Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flits + diffuser + paraplu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flits + diffuser + paraplu?

    Ik vroeg me gewoon af of diegene die een plu gebruiken in combinatie met een speedlite of jullie hier nog eens een diffusor op de flits zelf zetten. Ik heb zo eens staan experimenteren en vond dat de schaduwen zoveel zachter waren met de ingebouwde breedhoek diffuser van de 580EX mkII. Enige nadeel dat ik tot nu toe zag is dat je meer flits power nodig hebt om hetzelfde licht te bekomen.Kan mischien voor de meesten als een domme vraag overkomen maar ik ben nieuw in strobisme maar het boeit me wel enorm.
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

  • #2
    Re: flits + diffuser + paraplu?

    Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als jij.

    Door de ingebouwde groothoek diffuser schiet je ook een deel licht buiten de paraplu (tenzij je hem heel dicht plaatst). Toen ik dit testte was dit een volledige stop!
    Op die manier gaan recycle tijden omhoog, gaan batterijen sneller plat...

    Bovendien zag ik niet meteen een opmerkelijke verbetering dus heb het maar niet gedaan.

    Maar ik vermoed dat de afstand tussen de paraplu en de speedlight hier wel eens de key zou kunnen zijn; wie kan er mij zeggen: wordt het licht diffuuser of harder naar gelang hij dichter tegen de paraplu staat..? Harder toch?
    Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

    Comment


    • #3
      Re: flits + diffuser + paraplu?

      Oorspronkelijk geplaatst door florholvoet Bekijk bericht
      Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als jij.

      Door de ingebouwde groothoek diffuser schiet je ook een deel licht buiten de paraplu (tenzij je hem heel dicht plaatst). Toen ik dit testte was dit een volledige stop!
      Op die manier gaan recycle tijden omhoog, gaan batterijen sneller plat...

      Bovendien zag ik niet meteen een opmerkelijke verbetering dus heb het maar niet gedaan.

      Maar ik vermoed dat de afstand tussen de paraplu en de speedlight hier wel eens de key zou kunnen zijn; wie kan er mij zeggen: wordt het licht diffuuser of harder naar gelang hij dichter tegen de paraplu staat..? Harder toch?
      Harder of zachter afhankelijk van je afstand voor je paraplu is niet echt het correcte woord.
      Hoe verder, hoe meer spreiding van je licht in de paraplu.

      En als we spreken over hard of zacht licht (schaduwen die zichtbaar zijn), dat hangt af van je modifier

      Mss dat een goede tip voor jullie beide kan zijn, ga een workshop strobisme volgen voor beginners om de 1ste ervaring en kennis op te doen
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: flits + diffuser + paraplu?

        En als we spreken over hard of zacht licht (schaduwen die zichtbaar zijn), dat hangt af van je modifier
        Nee. Hangt af van de relatieve grootte van de lichtbron.


        Als je paraplu goed gevuld is met licht, staat je flits goed. Er langs door flitsen heeft geen zin. En ze maar half vullen met licht ook niet zoveel.
        Maak een foto van je paraplu als de flits afgaat en je ziet hoeveel ze gevuld is.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: flits + diffuser + paraplu?

          Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
          Mss dat een goede tip voor jullie beide kan zijn, ga een workshop strobisme volgen voor beginners om de 1ste ervaring en kennis op te doen
          Of lees veel en probeer dingen uit (op een kapstok, of paspop desnoods), en stel hier veel vragen, zo hebben de meeste het geleerd
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: flits + diffuser + paraplu?

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Of lees veel en probeer dingen uit (op een kapstok, of paspop desnoods), en stel hier veel vragen, zo hebben de meeste het geleerd
            ik ben ook meer voor het uitproberen hoor. Die workshops leggen je nooit uit wat je echt wilt weten. Als ik zo een paar agenda's zie is het meestal van dit materiaal heb je nodig, dit materiaal dient daarvoor dit dient daarvoor en dat koop je best niet aan go for the real stuff. Ik probeer uit op allerlei manieren die voor mij beschikbaar zijn, ik ben student en heb dus geen studio. Mijn bedoeling is ook niet om modellen te fotograferen maar auto's, dus die schaduwen, die zullen soft zijn omdat ik mijn plu nooit zo dicht bij een wagen zou plaatsen. Ik heb zo een videoreeks van Scott Kelby eens gedownload en daar legt hij ook wel veel uit waarvoor al die functies dienen ... maar dat wist ik dus al lang. Het ding is gewoon dat ik zo af en toe met een meer technische vraag zit waarbij ik me dan afvraag of iemand dit ook zo gebruikt en wat het nadeel is. Ik ging die groothoek waarschijnlijk ook niet gebruiken vermits het inderdaad mijn batterijen zou leegzuipen.
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: flits + diffuser + paraplu?

              Ik vind de serie "Photography: one on one" van Mark Wallace voor AdoramaTV op YouTube ook wel bijzonder interessant!

              Aanrader
              Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

              Comment


              • #8
                Re: flits + diffuser + paraplu?

                Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                Mijn bedoeling is ook niet om modellen te fotograferen maar auto's, dus die schaduwen, die zullen soft zijn omdat ik mijn plu nooit zo dicht bij een wagen zou plaatsen.
                Dan neem jij best hier eens een kijkje of of hier kan ook.

                registreer jezelf op Dieselstation als je een aardig mondje Engels begrijpt want daar zitten heel veel automotive photographers, om maar niet te vermelden dat er een paar pro's en zeer bekende tussen zitten.

                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • #9
                  Re: flits + diffuser + paraplu?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                  Mijn bedoeling is ook niet om modellen te fotograferen maar auto's, dus die schaduwen, die zullen soft zijn omdat ik mijn plu nooit zo dicht bij een wagen zou plaatsen. I
                  De relatieve grote van je lichtbron t.o.v. je onderwerp wordt kleiner dus je licht wordt harder.

                  Volg eens een cursus bij bert stephani. Daar ligt de nadruk het voornamelijk op praktijk en geen verkooppraatjes.

                  duurtijd bespreking materiaal ongeveer een half uur. praktijk : de rest van de dag.
                  www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                  Comment


                  • #10
                    Re: flits + diffuser + paraplu?

                    Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                    De relatieve grote van je lichtbron t.o.v. je onderwerp wordt kleiner dus je licht wordt harder.

                    Volg eens een cursus bij bert stephani. Daar ligt de nadruk het voornamelijk op praktijk en geen verkooppraatjes.

                    duurtijd bespreking materiaal ongeveer een half uur. praktijk : de rest van de dag.
                    en ook vragen tijdens het praktijk want zuiver theorie zonder de achterliggende info te kennen vind ik ook maar niets. Ik ben moeilijk maar ik wil alles weten wat erachter schuilt waarom zus en waarom zo.

                    @kirsten_dl dank je voor de links, ik ga ze eens bekijken.
                    UnicornPictures on Facebook & Flickr

                    Comment

                    Working...
                    X