Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Defecte pixel op Pentax K-5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Defecte pixel op Pentax K-5

    Beste forumgenoten,

    Ik heb sinds gisteren iets vreemds met mijn toestel, een Pentax K-5.
    Ik heb een heldere paarsblauwe pixel, met soms rode kader rond. Hij komt in feite enkel voor op foto's met langere tijd >5 sec.

    Nu heb ik wat gezocht, en dat zou hot-pixel of stuck pixel noemen. Is dit op te lossen? Of gaat dit vanzelf weg? Of wordt dat een nieuwe sensor ?

    Ik loop er deze week wel eens mee langs de winkel om te horen wat ze eraan kunnen doen.
    Pentax K-5 | SMC 18-55 AL WR f3.5-5.6 | SMC FA 80-200 DAL f4.7-5.6 | Tamron SP AF 28-75 f2.8 XR/DI LD | SMC-M 50mm f/2 | Hama Gamma72

  • #2
    Re: Defecte pixel op Pentax K-5

    Als je de zoekfunctie op dit forum gebruikt, en zoekt op "hot pixel" zal je zien dat je niet de enige bent met dit probleem.
    Voor één hot pixel zal geen enkele fabrikant de sensor vervangen.
    In het menu van uw K-5 is er een functie "Ruisonderdrukking bij lange sluitersnelheden".
    Deze functie kan op "off", "auto" en "on" ingesteld worden. Hoe staat deze ingesteld op uw toestel?
    Stel deze functie in op "on", en uw toestel gaat in geval van lange sluitersnelheden een tweede foto maken, deze keer met de sluiter dicht, en met dezelfde belichtingstijd. De hot pixels van de tweede foto (er staat niets anders op, want de sluiter was dicht) worden dan weggemoffeld in het eerste beeld. In dit geval duurt het natuurlijk veel langer eer je een volgende foto kan maken.
    Overigens, veel raw-convertors verwijderen die hot pixels automatisch.
    Groetjes van tozumi

    Bezoek hier mijn webstek

    Comment


    • #3
      Re: Defecte pixel op Pentax K-5

      "Aan een boom, zo vol geladen, mist men een, twee pruimen niet".
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Defecte pixel op Pentax K-5

        Mocht deze pixel je permanent gaan storen, dan heeft de K-5 nog de optie om een pixelmapping algoritme te laten lopen (4de pagina van het Setup menu), waardoor de camera de waarde van de pixel zelf zal invullen aan de hand van de omliggende pixels en jij 'm nooit meer zal zien.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment

        Working...
        X