Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro portret

    Ik kreeg een aparte macrolens geadviseerd ipv een tele met macromogelijkheid. Eerst vond ik die omkeerring ook wel interessant maar een eventuele vaste macro zou ook kunnen dienen voor portretten dus neem ik dat in overweging. Naar welke betaalbare doch redelijk goeie lens vr Nikon zou ik dan gaan ?

  • #2
    Re: Macro portret

    Ikzelf heb de Tamron 90mm F2.8 Macro. Deze lens wordt ook veel gebruikt als portretlens en ik ben er toch wel heel tevreden van. De prijs toen ik hem kocht was 399 euro. Dus dat valt ook mee.

    Je moet eens verschillende objectieven vergelijken met elkaar en kijken welke er voor jou persoonlijk het beste uitkomt prijs/opties.

    Hopelijk helpt dit je op weg.

    grtz ,

    Isai

    Comment


    • #3
      Re: Macro portret

      Voor macro kun je eigenlijk niet veel mis doen, ze zijn allemaal ongeveer even scherp.
      Denk dat de tamron, sigma en tokina ongeveer even scherp zouden zijn. Ik heb gehoord (want ik heb geen nikon-user) dat die van Nikon zéér goed is, al dan niet met VR, deze zal dan ook wel iets meer kosten
      Wat misschien ook een rol speelt is de kwaliteit van de lens, de bouw. Hier scoort de Tokina zeer goed heb ik vernomen.
      Volgens mij (zoals ik al zei) kan je er niet veel mis mee doen.
      Denk dat rond de 100mm het beste uitkomt voor macro en portret. Valt ook te zien of je een crop sensor of FF hebt vermoed ik.

      Het beste ga je ze testen in een winkel en voelen welke je het beste past
      Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
      https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

      Comment


      • #4
        Re: Macro portret

        Zelf gaan kijken en voelen is uiteraard de volgende stap maar 't is altijd fijn om hier al eens een aantal gebruikers- en/of kennersmeningen aan het woord te laten.
        Alle tips en suggesties zeker nog welkom, het zou ook interessant zijn om via een link een aantal resultaten te kunnen bekijken...

        Comment


        • #5
          Re: Macro portret

          De bevindingen laat ik over aan degene die die lenzen hebbe ik volg deze zo goed mogelijk, want ben zelf ook op zoek naar een macro lens Veel succes!

          Groetjes
          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

          Comment


          • #6
            Re: Macro portret

            Ik heb zitten twijfelen tussen de Tamron 90mm F2.8 Macro en de Nikkor 60mm 2.8 Micro. En heb ze beide in de winkel bekeken, en besloten dat de 90mm me te lang was, gezien ik soms ook indoor (op familiefeestjes) gebruik wilde maken van mijn portretlens. Ik gebruik ze ook zelden echt voor Macro (af en toe een bloem) maar vaker voor portretten.
            Ik heb de 60mm nu dik een jaar en sinds ik ze heb staat die lens 50% van de tijd erop dus ik ben van deze lens.
            Nikon D7000 - Nikkor AF-S 18-105mm VR + Nikkor 60mm f2.8 Micro + Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC + Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II

            Comment


            • #7
              Re: Macro portret

              Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
              ... een eventuele vaste macro zou ook kunnen dienen voor portretten dus neem ik dat in overweging. Naar welke betaalbare doch redelijk goeie lens vr Nikon zou ik dan gaan ?
              Azert,

              heb de AF Micro-Nikkor 60mm f/2.8D,
              gebruik deze op een DX camera, wat wel verschil maakt met een FX camera.
              Op DX is het een prachtige lens om macro mee te doen,
              licht, scherp en relatief goedkoop,
              heb 250 euro betaald, tweedehands.
              Je kan deze lens ook gebruiken als portretlens.

              Maar...
              de lens is zeer scherp, dus eigenlijk niet zo geschikt voor portretfotografie,
              tenzei je achteraf een en ander softwarematig verdoezeld.
              Heb de lens overgekocht van iemand die er hoofdzakelijk, portretten mee wou maken.
              Maar na een tijdje toch een echte portretlens heeft gekocht.

              Kan je natuurlijk ook altijd doen, dit soort lenzen verliest weinig aan waarde.

