Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sluitertijd

    Hallo Allemaal,

    Ik heb een gewone compactcamera (Canon A450).
    Dat lijkt allemaal leuk, lekker automatisch enzovoorts.

    Door mijn medicijnen tril ik erorm.
    Nu kreeg ik een tip van iemand, die zelf ook fotografeert, waarom neem je niet een gewoon fototoestel waar je drie ringen op hebt zitten: één voor de afstand, één voor diafragma en één voor sluitertijd.

    Met een hele kleine sluitertijd, en groter diafragma (i.v.m. belichting) is het wellicht mogelijk om het trileffect sterk te reduceren.

    Je kunt bij de moderne compactcamera's de sluitertijd wel instellen, maar vaak zijn deze foto's onderbelicht omdat je je diafragma niet kunt regelen.

    Kunnen jullie mij een advies geven naar wat voor een type camera ik opzoek moet gaan.
    Ik leef niet van de bijstand, maar mijn middelen zijn beperkt.

    Ik hoop dat iemand mij een camera kan adviseren.

    Groeten, Rik
    Groeten, Rik
    Ik heb Autisme, gelieve daar rekening mee te houden.
    Dank je!

  • #2
    Re: Sluitertijd

    Hoi Rik,
    Heel vervelend voor je, als je graag fotografeert.
    Wat ik je aan kan raden is een systeem met vibratie controle /image stabilisation of hoe het nog meer mag heten.
    Sommige merken hebben het in de body (Sony en Olympus),en bij de andere merken kan het in de lens zitten. Als je zo'n lens zoekt moet je kijken naar de toevoeging VR/VC/OS/IS.(afhankelijk van het merk)
    Het beste is een lichtsterke lens, met bijv. een vast diafragma van 2.8 en vibratiecontrole. Door de lichtsterkte kan je dan namelijk snellere sluitertijden gebruiken .Maar aan een dergelijk lens hangt meestal wel een stevig prijskaartje!
    Een ander alternatief zou een brugcamera zijn, en dan in eerst instantie denk ik dan aan aan Panasonic. Die heb ik zoals je ziet zelf ook, en daar kan je ook echt mooie foto's mee maken. Kijk maar eens naar de foto's van Vicky.(op dit forum) Maar er zijn natuurlijk ook andere merken.
    Ik hoop dat je met deze informatie wat kan doen, en hoop dat je weer prettig kan fotograferen.
    Groeten,
    Johan
    Last edited by Johan1956; 4 december 2011, 11:19.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

    Comment


    • #3
      Re: Sluitertijd


      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Sluitertijd

        Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
        Hoi Rik,
        Heel vervelend voor je, als je graag fotografeert.
        Wat ik je aan kan raden is een systeem met vibratie controle /image stabilisation of hoe het nog meer mag heten.
        Sommige merken hebben het in de body (Sony en Olympus),en bij de andere merken kan het in de lens zitten. Als je zo'n lens zoekt moet je kijken naar de toevoeging VR/VC/OS/IS.(afhankelijk van het merk)
        Het beste is een lichtsterke lens, met bijv. een vast diafragma van 2.8 en vibratiecontrole. Door de lichtsterkte kan je dan namelijk snellere sluitertijden gebruiken .Maar aan een dergelijk lens hangt meestal wel een stevig prijskaartje!
        Een ander alternatief zou een brugcamera zijn, en dan in eerst instantie denk ik dan aan aan Panasonic. Die heb ik zoals je ziet zelf ook, en daar kan je ook echt mooie foto's mee maken. Kijk maar eens naar de foto's van Vicky.(op dit forum) Maar er zijn natuurlijk ook andere merken.
        Ik hoop dat je met deze informatie wat kan doen, en hoop dat je weer prettig kan fotograferen.
        Groeten,
        Johan
        Hallo Johan,

        Ik snap je verhaal.
        Ik heb op mijn camera een optie speciaal voor bewegende objecten, maar niet voor bewegende fotografen (haha).
        Daar heb ik namelijk nog geen goede resultaten mee gekregen/gemaakt.
        Maar aan welke camera's moet ik dan denken?

        @ bouk, Ja dat snap ik.
        Maar ik wil juist dat gesleep niet.
        Dus eigenlijk iets zonder tripod/unipod...

        Gr. Rik
        Last edited by rikdegraaff; 4 december 2011, 11:26.
        Groeten, Rik
        Ik heb Autisme, gelieve daar rekening mee te houden.
        Dank je!

        Comment


        • #5
          Re: Sluitertijd

          Oorspronkelijk geplaatst door rikdegraaff Bekijk bericht
          ......

          @ bouk, Ja dat snap ik.
          Maar ik wil juist ta gesleep niet.
          OK...sommige zijn gebonden aan een rolstoel en fotograferen ook.
          hadden ook liever niet rolstoelafhankelijk geweest..maar nood breekt wetten Rik!
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Sluitertijd

            Mijn voorkeur :
            - Een spiegelreflex van Nikon
            - Een opvolger van mijn DMC-FZ50 (de 100 of de 150)
            Maar er zijn natuurlijk 80 voorbeelden te zoeken(googlen)
            Groeten,
            Johan
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

            Vriendelijke groeten, Johan

            Comment


            • #7
              Re: Sluitertijd

              Oke, dan moet ik flink sparen.

