Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filter voor op 10-20mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND filter voor op 10-20mm

    na mijn miskoop zie ander topic van mijn fader ND ultra filter mark II ben ik nu op zoek naar een vaste ND filter waarmee ik tot een 8 a 10 stops kan uitwinnen dit op mijn lens sigma 10-20mm met schroefdraad 82 mm ,welke filter zou je mij aanraden en waar kan ik hem vinden ,want ik geloof dat die 82 mm een probleem is

  • #2
    Re: ND filter voor op 10-20mm

    Die 82 mm maat zal inderdaad een probleem worden. Een filter tot 3 stops is nog wel te koop tot 82 mm, maar filters van 6 tot 10 stops ben ik nog niet tegengekomen in de 82 mm maat.
    Er is wel een Kenko variabel NDX filter (1 tot 10 stops) te koop voor 82 mm, maar dat ding heeft een prijskaartje van 449 Euro, mogelijk wil je dit risico niet weer gaan lopen...!
    Een andere optie is de Sigma 10 -20 mm/f3.5 inruilen voor de f4.5-5.6 variant; heb je in ieder geval een 77 mm filterdraad
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: ND filter voor op 10-20mm

      Het Lee filter systeem, hier vind je alles aan een redelijke prijs, de filters zelf zijn 100x100mm, Je begint met een adapter ring, een foundation kit, een ND Big stopper van 10-http://teamworkphoto.com/shop/index....8utmgpbb1er2m4- maar daar ga je op moeten wachten.Want ze kunnen niet volgen.MVG
      http://teamworkphoto.com/shop/index....8utmgpbb1er2m4
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: ND filter voor op 10-20mm

        Sigma 10-20mm heeft toch een schroefdraad van 77mm???
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: ND filter voor op 10-20mm

          Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
          Het Lee filter systeem, hier vind je alles aan een redelijke prijs, de filters zelf zijn 100x100mm, Je begint met een adapter ring, een foundation kit, een ND Big stopper van 10-http://teamworkphoto.com/shop/index....8utmgpbb1er2m4- maar daar ga je op moeten wachten.Want ze kunnen niet volgen.MVG
          http://teamworkphoto.com/shop/index....8utmgpbb1er2m4
          dank je Guido dit lijkt mij toch wel heel interessant ,ik heb dit intussen eventjes opgezocht op youtube om een beetje meer te begrijpen hoe het in elkaar steekt en het spreekt mij wel aan , ook de kostprijs valt eigenlijk nog mee,voordeel dat ik ook zie in dit geval, dat je eerst kan scherpstellen en dan pas de filter erin schuiven ,wat anders een probleem is daar ze zo donker zijn en je niets ziet door je zoeker ,nadeel denk ik dat je miss sneller flarevlekken hebt daar je geen zonnekap kunt gebruiken .
          maar ik zal deze tip toch eens goed overwegen ,thanks

          Comment


          • #6
            Re: ND filter voor op 10-20mm

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Sigma 10-20mm heeft toch een schroefdraad van 77mm???
            sigma 10-20mm f3.5 die heeft een schroefdraad van 82 mm

            Comment


            • #7
              Re: ND filter voor op 10-20mm

              Ik ben ook een tijd opzoek geweest naar een b&w nd110 voor mijn 10-20 f3.5.
              Deze is niet op voorraad en word ook niet gewoon gemaakt.
              Echter kun je deze wel bestellen en wordt speciaal gemaakt is mij verteld.
              De levertijd is dan een behoorlijk poos 2 à 3 maanden geloof ik prijs ik dacht 300 euro maar weet dat niet meer zeker...
              Greetz Twan

              http://500px.com/TwanGroenen

              Comment


              • #8
                Re: ND filter voor op 10-20mm

                Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
                Ik ben ook een tijd opzoek geweest naar een b&w nd110 voor mijn 10-20 f3.5.
                Deze is niet op voorraad en word ook niet gewoon gemaakt.
                Echter kun je deze wel bestellen en wordt speciaal gemaakt is mij verteld.
                De levertijd is dan een behoorlijk poos 2 à 3 maanden geloof ik prijs ik dacht 300 euro maar weet dat niet meer zeker...
                dan lijkt mij dat lee filtersysteem toch aardig dichter bij te komen als ik dit lees
                dank voor de reactie

                Comment


                • #9
                  Re: ND filter voor op 10-20mm

                  Is het eigenlijk niet voordeliger dan om je f/3,5 lens te verkopen en een f/4.0 ervoor terug te kopen? (Had Endorphine ook al bedacht zie ik)
                  Heb je al getest hoeveel vignettering een 77mm filter gaat geven met een verloopring?
                  Overigens, het idee om eerst te focussen en er dan de filter in te schuiven klinkt ook wel aantrekkelijk.
                  Eigenlijk jammer dat de fabrikanten zin afgestapt van het ouderwetse systeem om filters aan de achterzijde te zetten. Diverse 14mm (FX) objectieven te koop waar dat nog mee kan.
                  Last edited by Spanjaart; 4 december 2011, 21:57.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: ND filter voor op 10-20mm

                    heb intussen ook eens aan art&craft gevraagd of de ND 106 verkrijgbaar is voor de 82 mm en nopes in 82mm bestaat hij enkel tot ND 102
                    dus ik denk als ik mijn lens niet wegdoe (en zal ik waarschijnlijk ook niet doen) ik toch zal moeten kijken in de richting van die voorzet filters van Lee , het spreekt mij zeker wel aan

