Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

to infinity and beyond! sigma 17-50 2.8 focus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • to infinity and beyond! sigma 17-50 2.8 focus

    hallo,

    Ik heb al een tijdje mijn sigma 17-50mm 2.8 EX OS HSM en er is iets raars met het scherpstellen. Hoewel het geen kwaad doet zou ik er toch graag wat uitleg over krijgen. Ik kan manueel namelijk voorbij oneindig scherpstellen.
    Als ik het objectief laat 'hunten' naar een scherp beeld, zoekt het mooi de schaal af van ongeveer 0.3m tot oneindig. Daar is er dus geen probleem. Als ik echter het objectief op manueel zet, kan ik de focusring ver voorbij het punt 'oneindig' zetten (ongeveer 0.7 cm er voorbij op de ring, ter vergelijking is de schaal van minimum tot oneindig een 2.2cm lang op de ring). Het vreemde is dat door dit te doen niets meer scherp is. Bomen die op een afstand van 700m staan bvb. worden wat waziger en alles ertussen is ook niet meer scherp. Wat het nut is van deze mysterieuze scherpstellingsafstand gaat mij dus voorbij .
    Kan iemand mij het nut hiervan uitleggen? Of is er helemaal geen nut en moet ik het gewoon negeren?
    fotootje:
    nikon d7000 met sigma 17-50 f2.8
    kijk eens naar die flickr daar!

  • #2
    Re: to infinity and beyond! sigma 17-50 2.8 focus

    De meeste lenzen kunnen voorbij oneindig "scherpstellen".
    Hier zijn verschillende redenen voor: door temperatuurschommelingen verandert het oneindig punt een beetje (evenals de andere posities), maar ook door veroudering van de mechaniek, en er zijn ook verschillen tussen lenzen.

    Dus hoef je je hier geen zorgen om te maken.
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

    Comment

    Working...
    X