              Voorlopig gebruik ik mijn vaders compactcamera.
              Dat is een Fujifilm A820.
              Het gekke is, dat daar beeldstabilisatie op zit.
              En daar heb ik een paar foto's mee gemaakt, en die zijn haarscherp.

              Ik neem jullie adviezen mee, waarvoor dank!
              Ik ga even met bovengenoemd toestel stoeien, alvorens me te focussen op een spiegelreflex camera.

              Gr. Rik
              Groeten, Rik
              Ik heb Autisme, gelieve daar rekening mee te houden.
              Dank je!

              Comment


              • #8
                Re: Sluitertijd

                Er is ook altijd nog de truc van een touwtje onder de camera, dat je met je voet aanspant. Hierdoor kun je de camera ook al veel rustiger krijgen en het weegt weinig.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Sluitertijd

                  Bha als je de boel is logisch bekijkt, kan het geen probleem zijn om dit op te lossen, gewoon weten wat je aan het doen bent zal al veel bijdragen. Ik zou voorstellen van in S modus te werken en je minimale sluitersnelheid te bepalen aan de hand van een aantal testen, maar ik kan me niet voorstellen dat je met een tijd van 1/125ste tot 1/250ste der niet gaat komen. Eens je daar een idee van hebt ga je nooit meer onder deze tijd en trekt je de ISO op zoals nodig om je snelheid te behouden. Je diafragma volgt met de beperkingen van de optiek.

                  Mocht je de aankoop overwegen van een nieuwe camera, moet je is kijken naar de aanbieding die er nu zijn van de Sony NEX 5, en dat is een lichte camera met wisseloptiek en een perfect bruikbare ISO tot 3200, momenteel nieuw te koop in kit met een 18-55 lens voor om en bij de 380 euro.

                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sluitertijd

                    Oorspronkelijk geplaatst door rikdegraaff Bekijk bericht
                    Oke, dan moet ik flink sparen.

                    Voorlopig gebruik ik mijn vaders compactcamera.
                    Dat is een Fujifilm A820.
                    Het gekke is, dat daar beeldstabilisatie op zit.
                    En daar heb ik een paar foto's mee gemaakt, en die zijn haarscherp.

                    Ik neem jullie adviezen mee, waarvoor dank!
                    Ik ga even met bovengenoemd toestel stoeien, alvorens me te focussen op een spiegelreflex camera.

                    Gr. Rik
                    De meeste compacten hebben beeld stabilisatie , zoals die Fuji , een spiegelreflex is voorlopig nergens voor nodig.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sluitertijd

                      Bedankt allemaal voor het meedenken.
                      Ik laat al jullie berichten even bezinken en ga nog even door met die Fujifilm compactcamera met beeldstabilisatie.

                      En een tip kraag ik, namelijk een foto nemen pas als je uitademt.
                      Dat ga ik ook nog even proberen.

                      Nog een fijne avond,

                      Gr. Rik
                      Groeten, Rik
                      Ik heb Autisme, gelieve daar rekening mee te houden.
                      Dank je!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sluitertijd

                        Oorspronkelijk geplaatst door rikdegraaff Bekijk bericht
                        .......

                        En een tip kraag ik, namelijk een foto nemen pas als je uitademt.
                        Dat ga ik ook nog even proberen.
                        maar vergeet daarna niet om weer in te ademen, anders ist snel einde hobby)(.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sluitertijd

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          maar vergeet daarna niet om weer in te ademen, anders ist snel einde hobby)(.
                          grt,bouk.
                          Ja dat klopt bouk!
                          Anders kan ik maar 1 foto maken, i.p.v. meerdere
                          Groeten, Rik
                          Ik heb Autisme, gelieve daar rekening mee te houden.
                          Dank je!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sluitertijd

                            Nou ik heb gekozen voor deze camera:

                            Gekocht voor 60 Euri bij bol.com.
                            Er staat ook bij de omschrijving dat hij beeldstabilisatie heeft.
                            Net zoals bij die Fujifilm van mijn vader.
                            En daarmee schiet ik mooie plaatjes.

                            Dus zoals KeesKanon al zei: "...een spiegelreflex is voorlopig nergens voor nodig."

                            Morgen komt hij binnen, en dan zal ik wat foto's neerzetten op het forum.
                            Maar ik weet niet hoe (uploaden wel), dus moet ik daar een apart topic van maken, of wat dan?
                            Als iemand dat mij, duidelijk, kan uitleggen, zal ik foto's plaatsen.

                            Alvast Bedankt!

                            Gr. Rik
                            Groeten, Rik
                            Ik heb Autisme, gelieve daar rekening mee te houden.
                            Dank je!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sluitertijd

                              Oorspronkelijk geplaatst door rikdegraaff Bekijk bericht
                              .........
                              Maar ik weet niet hoe (uploaden wel), dus moet ik daar een apart topic van maken, of wat dan?
                              Als iemand dat mij, duidelijk, kan uitleggen, zal ik foto's plaatsen.

                              Alvast Bedankt!

                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X