Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

    Hallo,

    Ik zou graag op m'n Nikon D5100 een portretlens of een lens die weinig licht nodig heeft (bijv in gebouwen), en ik had de Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G in gedachte , maar als je op verschillende fora's leest dan zijn er mensen bij die met een 70 mm of 85 mm lens beter resultaat hebben (brandpunt ??). Kan me dat eens iemand uitleggen hoe dit juist zit want ben nog maar een beginneling en is dan de keuze voor de aanschaf van die 50mm weggegooid geld ?

    Groeten

  • #2
    Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

    Voor echte portretten is 50mm eigenlijk te kort. 85mm is inderdaad een ideale lens voor portretten.

    Voor full-body zal een 50mm wel nog goed zijn.
    voor low-light situaties is de lens perfect!
    De 50 mm is ook een zeer veelzijdige lens, die nog mee valt van prijs (zeker met dat diafragma).

    Wat je eventueel nog kan doen is voor de 1.8 gaan. Deze kosten een stuk minder, het verschil in diafragma is nog geen f-stop en moest het je niet liggen of je wilt toch de 1.4, dan kan je ze relatief makkelijk verkopen zonder te veel verlies.
    Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

      Oorspronkelijk geplaatst door erwinanja Bekijk bericht
      Hallo,

      Ik zou graag op m'n Nikon D5100 een portretlens of een lens die weinig licht nodig heeft (bijv in gebouwen), en ik had de Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G in gedachte , maar als je op verschillende fora's leest dan zijn er mensen bij die met een 70 mm of 85 mm lens beter resultaat hebben (brandpunt ??). Kan me dat eens iemand uitleggen hoe dit juist zit want ben nog maar een beginneling en is dan de keuze voor de aanschaf van die 50mm weggegooid geld ?

      Groeten
      Ik heb ook deze lens met mijn D90, en zeer tevreden, lichtsterk en scherp.
      Op zowel uw als mijn camera is 50 mm door de beelduitsnede "vergelijkbaar" met 75mm op een full frame camera.
      Ik gebruik de lens meestal, enkel voor echte close-up gebruik ik mijn 70/200 2.8
      Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

        Ik vind de 1.8G zelfs beter en ik heb ervaring met beide .

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

          Oorspronkelijk geplaatst door Kendo Bekijk bericht
          Ik vind de 1.8G zelfs beter en ik heb ervaring met beide .
          Ik heb met de 1.8 nog niet gewerkt, maar ik heb gehoord dat deze sneller is van AF. Klopt dat?
          Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

            Waarom niet gaan voor de Nikkor 50mm 1,4D...
            Groeten Hervé.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

              Opgelet met de f1.8-versie: om op de D5100 autofocus te hebben, moet je een AF-S lens gebruiken, deze lenzen hebben een eigen AF-motor. Anders ga je manueel moeten scherpstellen (op f1.8 niet evident!).
              Voor portretten zou ik ook de 85mm verkiezen.
              Voor in gebouwen denk ik dan weer dat je beter af bent met 50mm of zelfs 35mm.
              De test is heel simpel: check bij de foto's die je zelf representatief vindt, de exif-gegevens en je zal zien welke brandpuntsafstand je zelf meest gebruikt.
              Nikon Df

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

                Oorspronkelijk geplaatst door Baziel Bekijk bericht
                Waarom niet gaan voor de Nikkor 50mm 1,4D...
                omdat die geen AF heeft op de camera van de TS, misschien.....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

                  Oké, nog een weetje.
                  Groeten Hervé.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

                    Hoi, op het moment is de 50mm f1.8G beste koop, maar persoonlijk vind ik 50mm vlees noch vis en prefereer voor portretten een langere afstand (uiteraard als ik de plaats heb).
                    Voor binnenshuis en gebouwen vind ik dan de 35mm f1.8 beter en natuurlijker , of m'n groothoek.
                    D800 en een goed glasservies

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

                      Is dit een redelijk alternatief (Nikon AF-S DX VR micro-nikkor 85mm F:3.5 G ED) of moet het een F:1.4 of F:1.8 zijn.

                      Groeten

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door erwinanja Bekijk bericht
                        Is dit een redelijk alternatief (Nikon AF-S DX VR micro-nikkor 85mm F:3.5 G ED) of moet het een F:1.4 of F:1.8 zijn.

                        Groeten
                        Je kan eens gaan kijken op dof calculator, je hebt bij dezelfde afstand tot je onderwerp bij f3.5 bijna de dubbele scherptediepte dan t.o.v. f1.8....

                        Het lijkt me niet de meest ideale portretlens, ook de bokeh is bij die hogere f waarden veel minder mooi
                        D800 en een goed glasservies

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                          Opgelet met de f1.8-versie: om op de D5100 autofocus te hebben, moet je een AF-S lens gebruiken, deze lenzen hebben een eigen AF-motor. Anders ga je manueel moeten scherpstellen (op f1.8 niet evident!).
                          Voor portretten zou ik ook de 85mm verkiezen.
                          Voor in gebouwen denk ik dan weer dat je beter af bent met 50mm of zelfs 35mm.
                          De test is heel simpel: check bij de foto's die je zelf representatief vindt, de exif-gegevens en je zal zien welke brandpuntsafstand je zelf meest gebruikt.
                          Daarom dat ik zei " 1.8G "

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Niki VK Bekijk bericht
                            Ik heb met de 1.8 nog niet gewerkt, maar ik heb gehoord dat deze sneller is van AF. Klopt dat?
                            ja , maar scheelt niet veel hoor . ook betere contrast en minder flare heb ik de indruk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon AF-S nikkor 50mm F:1.4 G ??

                              Op FX is 85mm de normale portretlens.
                              50-60mm is dus wel degelijk interessant op DX. De meest voor de hand liggende lenzen zijn de 50mm G lenzen en de 2.8 60mm micro AFS lens die ook een mooie bokey heeft 9en dan heb je gelijk een macro lens).
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X