                    Comment


                    • #11
                      Re: ND filter voor op 10-20mm

                      Een optie is ook nog om te kijken of er meer mensen op dit filter aan het wachten zijn.
                      Dan kun je ze in 1x aanschaffen en zal de prijs wel voordeliger worden.
                      Greetz Twan

                      http://500px.com/TwanGroenen

                      Comment


                      • #12
                        Re: ND filter voor op 10-20mm

                        Ik had met mijn 16-35F2.8L II en mijn Zeiss 21 Distagon net hetzelfde probleem met die 82mm schroefdraad. Ik heb indertijd zowel een 10 stops en een 6 stops opschroef ND filter besteld bij Rubens. Uiteindelijk is het 6 stops filter na net geen jaar geleverd geworden ( dat was echt buiten de wil van Rubens om, die mensen waren zaten daar behoorlijk mee verveeld ) en voor de 10 stops hebben ze zelfs toen de handdoek in de ring gesmeten… Ik had intussen wel al een Lee set besteld aangezien we toen een rondreis in Canada zouden maken en ik absoluut ND’s wilde bijhebben.
                        Nu achteraf gezien had ik beter ineens die Lee set gekocht want dat is toch wel stukken makkelijker dan die opschroeffilters, ik zou die nooit meer moeten hebben. Indertijd heb ik alles bij Teamworkphoto besteld en 2 of 3 dagen later was alles netjes geleverd. Intussen blijkt dat Lee zoveel sucses heeft dat ze niet alle filters meer kunnen bijhouden qua vooraad…
                        Ikzelf gebruik een Wide angle adapter 82mm samen met een Foundation houder , 1 – 2 – 3 en 10 stops ND filters ( pro glass series ) en ik heb ook nog wat graduele filters.
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #13
                          Re: ND filter voor op 10-20mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                          Het Lee filter systeem, hier vind je alles aan een redelijke prijs, de filters zelf zijn 100x100mm, Je begint met een adapter ring, een foundation kit, een ND Big stopper van 10-http://teamworkphoto.com/shop/index....8utmgpbb1er2m4- maar daar ga je op moeten wachten.Want ze kunnen niet volgen.MVG
                          http://teamworkphoto.com/shop/index....8utmgpbb1er2m4
                          dank je Guido om mij achter de schermen de nuttige informatie te geven en te helpen, en mij zeker te overtuigen


                          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                          Ik had met mijn 16-35F2.8L II en mijn Zeiss 21 Distagon net hetzelfde probleem met die 82mm schroefdraad. Ik heb indertijd zowel een 10 stops en een 6 stops opschroef ND filter besteld bij Rubens. Uiteindelijk is het 6 stops filter na net geen jaar geleverd geworden ( dat was echt buiten de wil van Rubens om, die mensen waren zaten daar behoorlijk mee verveeld ) en voor de 10 stops hebben ze zelfs toen de handdoek in de ring gesmeten… Ik had intussen wel al een Lee set besteld aangezien we toen een rondreis in Canada zouden maken en ik absoluut ND’s wilde bijhebben.
                          Nu achteraf gezien had ik beter ineens die Lee set gekocht want dat is toch wel stukken makkelijker dan die opschroeffilters, ik zou die nooit meer moeten hebben. Indertijd heb ik alles bij Teamworkphoto besteld en 2 of 3 dagen later was alles netjes geleverd. Intussen blijkt dat Lee zoveel sucses heeft dat ze niet alle filters meer kunnen bijhouden qua vooraad…
                          Ikzelf gebruik een Wide angle adapter 82mm samen met een Foundation houder , 1 – 2 – 3 en 10 stops ND filters ( pro glass series ) en ik heb ook nog wat graduele filters.
                          bestelling is geplaatst heb meteen een setje van 6 gekocht 3 grad ND en 3 ND filters
                          de 1 - 2 - 3 stops ,de big stopper is niet in voorraad en is maanden wachten ,maar volgens ik lees kan je ook meerdere filters achter elkaar plaatsen wat dan toch ook ophetzelfde neerkomt ,miss is er dan wel een risico op kwaliteitsverlies als je meerdere filters na elkaar plaatst ,dat zal ik dan wel zien.
                          als ik ze heb hou ik jullie op de hoogte wat ik ervan vind
                          thanks voor de hulp
                          Last edited by bopatje; 8 december 2011, 17:51.

                          Comment


                          • #14
                            Re: ND filter voor op 10-20mm

                            Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                            dank je Guido om mij achter de schermen de nuttige informatie te geven en te helpen, en mij zeker te overtuigen




                            bestelling is geplaatst heb meteen een setje van 6 gekocht 3 grad ND en 3 ND filters
                            de 1 - 2 - 3 stops ,de big stopper is niet in voorraad en is maanden wachten ,maar volgens ik lees kan je ook meerdere filters achter elkaar plaatsen wat dan toch ook ophetzelfde neerkomt ,miss is er dan wel een risico op kwaliteitsverlies als je meerdere filters na elkaar plaatst ,dat zal ik dan wel zien.
                            als ik ze heb hou ik jullie op de hoogte wat ik ervan vind
                            thanks voor de hulp
                            waarom in kleur...?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: ND filter voor op 10-20mm

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              waarom in kleur...?
                              grt,bouk.
                              t'is nie mooi he ,ik heb mij een beetje vergist in kleur
                              k'zal het aanpassen ok

                              Comment

                              Working...
                              X