              Je wil 2 verschillende dingen, met de lens doen.
              1- macrofotografie,
              hiervoor is de lens geoptimaliseerd.
              Voor mij persoonlijk is de brandpuntafstand voldoende voor het meeste wat ik in macro wil doen, de lens licht prettig in de hand, weegt weinig.
              Enkel voor libellen en vlinders gebruik ik een 180mm. macrolens,
              maar die is serieus zwaar, 950gram.
              2- portretfotografie,
              de lens is niet geoptimaliseerd voor portretfotografie,
              wat niet betekend dat je er geen portretten mee kan maken,
              maar er is beter op de markt hiervoor.

              Je zal dus moeten inbinden voor portretfotografie, voor macro prima lens,vooral om mee te starten.

              Ik wil je aanraden, om op voorhand enkele lenzen te testen,
              kan misschien in de winkel, persoonlijk vind ik zo'n test niet ideaal,
              een lens huren, of lenen lijkt me een beter alternatief,
              dan kan je redelijk wat foto's maken, in verschillende omstandigheden.

              Succes bij je keuze.
              Nikon D7000, en wat glas.
              http://blog.seniorennet.be/pacha/

              Comment


              • #8
                Re: Macro portret

                een macro lens is geen portretlens, net zoals een volleybal geen voetbal is... je kan natuurlijk ook voetballen met een volleybal...

                zie click
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Macro portret

                  Op DX formaat zou ik niet graag een 60 mm voor macro en portret willen hebben.

                  Je kan denken aan de 85 mm/3.5 Nikkor, de 90 mm Tamron of de 100 mm Tokina.

                  Uit eigen ervaring weet ik dat de bokeh van de laatse fraai is.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro portret

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    een macro lens is geen portretlens, net zoals een volleybal geen voetbal is... je kan natuurlijk ook voetballen met een volleybal...
                    Zo is dat. Daarnaast is het een enorme verschil tussen een zoom met macro functie, die je dacht te kopen, en de dedicated macro lens, die je werd aangeraden: appels en peren. Portretteren is niet handig met een macro en doe ikzelf enkel in studio met een sigma 2.8/150 vanop statief.

                    Verder geef je zelf té weinig info op om je degelijke raad te kunnen geven: Welke body wordt er gebruikt? Welke objectieven heb je reeds beschikbaar? Welk type mensen (of dieren,...) zul je portretteren en welke technische aspecten vind je belangrijk in je portretten? Wil je je toeleggen op macro fotografie of wil je enkel af en toe eens een macro shot nemen? Van welke onderwerpen wil je macro 's nemen? Wens je het gebruik van een statief te vermijden?
                    Indien je het liever niet té technisch maakt, ga dan inderdaad voor een zoom met macro functie (en niet een macro lens).

                    Veel succes.
                    F.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro portret

                      Ik was al een tijdje vragen aan het stellen in verschillende topics vandaar dat de achtergrondinfo een beetje achterwege is gebleven.
                      De camera wordt wellicht een D90 maar het kan ook een D7000 of een D300 worden want dat moet nog beslist worden (maar sowieso Nikon dus).
                      Ik heb een kitlens 18-70 van de D70s en een oude weinig lichtsterke 70-300.
                      Een kleine scherptediepte moet mogelijk zijn voor portret.
                      Macro zit nog in experimentele fase.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro portret

                        Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
                        Ik heb een kitlens 18-70 van de D70s en een oude weinig lichtsterke 70-300.
                        Een kleine scherptediepte moet mogelijk zijn voor portret.
                        Macro zit nog in experimentele fase.
                        die 18-70mm is een goed lensje... Ga dan eerder voor een 85mm lens voor portret
                        en als je nog wat geld over hebt, een 35mm f1.8, perfect lensje voor straat fotografie en... koop een BR2A omkeerring... samen met die 35mm kan je zelfs een 2:1 vergroting bereiken...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro portret

                          Ik ga idd voor een portretlens gaan en voor de macro al eens beginnen met de omkeerring. En het gaat de D90 worden... denk ik :-).
                          Ik ga wel eens naar tweedehands lenzen uitkijken.
                          Hier op BD maar waar zou ik nog kunnen kijken ?
                          Zou dit iets kunnen zijn: http://http://forum.belgiumdigital.c...-d-395557.html
                          Last edited by azert; 5 december 2011, 21:43.

                          Comment

                          Working...
                          X