcamera niet de volle 11/14mm heb maar het gaat vooral om de f2.8 en het extra bereik naast mijn kitlenzen is mooi meegenomen voor "later".
    Mijn voorkeur gaat lichtjes uit naar de Tokina omdat ik een zoom boven een prime verkies.

    Iemand ervaring met deze lenzen en voor/nadelen er van? (Ik heb natuurlijk de zoekfunctie al gebruikt )
    Gebruik in de kou? (ik verwacht -15-20°C)
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

  • #2
    Re: Dillema f2.8 groothoek

    Beide zijn zeker ok voor zoiets. Samyang is goedkoper, tokina is een zoom. Misschien ga je later nod groothoek gebruilen waar #6 toch handig is.

    Je hebt natuurlijk WEL 11-16 en 14 mm.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Dillema f2.8 groothoek

      De Tokina ken ik niet zo goed, maar ik heb wel de 12-24 en daar heeft de elektronica het ondertussen van begeven (voor de rest was ik daar heel tevreden over), dus bij -20 denk ik dat een manuele lens mss in het voordeel is, tenzij het vet van de focus schroefdraad zou bevriezen natuurlijk, mss kun je beide fabrikanten best eens mailen voor de gebruikstemperaturen, of wellicht is dat te vinden op hun eigen websites?
      Optisch is de Samyang wel in het voordeel vermoed ik, die is zelfs op een fullframe (de Tokina zou hier bij een eventuele latere overstap niet op passen) al scherp tot in de hoeken op 2.8
      Het enige nadeel is dat blijkbaar bij de meeste exemplaren de focusschaal van geen kanten klopt, en dat zou wel eens lastig kunnen zijn om in het donker op oneindig te focussen, dus als je die lens koopt zeker op voorhand duidelijk markeren op uw lens waar je ze exact moet zetten voor oneindig (en best ook bij lage temperatuur, want dat zal wellicht ook nog een verschil maken)

      Er zijn met google trouwens een hele hoop links te vinden die specifiek over dit onderwerp gaan, je hebt ze mss zelf al wel bekeken, maar daar zullen zeker nog massa's bruikbare tips instaan.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment

      Working...
      X